روستایی که قرآن با تمام ارکان آن عجین شده است / درخواست ثبت ملی «قرآن‌آباد ایران»
کد خبر: 3961582
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۹

روستایی که قرآن با تمام ارکان آن عجین شده است / درخواست ثبت ملی «قرآن‌آباد ایران»

عضو شورای روستای محمدآباد معروف به «قرآن‌آباد ایران» با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر این روستا در بحث فعالیت‌هایی اعم از مدرسه شبانه‌روزی تخصصی حفظ قرآن، مرکزیت مؤسسه بیت‌الاحزان، حوزه علمیه قرآن‌محور، وجود بیش از ۳۶۰ حافظ قرآن در این روستا، تأکید کرد: تمام ارکان این روستا با قرآن عجین شده است.

علی شاهسون، عضو شورای روستای محمدآباد معروف به قرآن‌آباد ایران در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، به بیان ویژگی‌های این روستا پرداخت و گفت: روستای قرآنی محمدآباد یکی از روستاهای بخش رونیز در دهستان خیر شهرستان قرآنی استهبان، حدود سه دهه است که فعالیت‌های قرآنی آن نسبت به سایر روستاها و حتی برخی شهرها به دلیل ایجاد مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) رونق دو چندان گرفته است.

وی افزود: از مهم‌ترین مؤلفه‌های اصلی و بارز این روستا در رشد فعالیت‌های قرآنی می‌توان به سابقه دیرینه و مذهبی مردم این روستا و همچنین حضور فعال جوانان آن در برنامه‌های مختلف قرآنی فرهنگی و طراحی و اجرای ایده راه‌اندازی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) اشاره کرد.

شاهسون با تأکید بر اینکه تمام ارکان این روستا با قرآن عجین شده است، بیان کرد: روستای محمدآباد در حال حاضر علاوه بر اینکه یک روستای فعال در اجرای برنامه‌های قرآنی، فرهنگی، مذهبی و اجتماعی به‌شمار می‌رود در زمینه فعالیت های قرآنی ویژگی متمایزی در کشور دارد.

روستایی که قرآن با تمام ارکان آن عجین شده است / درخواست ثبت ملی قرآن‌آباد ایران داریم

وی با بیان اینکه در این روستا 63 حافظ کل قرآن و بیش از 300 حافظ اجزای مختلف قرآن از میان اهالی آن تربیت شده‌اند که برخی از آن‌ها در پست‌های مختلف فعالیت دارند، به وجود مدرسه شبانه‌روزی تخصصی حفظ یک ساله قرآن کریم در این روستا اشاره کرد و گفت: همچنین حضور سالانه حدود 100 نفر از جوانان نخبه و علاقه‌مند به حفظ کل قرآن و حضور در مدرسه شبانه‌روزی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در محمدآباد امروز این روستا را به یک روستای قرآنی تبدیل کرده و با برنامه‌هایی که توسط مسئولان این مؤسسه قرآنی و حمایت خیران قرآنی  در دست اقدام است این روستا در آینده‌ای نزدیک به یک روستای متمایز و خاص قرآنی در کشور تبدیل می‌شود.

عضو شورای روستای محمدآباد با تصریح اینکه در حال حاضر نیز محمدآباد بیش از یک دهه است به روستای قرآن‌آباد ایران شهره یافته و علاقه‌مندان به قرآن و فعالان این عرصه این روستا را به خوبی می‌شناسند، گفت: در تاریخ 30 آذر ماه سال 1388 همزمان با تاسوعای حسینی، تابلوی قرآن‌آباد ایران طی مراسمی با حضور فعالان قرآنی در ورودی این روستا نصب شد.

روستایی که قرآن با تمام ارکان آن عجین شده است / درخواست ثبت ملی قرآن‌آباد ایران داریم

شاهسون بیان کرد: در موضوع ایجاد زیرساخت‌های قرآنی در حال حاضر یک مدرسه علمیه بزرگ شبانه‌روزی قرآن با همکاری حوزه علمیه امام صادق(ع) استهبان در دست اقدام است ‌که با برنامه‌ریزی صورت گرفته طلاب علاوه بر حفظ کل قرآن یک زبان خارجی و مسلط دنیا را فرا می‌گیرند.

وی حال و هوای قرآنی این روستا را یادآور شد و گفت: حضور فعالانه و هماهنگ حافظان قرآن با لباس‌های هم شکل در مسجد، برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی روستا، انس و الفت گرفتن با مردم روستا، حضور خانواده‌ها برای دیدار با فرزندان در حال تحصیلشان از مؤلفه‌هایی هستند که ضرورت تبدیل این روستا را به یک روستای قرآنی در ایران و ثبت عنوان آن به قرآن‌آباد را می‌رساند.

شاهسون با تأکید بر اینکه ثبت محمدآباد به‌عنوان یک روستای قرآنی و قرآن‌آباد ایران و همچنین تبدیل این روستا به یک روستای گردشگری مذهبی با محوریت قرآن و عترت از مطالبات به حق مردم این روستا است، گفت: یکی از دلایل اصلی نامگذاری شهرستان استهبان به‌عنوان یک شهرستان قرآنی وجود مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان و فعالیت‌های برجسته و خلاقانه آن است.

عضو شورای روستای محمدآباد تأکید کرد: امروز دهستان خیر و روستاهای آن دارای ظرفیت‌های بزرگ گردشگری مذهبی هستند و باید به این موضوع مهم توجه شود و خواسته آنان نیز در مورد تبدیل این منطقه به یک منطقه گردشگری قرآنی محقق شود.

وی با بیان اینکه روستای محمدآباد علاوه بر اینکه حافظان قرآن زیادی دارد، مردم آن نیز حضور فعال در برنامه‌های قرآنی از جمله تفسیر و روخوانی قرآن دارند، گفت: خیران قرآنی روستا نیز دارای شهره هستند و تاکنون نیز وقف‌های متعدد قرآنی صورت گرفته است.

روستایی که قرآن با تمام ارکان آن عجین شده است / درخواست ثبت ملی قرآن‌آباد ایران داریم

شاهسون با تصریح اینکه از نمایندگان مجلس، مسئولان استان، شهرستان و بخش انتظار بیشتری داریم، به حضور و بازدید مسئولان مختلف کشوری و استانی از این روستا طی سال‌های متمادی اشاره کرد و گفت: این بازدیدها و احسنت گفتن‌ها نیازمند یک برنامه عملیاتی برای رشد برنامه‌های قرآنی است.

وی با تأکید بر اینکه اگر در کشور روستای نمونه گردشگری داریم باید روستای نمونه قرآنی نیز داشته باشیم، گفت: باید کاری کرد که گردشگران از این ظرفیت‌ها بازدید و از آن‌ها الگوگیری کنند.

انتهای پیام
captcha