چرا به امام زمان(عج) بقیةالله می‌گویند / دو راه نجات در عصر غیبت
کد خبر: 3960957
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۴

چرا به امام زمان(عج) بقیةالله می‌گویند / دو راه نجات در عصر غیبت

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 86 سوره هود و ضمن برشمردن روایاتی از ائمه معصومین(ع) در تفسیر این آیه به بیان نکاتی درباره اینکه چرا به امام زمان(عج)، بقیةالله می‌گویند، پرداخت.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر مهدی‌پور، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم و پژوهشگر دینی شامگاه دوشنبه، دوم فروردین‌ماه در نشست تخصصی مهدویت که به‌همت مرکز مطالعات تطبیقی عصر غیبت استان فارس در بستر فضای مجازی برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن ایام دهه مهدویت، گفت: مرحوم محدث نوری 182 نام از نام‌های حضرت بقیةالله(عج) در نجم ثاقب آورده است و در طول مطالعات طی سال‌های طولانی بیش از یک هزار نام از نام‌های مقدس حضرت را به دست آوردیم که غالب این‌ها از معصومین در دعاها، زیارت‌ها و احادیث شریفه نقل شده‌اند.

وی با بیان اینکه در میان یک هزار نام تعدادی نام قرآنی وجود دارد که یکی از مشهورترین آن‌ها نام مقدس بقیةالله(عج) است، افزود: این نام شریف در آیه 86 سوره هود «بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ...؛اگر مؤمن باشيد باقيمانده حلال خدا براى شما بهتر است...» آمده است در این نام از بقیةالله به‌عنوان اندوخته الهی، آخرین بازمانده از حجج الهی و خیر تعبیر شده است به شرط آنکه مؤمن باشیم.

مهدی‌پور ادامه داد: امام باقر(ع) در تفسیر این آیه فرموده است، بقیةالله(عج) که قیام خواهد کرد از خاندان ما و با رعب نصرت یافته است یعنی خداوند رعب او را در دل دشمنان انداخته و کسی جرئت مقابله با آن حضرت ندارد و با نصرت الهی تأیید شده و زمین زیر پاهایش در نوردیده می‌شود و همه گنجینه‌ها برایشان آشکار می‌شود و در کل زمین حتی به اندازه یک قدم و یک وجب جای ویرانه نمی‌ماند جز اینکه آباد می‌کند. تمدن‌ها بارورتر و باشکوه‌تر می‌شوند. حضرت عیسی(ع) هم از آسمان نازل می‌شود و پشت سر آن امام بزرگوار نماز می‌خواند و به‌عنوان یکی از سربازان و فرماندهان و وزرا در خدمت آقا بقیةالله(عج) خواهد بود.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم بیان کرد: امام باقر(ع) در ادامه این حدیث با ذکر این نکته که زمان ظهور تعیین نشده است اما علائمی دارد و تعدادی از نشانه‌های ظهور را بیان فرمودند که پنج علامت آن حتمی است شامل خروج سفیانی، قیام یمانی، صیحه آسمانی، خسف بَیدا و کشته شدن نفس زکیه است و در ادامه حضرت فرمودند که آن زمان است که قیام‌کننده قیام می‌کند و به خانه کعبه تکیه کرده و 313 نفر از یاران خاص به او می‌پیوندند. در همان لحظات اول تعداد بیعت‌کنندگان ایشان به 10 هزار نفر می‌رسد و در همان روز اول به بیشتر 100 هزار نفر اما تنها 313 نفر از آنان افراد خاص هستند و این افراد خدا را آن‌گونه که باید شناختند یعنی یک مقام نزدیک به خداوند دارند و بعد از آن هم تمام اصحاب دور حضرت جمع شده و این آیه 86 سوره هود را می‌خوانند و بعد از آن هم مردم می‌گویند السلام علیک بقیةالله فی ارضه.

وی اضافه کرد: وقتی که تعداد بیعت‌کننده‌ها به 10 هزار نفر رسید، آن زمان در دنیا هیچ معبودی جز ذات الهی به‌عنوان معبود روی زمین نمی‌ماند و تمام بت‌خانه‌ها از بین رفته و دچار حریق و آتش می‌شوند.

مهدی‌پور در ادامه یادآور شد: برخی به حضرت بقیةالله(عج) امیرالمؤمنین می‌گویند در صورتی که این لقب تنها خاص حضرت علی(ع) است و هیچ کس حق ندارد به دیگری چنین لقبی دهد و این سفارش ائمه معصومین(ع) است، چراکه لقبی است که از جانب خدا به ایشان اعطا شده است، به همین دلیل باید به آن حضرت بگوییم السلام علیک یا بقیةالله(عج).

این پژوهشگر دینی با بیان اینکه در آیه مذکور نکاتی است که نباید از آن غفلت کنیم، گفت: در این آیه آمده است که بقیةالله برای شما خیر است به شرطی که مؤمن باشید یعنی تنها برای مؤمنان خیر است و اگر کسی منکر باشد موجب بدبختی و زیانکاریش خواهد شد، لذا در قرآن آیاتی است که می‌تواند به ما کمک کند.

وی اضافه کرد: درباره قرآن کریم هم چنین است و خداوند فرموده «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا؛ و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى‌كنيم ولى ستمگران را جز زيان نمى‌ افزايد» (آیه 82 / سوره اسرا)؛ این آیات الهی برای مؤمنان شفا و رحمت است و برای غیرمؤمنان شفا نیست بلکه به ظالمان جز خسارت و زیان نمی‌افزاید. همچنین در آیه 44 سوره فصلت آمده است «... هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدًى وَشِفَاءٌ وَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ فِي آذَانِهِمْ وَقْرٌ وَهُوَ عَلَيْهِمْ عَمًى أُولَئِكَ يُنَادَوْنَ مِنْ مَكَانٍ بَعِيدٍ؛... اين كتاب براى كسانى كه ايمان آورده‏‌اند رهنمود و درمانى است و كسانى كه ايمان نمى‌آورند در گوشهای‌شان سنگينى است و قرآن برای‌شان نامفهوم است و گويى آنان را از جايى دور ندا مى‏‌دهند» لذا حضرت بقیةالله(عج) هم برای مؤمنان رحمت است و در صورت ایمان است که می‌توانید ادعا کنید که ما از حضرت یاری می‌طلبیم.

مهدی‌پور در ادامه سخنان خود گفت: احمد بن اسحاق، وکیل امام حسن عسکری(ع) در قم بودند و وقتی حضرت بقیةالله(عج) متولد شد، امام حسن عسکری(ع) به احمد بن اسحاق نامه نوشتند که از پول ما دوستان را دعوت کرده و ولیمه‌ای بده و سر سفره بگو که این ولیمه آقا بقیةالله(عج) است؛ یعنی حضرت خواستند به کسانی که نزدیک بودند، این خبر را اطلاع‌رسانی کنند. بعد از گذشت سه سال احمد بن موسی(ع) همراه با 40 نفر از اهل قم به خدمت امام حسن عسکری(ع) رفت تا بپرسد این آقازاده کیست و کجاست و نائب و وصی شما کیست؛ قبل از اینکه ایشان سئوال کند امام فرمودند از روزی که خدا حضرت آدم(ع) را آفرید تا الان و در آینده هرگز زمین خالی از حجت نبوده و نخواهد بود و خدا به وسیله حجتش بلا را از اهل زمین دفع می‌کند و به‌وسیله حجت باران را می‌فرستد و به سبب حجتش برکات زمین را بیرون می‌آورد.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم اضافه کرد: احمد بن اسحاق پرسید امام بعد از شما کیست، امام نیز حضرت بقیةالله(عج) که سه سال داشتند و مثل قرص قمر می‌درخشید آوردند و فرمودند تو پیش خدا عزیزی و پیش حجت خدا هم عزیزی و اگر این نبود پسرم را به شما نشان نمی‌دادم.

وی بیان کرد: حضرت بقیةالله(عج)  از لحظه تولد در عالم غیب بوده و غائب هستند، لذا در دوران غیبت چه در زمان امام حسن عسکری(ع) چه در زمان غیبت صغری و کبری هر کسی نمی‌تواند خدمت ایشان برسد و فرد باید دارای شرایطی باشد که این شرایط هم از راه تقوا به دست می‌آید. لذا اگر کسی می‎خواهد خدمت امام زمان(عج) برسد باید تقوا پیشه کند تا به برکت آن بتواند پیش خدا عزیز باشد و وقتی پیش خدا عزیز شد، می‌تواند خدمت حجت خدا برسد، پس راه رسیدن به آن حضرت تقوا است.

مهدی‌پور اظهار کرد: ممکن است کسی صبح تا شب بگوید یا بن الحسن(عج) اما چرا نمی‌تواند آن حضرت را ببیند، پاسخ این است که آنچه مانع دیدار حضرت است گناه است و در واقع گناه یک سد بزرگ میان حضرت بقیةالله(عج) و منتظران است و راه دیدن آن حضرت هم تقوای الهی است و باید از گناه توبه کرده و به خدا بازگشت تا خداوند دیدار حجت را نصیب ما کند.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه بعد از آن امام حسن عسکری(ع) فرمودند این پسر من هم‎ نام و هم کنیه پیامبر(ص) است که خداوند به وسیله ایشان روی زمین را پر از عدل و داد می‌کند، گفت: مثل امام زمان(عج) در میان امت مانند حضرت خضر است که بیش از چند هزار سال عمر دارند و در حدیث داریم که امام حسن عسکری(ع) فرمودند می‌دانید چرا خداوند به حضرت خضر عمر طولانی داده است نه اینکه پیامبری کند بلکه تنها برای آن است که سندی برای اثبات طول عمر امام زمان(عج) دست مردمان باشد چون خدا می‌دانست این فرزند عمر طولانی خواهد داشت و هزاران سال غایب خواهد بود و برای اینکه اثبات کند عمر طولانی امکان‌پذیر است و هزاران سال عمر کرده است، مثل او را مثل حضرت خضر قرار داده است و همچنین برای تسلط ایشان هم مثلش را مانند حضرت ذوالقرنین آورده است که شرق و غرب عالم و کل دنیا در سیطره اوست، لذا چون حضرت ذوالقرنین بر تمام دنیا تسلط داشت امام زمان(عج) هم بر شرق و غرب عالم تسلط خواهد داشت، اما پسر من غائب می‌شود و در آن زمان غیبت کسی از هلاکت نجات نمی‌یابد مگر با دو شرط و علامت نخست اینکه در اعتقاد به امامت حضرت بقیةالله(عج) ثابت قدم باشد و دوم اینکه برای فرج امام زمان(عج) دعا کند که این یک توفیق است پس اگر کسی بخواهد در زمان غیبت از هلاکت نجات یابد باید این دو شرط را به جا آورد.

وی بیان کرد: احمد بن اسحاق عرض کرد آیا علامت و نشانه‌ای است که من دلم آرام شود و در اینجا امام زمان(عج) فرمود انا بقیةالله عظیم، من تنها بازمانده از حجج الهی و تنها ذخیره پروردگارم و تنها کسی هستم که از اوصیا الهی باقی مانده است و از دشمنان خدا انتقام خواهم گرفت.

مهدی‌پور با بیان اینکه در روایت‌ها آمده است که دعای فرج یک وظیفه همگانی است، گفت: دعای فرج مانند نماز میت نیست که چند نفر انجام دهند از بقیه ساقط شود بلکه مانند نماز صبح است و همچنین تنها منحصر به مداح و خطیب نیست بلکه هر کسی موظف است که برای فرج حضرت بقیةالله(عج) دعا کند.

انتهای پیام
captcha