وظایف منتظران / علت ولادت مخفیانه امام زمان(عج) چه بود
کد خبر: 3960873
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۴

وظایف منتظران / علت ولادت مخفیانه امام زمان(عج) چه بود

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس به تبیین وظایف منتظران در عصر غیبت پرداخت و گفت: وظایف منتظران به چند دسته وظائف فردی، اجتماعی و وظایفی که در راستای حکومتی و مسئولان ما به عهده دارند، تقسیم می‌شود.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 2 فروردین‌ماه در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود که به‌مناسبت فرا رسیدن ایام دهه مهدویت برگزار شده بود، به تبیین وظایف منتظران در عصر غیبت پرداخت و گفت: وظایف منتظران به چند قسمت تقسیم می‌شود و شامل وظائف فردی شخص منتظر، وظائف اجتماعی شخص منتظر و وظائفی که در راستای حکومتی و مسئولان ما بر عهده‌دارند که در برابر امام عصر(عج) در عصر غیبت چگونه عمل کنند، است.

وی با بیان اینکه در حوزه وظایف فردی انسان باید امام خویش را بشناسد، افزود: این به‌عنوان یکی از تکالیف و وظائف است. قبل از ورود به این حوزه شناخت که امام را ما باید چگونه شناسایی کنیم و رهبر خود را چگونه بشناسیم، آثار این شناخت چه نقشی در زندگی ما ایفا می‌کند.

حدائق بیان کرد: کسانی که امام زمان(عج) خودشان را می‌شناسند، چه امام را از نظر شخصیت حقیقی حضرت و چه  از نظر جایگاه اجتماعی و ولایت حضرت و چه  نکاتی که به امام مربوط است، به خوبی می‌دانند به کجا خواهند رسید بنابراین در گام نخست باید این سئوال را مطرح کنیم که چه ضرورتی دارد امام خود را بشناسیم و اگر شناختیم به کجا خواهیم رفت.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز با بیان اینکه اگر امام خود را به خوبی بشناسیم، قطعاً علاقه و دوستی‌مان به امام بیشتر خواهد شد، گفت: امامی که مثل پدر مهربان بوده و ما را از خودمان بیشتر دارد و دغدغه‌ها و مشکلات شیعیان و بندگان خدا او را ناراحت می‌کند، مسلماً اگر انسان او را بشناسد، قدرش را می‌داند و محبت به امام در فرد ایجاد می‌شود.

وی با ذکر این نکته که علت محبت‌های پایه‌دار معرفت است، گفت: وقتی‌که مردم معرفت به چیزی پیدا کردند، قدر آن را می‌دانند و ارزش آن را متوجه می‌شوند و درست استفاده می‌کنند. ما در روابط اجتماعی‌مان هم شاهد هستیم، بعضاً مواردی که می‌دانیم مردم قدر نمی‌دانند و بی‌حرمتی‌ها اتفاق می‌افتد، چون معرفت نیست، به عنوان مثال وقتی معرفت نیست فرزند وظایف فرزندی خود را نسبت به پدر و مادر انجام نمی‌دهد لذا آن محبت واقعی شکل نمی‌گیرد.

حدائق، یکی از برکات شناخت و معرفت به امام زمان(عج) را محبت و دوستی نسبت به آن حضرت دانست و گفت: امام صادق(ع) می‌فرماید خداوند تبارک و تعالی محبت و ولایت ما را بر شماها واجب کرده است.  امام زمان(عج) ما را از خودمان بیشتر دوست می‌دارد. رهبران الهی در محبت به بندگان خدا از خود بندگان نسبت به خودشان قوی‌ترند  بنابراین باید این امام را دوست بداریم و محبت و ولایت این امام بر ما واجب است.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) یادآور شد: امام مظهر پاکی است و وقتی امام را که مظهر ورع است، شناختیم، خودمان با ورع زندگی می‌کنیم و از گناه فاصله می‌گیریم.

وی با یادآوری حدیثی از حضرت علی(ع) که فرمودند شأن ما اهل البیت(ع) پاکی و دوری از گناه و اجتهاد است و ما مظهر تلاش و کوشش هستیم، گفت: عمر انسان‌ها سپری می‌شود ئ فرصت‌ها به پایان می‌رسد لذا تا می‌توانیم با قلم، بیان، ثروت، وجود و غیره برای خدا در مسیر خدا خدمتی داشته باشیم و از این خدمت غافل نشویم که به این اجتهاد، کوشش و تلاش در همه عرصه‌ها در مسیر خدا فی سبیل الله گویند.

حدائق، همچنین امانت‌داری را از دیگر شئون اهل بیت(ع) برشمرد و گفت: منظور از امانت‌داری در اینجا به صورت عام است یعنی چه نسبت به افراد نیکوکار چه گنهکار لذا در امانت خیانت نکنیم چرا که ائمه مظهر امانت‎‌داری بودند و امام زمان(عج) هم چنین است.

مسئول حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز، امام زمان(عج) را مظهر اجتهاد و پاکی توصیف کرد و گفت: ما هم باید مثل حضرت همان‌طور باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از وظایف فردی منتظران در عصر غیبت در حوزه شناخت امام است که باید ایشان را خوب بشناسیم، گفت: یکی از مسائلی که در حوزه شناخت اهمیت دارد، شناخت سجلّی یا شناخت شناسنامه‌ای حضرت است. امام زمان(عج) ما فرزند کیست،  از چه پدر و مادری متولد شده، نحوه ولادت حضرت چگونه بوده، امتیازی که امام زمان(عج) در بین ائمه دارد، چیست؟ نحوه زندگی کردن حضرت و نحوه گذران عمر شریف حضرت چه در غیبت صغرا و چه در غیبت کبری چگونه بوده است. این‌ها مطالبی است که در حوزه شناخت و آن شناخت شخصیتی حضرت، برای هر شیعه‌ای ضرورت دارد.

حدائق با تأکید بر اینکه شیعیان پیروان و محبان امام زمان(عج) باید سیر مطالعاتی خود را نسبت به امام زمانشان قوی کنند، گفت: امروز ما در برابر این امام مامور به ادای تکلیفیم، امام ما و حجت خدا بر ما صاحب‌الزمان(عج) است، امام زمانمان را باید بشناسیم که اگر شخصی از ما سئوالی کرد، پرسشی پرسید، نسبت به امام زمان(عج) با اطلاعات کافی و دقیق بتوانیم پاسخ بدهیم.

وی گفت: یکی از نکاتی که از ویژگی‌های خاص امام زمان(عج) است که توجه به آن در ضریب معرفت و بالا بردن معرفت ما مؤثر خواهد بود، این است که وجود مقدس امام زمان(عج) از زمانی که وجودش در رحم مادر شکل گرفت به‌واسطه جریاناتی که بر جامعه حاکم بود و دورانی که حضرت در آن دوران متولد شد، وجود مقدس مادر ایشان نرجس خاتون دوران حمل و بارداری‌اش مخفی بود. علت هم این بود که از وجود مقدس رسول خدا(ص) گرفته و ائمه معصومین (ع) همه بشارت یک منجی عدالت‌گستر را داده بودند، در روایاتی حتی نام حضرت گرفته‌شده بود که از کدام پدر متولد می‌شود.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس ادامه داد: با وجود تمام این روایات و خبرها، دیکتاتورهای معاصر با امام هادی(ع) و امام عسکری (ع) متوجه بودند که این منجی عدالت‌گستر از این فرد متولد می‌شود. لذا در زمان امام هادی(ع) حضرت 20 سال در سامرا تحت نظر قرار می‌گیرد و پدر امام زمان(عج)  امام حسن عسکری(ع)  به همین کیفیت، این‌ها یک مراقبت‌های شدیدی ایجاد کردند و خانه امام را رصد می‌کردند، رفت‌وآمدها را کنترل می‌کردند و منتظر بودند که آن منجی عدالت‌گستری که بنیاد و بنیان ظلم و جور را به هم خواهد ریخت متولد شود و او را به شهادت برسانند.

وی اضافه کرد: نرجس خاتون از آغاز بارداری آثار حمل در او مخفی بود، حتی تا شب ولادت آقا امام زمان(عج)، شب نیمه شعبان، حکیمه خاتون که عمه امام عسکری و دختر امام هادی و محرم بیت ولایت است، امام عسکری به دنبال ایشان فرستادند که عمه جان امشب در خانه ما حضورداشته باشید و آن منجی عدالت‌گستری که خدا وعده آمدنش را داده، امشب پا به عرصه گیتی می‌گذارد؛ که حکیمه خاتون تعجب کرد و گفت من آثار حمل و بارداری را در همسر شما مشاهده نمی‌کنم. امام فرمودند امشب وعده الهی تحقق می‌یابد که حکیمه خاتون می‌فرماید: نیمه‌های شب برای تهجد و راز و نیاز، دیدم نرجس خاتون در بستر آرمیده و هیچ آثاری از درد و بارداری در او نمی‌دیدم که یک‌لحظه به ذهنم آمد که نکند آنچه پسر برادرم گفته تحقق پیدا نکند، صدای امام عسکری از اتاق دیگر درخواست که عمه در وعده الهی تردید نکن، امشب تحقق پیدا می‌کند که یک‌دفعه دیدم نرجس خاتون بلند شد و اضطراب شدیدی داشت درد شدیدی داشت و حالت یک خانمی که باردار است و در آستانه زایمان که اسباب و لوازم مربوطه را برداشتند و در همان وقت سحر، نیمه شعبان وجود مقدس امام زمان(عج)  متولد شد.

حدائق با بیان اینکه چون حکومت ظالم ستمگر منتظر بود تا از امام عسکری(ع) فرزندی متولد شود تا او را به شهادت برسانند، به همین دلیل تولد امام زمان(عج) مخفی بود، گفت: این از ویژگی‌های امام زمان(عج) ماست که نسبت به بقیه ائمه این ویژگی خاص را داشتند.

انتهای پیام
captcha