بازدید مدیر کل اوقاف استان از خبرگزاری ایکنا شعبه آذربایجان‌شرقی
کد خبر: 3959303
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱

بازدید مدیر کل اوقاف استان از خبرگزاری ایکنا شعبه آذربایجان‌شرقی

حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی، مدیر کل اوقاف استان امروز از دفتر خبرگزاری ایکنا شعبه آذربایجان‌شرقی بازدید کرد.

بازدید مدیرکل اوقاف استان از خبرگزاری ایکنا شعبه آذربایجان‌شرقیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف استان امروز، شنبه، 23 اسفندماه، از دفتر خبرگزاری ایکنا شعبه آذربایجان‌شرقی بازدید کردند.

وی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران با اشاره به وظایف این اداره کل در رابطه با بازسازی و تعمیر بقاع متبرکه گفت: حدود ۲۳ امام‌زاده در آذربایجان‌شرقی، ساخت و سازهای عمرانی مفصلی در جریان بوده که نمونه آن را در امامزادگان «سید حمزه، سیدجمال، سیدمحمد کججانی، بقعه شاه حسین ولی و...» می‌توان دید.

حسینی با تاکید بر اینکه وقف ریشه در اسلام دارد و پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) اولین واقفان جهان اسلام هستند، گفت: ما موظف به اجرای امینانه نیات واقفان هستیم و در کنار توجه به بحث وقف به عنوان اصلی‌ترین دغدغه سازمان اوقاف، تولیت امام زادگان و اداره مساجد نیز بر عهده این سازمان است.

مدیرکل اوقاف آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه سازمان اوقاف در حوزه‌های مختلف اوقافی، ثبتی و حقوقی فعال بوده است، اظهار کرد: طی سال‌های طولانی به بحث سنددار شدن موقوفات توجه داشته‌ایم و امسال با اینکه اخذ ۱۰۰۰ فقره سند را در برنامه داشتیم، بیش از ۱۷۰۰ فقره سند اخذ کرده‌ایم و جا دارد از همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان قدردانی ‌کنیم.

وی تثبیت مالکیت وقف را از دیگر مباحث مهم در راستای دفاع از مالکیت موقوفات عنوان کرد و گفت: در راستای احیای موقوفات این امر اهمیت بسیاری داشته و طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ در راستای احیای موقوفات قائم مقام فراهانی که مشتمل بر حدود ۳۸ هزار هکتار است، ناحیه ۳ اوقاف و امور خیریه تبریز راه‌اندازی شد.

حسینی، با بیان اینکه در راستای احیای بزرگترین موقوفه کشور و تنها موقوفه ثبت جهانی شده نیز اداره ناحیه ۴ اوقاف را تاسیس کردیم که مختص رسیدگی به موقوفات جامع ربع رشیدی است، گفت: بر این اساس، دبیرخانه کشوری موقوفات ربع رشیدی در تبریز مستقر شده است؛ موقوفات ربع رشیدی در هشت استان گستره دارد و خارج از کشورمان نیز موقوفاتی دارد که به جد پیگیر هستیم.

وی با تاکید بر اهمیت احیای موقوفات ربع رشیدی و نیات این موقوفات، اظهار کرد: اخیراً با همکاری دانشگاه تبریز یک همایشی بین‌المللی برای پاسداشت خدمات خواجه رشیدالدین شیخ فضل الله همدانی با محوریت وقف و علم الادیان برگزار کردیم.

حسینی با اشاره به بازسازی و تعمیر بقاع متبرکه در آذربایجان‌شرقی، افزود: در امام زادگان سید احمد مرند، سید اسماعیل میانه، شاه قاسم کلیبر  و سایر نقاط استان کارهای عمرانی مفصلی در جریان است؛ البته در این رابطه محدود به برنامه ابلاغی از سوی سازمان نیستیم و فعالیت‌هایمان را فراتر پیش می‌بریم، چنانچه در کنار امور عمرانی امام زادگان، در مقبره حمال تبریزی و مقبره زیرک‌کار، کلنگ احداث مجموعه بزرگ فرهنگی هنری به زودی بر زمین زده خواهد شد.

مدیرکل اوقاف آذربایجان‌شرقی در ادامه با تاکید بر اینکه در بحث امور خیریه نیز فعالیت داریم، گفت: تبریز شهر مؤسسات خیریه بوده و مؤسسات بسیار قوی در این شهر فعالیت دارند، اما نبود ساماندهی حلقه مفقوده این حوزه بود که در این راستا سازمان اوقاف و امور خیریه، ستاد و شورای هماهنگی امور خیریه را راه‌اندازی کرد تا این مقوله نیز ساماندهی شود.

وی با بیان اینکه ستاد و شوراهای هماهنگی امور خیریه در استان راه‌اندازی شده و این روند به صورت مردمی انجام می‌شود، افزود: در این راستا مسیری فراهم کردیم تا موقوفات انتفاعی در راستای انتفاع مردم به کار گرفته شود که کلنگ زنی مجموعه نگهداری کودکان بی‌سرپرست در قبرستان متروکه قله و مجموعه بزرگ سرای سالمندان، معلولان و کودکان بی‌سرپرست که به زودی در محل قبرستان متروکه عمو زین الدین کلنگ زنی می‌شود، نمونه‌ای از آن است.

حسینی، راه‌اندازی مراکز افق را یکی دیگر از برنامه‌های اداره کل اوقاف استان برشمرد و گفت: در این رابطه نیز قدم‌های خوبی برداشته شده و این مراکز که در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی فعالیت می‌کنند، در بقاع متبرکه شاخص استان راه اندازی شده است.

مدیرکل اوقاف آذربایجان شرقی، با اشاره به اجرای طرح شمیم خدمت با مشارکت کمیته امداد در حوزه فعالیت‌های اجتماعی، اظهار کرد: با اجرای این طرح، امام زادگان به مرکزی برای آموزش حرفه، راه‌اندازی کارگاه‌ها و اشتغال آفرینی تبدیل شده‌اند؛ در حوزه فرهنگی نیز فعالیت‌های متعددی چون طرح‌های آرامش بهاری، ضیافت الهی، نشاط معنوی، شمیم حسینی، تعظیم شعائر دینی در طول سال، اقامه نمازهای جماعت با دعوت از مبلغان و ... اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری مسابقات قرآنی نیز یکی از کار ویژه‌های سازمان اوقاف بوده که امسال به خاطر شرایط کرونایی، به طور خاصی برگزار شد، افزود: سال آینده مسابقات محله‌ای نیز به مسابقات شهرستانی افزوده خواهد شد و در حوزه مباحث قرآنی نیز برگزاری محافل انس با قرآن، تلاوت، تفسیر، پشتیبانی و حمایت از مسابقات دانش آموزشی و... در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام
captcha