شبكه‌سازی مجازی مساجد شیراز / طی سال جاری كتاب قرآن توزیع نشده است
کد خبر: 3958565
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶

شبكه‌سازی مجازی مساجد شیراز / طی سال جاری كتاب قرآن توزیع نشده است

مدیر ستاد هماهنگی كانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارس از شبكه‌سازی مجازی مساجد شیراز خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسیده تا تمام مساجد به فضای مجازی و اینترنت مجهز شوند.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام حسین امیدی، مدیر ستاد هماهنگی كانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارس امروز، 19 اسفندماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز از فعالیت بیش از 25 هزار باب كانون و 14 هزار كتابخانه در سطح مساجد كشور خبر داد و گفت: هم‌اكنون در استان فارس یك هزار و 242 كانون و 680 كتابخانه كه 280 كتابخانه آن مخز‌ن‌دار هستند، در سطح مساجد مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینكه در بستر این كانون‌ها فعالیت‌های مختلفی انجام می‌شود، به تشریح اهم این فعالیت‌ها پرداخت و از شبكه‌سازی مساجد و شبكه‌سازی مجازی مساجد شیراز خبر داد و گفت: این طرح‌ها به‌دستور آیت‌الله دژكام در سطح شیراز انجام شده است كه برای آن نیز تفاهم‌نامه‌ای امضا شده تا تمام مساجد به فضای مجازی و اینترنت و امثالهم مجهز شوند.

امیدی در پاسخ به خبرنگار ایكنا نیز گفت: هم‌اكنون 81 خانه نور به‌صورت تخصصی در سطح كانون‌های مساجد استان فعالیت‌های قرآنی انجام می‌دهند اما در تمام مساجد استان طرح تلاوت نور اجرا می‌شود.

مدیر ستاد هماهنگی كانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارس بیان كرد: در سال جاری تاكنون موفق به توزیع قرآن، كتاب ادعیه و مفاتیح در سطح مساجد نشده‌ایم اما به احتمال زیاد در آستانه ماه مبارك رمضان این مسئله انجام شود.

وی همچنین گفت: سامانه‌ای تحت عنوان «بچه‌های مسجد» راه‌اندازی كرده‌ایم كه تمام فعالیت‌ها و تلاش‌هایی كه در نقاط مختلف شهرها و روستاها در مساجد انجام می‌شود در این سامانه ثبت می‌شود و در این سامانه قریب 100 هزار نوجوان و جوان مسجدی فعالیت می‌كنند.

امیدی همچنین به اجرای طرح ایران قوی در سال جاری اشاره كرد و گفت: این طرح در سال جاری مورد داوری قرار گرفت كه بچه‌های مسجدی استان فارس در این طرح توانستند توفیقاتی دست یابند. در این طرح موضوعات مختلفی را دنبال می‌كنیم نظیر اینكه چگونه نوجوان و جوانان بیشتری به مسجد جذب كنیم یا اینكه مساجد چگونه می‌توانند در حوزه كارآفرینی نقش ایفا كنند.

مدیر ستاد هماهنگی كانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارس بیان كرد: در بحث ثبت ایده 93 ایده منتخب در سطح کشور داشتیم که در میان هزاران ایده این‌ها مورد تراز و خوب بوده است و در سایت بچه‌های مسجد بارگذاری شده و قابل استفاده هستند و برخی هم به نتیجه رسیده و قابلیت اجرایی پیدا کرده است.

وی یكی دیگر از فعالیت‌های كانون‌های مساجد را تدوین بانك هنرمندانی كه در سطح مساجد فعالیت می‌كنند، برشمرد و گفت: هم‌اكنون 66 تیم هنری در سطح مساجد استان در حال فعالیت هستند كه در بخش‌های مختلف تئاتر، فضای مجازی، تولیدات رسانه‌ای و دیجیتالی و غیره فعالیت می‌كنند.

امیدی همچنین به فعالیت گروه‌های سرود با مضامین عمومی، فرهنگی، دینی و مذهبی در كانون‌های مساجد استان اشار كرد و گفت: هم‌اكنون 33 گروه سرود موفق و داوری در سطح مساجد استان داریم كه برخی از این گروه‌ها حتی در خارج از كشور هم برنامه اجرا كرده‌آند.

مدیر ستاد هماهنگی كانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارس، برپایی كلاس‌های روش‌های صحیح و نوین مطالعه در برخی از مساجد را در راستای گسترش فرهنگ مطالعه از دیگر فعالیت‌های این مراكز عنوان كرد و گفت: مجموعاً 55 گروه موفق كتابخانه‌ای در سطح مساجد استان در حال فعالیت هستند.

وی به برگزاری مسابقات قرآنی «مدهامتان» اشاره كرد و گفت: در سال جاری این مسابقه به‌صورت مجازی برگزار شد كه در استان فارس 250 نفر در آن شركت كردند و در برخی از رشته‌ها هم حائز رتبه‌های برتر شدیم.

اجرای طرح «سه‌شنبه‌های تكریم» توسط وزارت ارشاد در سطح كشور از دیگر برنامه‌هایی بود كه امیدی از آن‌ها یاد كرد و گفت: در اجرای این برنامه سازمان‌هایی نظیر سازمان اوقاف، حج و زیارت، كانون‌های مساجد، كتابخانه‌های عمومی و ادارات كل ارشاد همكاری مشاركت داشتند كه در استان فارس هم این طرح اجرا شد و به‌طور كلی 494 خانواده شهید در این طرح مورد تكریم و بزرگداشت قرار گرفتند كه البته در سال جاری این طرح عمدتاً به‌صورت مجازی اجرا شد.

وی با بیان اینكه در بحث كسب و كارهای فرهنگی اعم از تولیدات و محصولات فرهنگی و تولید و انتشار كتاب 17 گروه موفق در سطح مساجد استان فعالیت می‌كنند، گفت: برخی از آثاری كه قابل فروش باشند نیز در نمایشگاه‌های مختلف ارائه می‌شوند.

امیدی، انعقاد تفاهم‌نامه همكاری با بسیج محلات برای مقابله با كرونا خبر داد و گفت: هم‌اكنون 3 گروه جهادی فعال در سطح مساجد استان وجود دارند كه در مباحث مختلف كرونا نظیر تغسیل اموات كرونایی، رسیدگی به نیازمندان و محرومان و غیره فعالیت می‌كنند.

مدیر ستاد هماهنگی كانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارس با تصریح اینكه اخیراً روند ثبت كانون‌ها در مساجد را به‌صورت الكترونیكی درآورده‌ایم، گفت: مجوز 400 كانون فرهنگی مسجد به‌صورت الكترونیكی تمدید شده است و قریب 100 كانون هم در شرف تأسیس هستند كه در سال آینده كانون آن‌ها تأسیس می‌شوند.

انتهای پیام
captcha