بودجه ۱۴۰۰ توان پاسخ به همه انتظارات را ندارد
کد خبر: 3953676
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷

بودجه ۱۴۰۰ توان پاسخ به همه انتظارات را ندارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه با این وضعیت آیا می‌توانیم برای بهبود و اصلاح بودجه‌های فرهنگی و قرآنی در بودجه ۱۴۰۰ امیدوار باشیم، گفت: سال سختی را در پیش‌رو داریم و با این مشکلات نمی‌توانیم انتظارات و توقعات را برآورده کنیم.

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، در پاسخ به اینكه با این وضعیت آیا می‌توانیم برای بهبود و اصلاح بودجه‌های فرهنگی و قرآنی در بودجه 1400 امیدوار باشیم، گفت: سال سختی در پیش‌رو داریم و با این معضلات و مشكلاتی كه وجود دارد خیلی نمی‌توانیم انتظارات و توقعات را برآورده كنیم و باید عملاً در شرایطی قرار بگیریم كه اوضاع بهتر شود و در این شرایط اضافه كردن هزینه‌ها می‌تواند مشكلات جدی را متوجه كشور كند بنابراین نباید انتظار و توقع ایجاد كنیم.  

وی با بیان اینكه كلیات لایحه بودجه 1400 در مجلس شورای اسلامی رد و برای اصلاح به دولت برگشت داده شد، گفت: دولت قول داده است كه تا دوشنبه، 27 بهمن‌ اصلاحات لایحه بودجه را انجام داده و آن را به مجلس بازگرداند.

قادری افزود: بعد از بازگشت لایحه بودجه به مجلس، دوباره فرصتی به نمایندگان و كمیسیون‌های تخصصی داده می‌شود تا ابعاد مختلف لایحه بودجه را مورد بررسی قرار دهند و نهایتاً این بودجه به كمیسیون تلفیق مجلس می‌رود و بعد از آن وارد صحن مجلس می‌شود. كلیات لایحه بودجه‌ای كه دولت به مجلس آورده بود، قابل دفاع نبود و هزینه‌های جاری شدیداً افزایش پیدا كرده و طراز عملیاتی بودجه كاملاً نامتوازن و به نفت وابسته بود و ایرادات و اشكالات جدی داشت.

عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی كه طراز عملیاتی بودجه نقدی باشد، این كسری از طریق انتشار اوراق كم عرضه تأمین می‌شود و این یعنی افزایش نقدینگی و تورم. وقتی هزینه‌های جاری بودجه اضافه باشد و درآمدهای عمرانی در آن كم باشد، آثار و پیامد تورمی دارد و می‌تواند مشكلات جدی را در بودجه ایجاد كند.

وی با بیان اینكه در این لایحه بخشی از مطالبات گروه‌ها و قشرهای مختلف پاسخ داده نشده است، گفت: در اختصاص بودجه وضعیت خوبی نداریم بنابراین سال سختی در پیش‌رو داریم. وقتی وضعیت درآمدهای نفتی و صادرات مشخص نباشد، وابستگی به این درآمدها می‌تواند مشكلات بسیاری ایجاد كند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تأكید بر اینكه با این وضعیتی كه داریم نباید انتظار داشته باشیم كه همه انتظارات و توافقات برآورده شود و به مطالبات همه گروه‌ها پاسخ داده شود، گفت: با این محدودیت‌ها و مشكلات باید به گونه‌ای وضعیت بودجه را مدیریت كنیم كه مشكلات كمتر شود.

انتهای پیام
captcha