امام(ره) پیام توحید و پیامبران را در جامعه گسترش داد
کد خبر: 3952497
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰

امام(ره) پیام توحید و پیامبران را در جامعه گسترش داد

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فردوسی گفت: امام(ره) توانست به خوبی نقش خود را ایفا کند و پیام توحید و پیامبران را در جامعه گسترش دهد، غرب و شرق با همه هیمنه، این قدرت و توانایی را نداشت که در برابر این موج خدامحوری مقاوت کند.

امام(ره) پیام توحید و پیامبران را در جامعه گسترش دادحجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی حسینی‌مطلق، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص عوامل پیدایش انقلاب اسلامی، اظهار کرد: زمانی که صحبت از انقلاب می‌شود، حتما باید از ویژگی‌های رهبر این انقلاب صحبت کرد، انقلاب‌هایی که در دنیا رخ می‌دهد، گاهی آن‌قدر تأثیرگذار در اجتماع و در روی کره‌زمین نیست، اما انقلاب اسلامی ایران از مؤثرترین انقلاب‌هایی بود که معجزه قرن نامیده شد، چراکه رهبری، این انقلاب را راهبری می‌کرد که ویژگی‌های منحصر به فرد را نیز داشت.

وی ادامه داد: جامعیت معمار کبیر انقلاب ویژگی‌هایی داشت که توانست در دل‌ها نفوذ کند و یکی از رموز موفقیت حضرت امام(ره) از جنس مردم بودن ایشان بود، هنگامی که امام(ره) از پاریس به تهران آمد، پیامی داد که این جملات تاریخی شد و رنگ و بوی خدایی به خود گرفت، ایشان فرمود: «من یک طلبه هستم و تشریفات را کم کنید».

حفظ سادگی و از جنس و خادم مردم بودن است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فردوسی تصریح کرد: با وجود اینکه چند میلیون مشتاق و طرفدار امام(ره) از فرودگاه تا بهشت زهرا(س) منتظر ورود امام(ره) بودند و این خبرها به ایشان ارسال می‌شد، اما امام(ره) با آن آرامشی که داشت، در پرواز خود نماز شب خواند، زمانی که خلبان از حضرت امام(ره) پرسید چه حسی دارید؟ فرمود: «حس خاصی ندارم و خادم ملت دارد به آغوش ملت بازمی‌گردد و من طلبه‌ای بیش نیستم». به نظر می‌رسد یکی از رموزی که مسئولان ما باید به دنبال آن باشند و آن را حفظ کنند، حفظ سادگی و از جنس و خادم مردم بودن است، امروز این امر مهم مورد نیاز جامعه ماست که ما شانی را برای خود قائل نباشیم، همان‌طور که مرحوم شهید بهشتی فرمودند: «ما شیفتگان خدمتیم، نه تشنگان قدرت».

حسینی‌مطلق بیان کرد: گاهی اوقات احساس می‌شود که جایگاه خدمت و قدرت تغییر کرده است و این رقابت‌ها، کنار زدن‌های دیگران و تهمت‌هایی که در فضای مجازی به یکدیگر داده می‌شود، مقداری انسان را نگران می‌کند که گاهی این دو ویژگی مهم جای همدیگر را می‌گیرند، ما اولین درس و الهامی که از حرکت امام(ره) می‌گیریم، این است که باید حقیقتاً خود را از جنس مردم بدانیم و خادم مردم باشیم و شأنی جز این برای خود در نظر نگیریم.

وی با بیان اینکه امام(ره) ساده بود، ساده زندگی کرد، از جنس مردم بود و ساده با مردم صحبت می‌کرد، اضافه کرد: در هشت سال دفاع مقدس افرادی بودند که در دورترین نقاط این کشور زندگی می‌کردند حتی شاید از نزدیک حضرت امام(ره) را ندیده بودند، اما با یک دعوت امام(ره) رفتند و عزیزترین داشته‌های خود، که جان‌شان بود هدیه به انقلاب و نظام کردند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فردوسی بیان کرد: اینکه می‌گوییم معجزه قرن، به این دلیل بود که امام(ره) توانست به خوبی نقش خود را ایفا کند و پیام توحید و پیامبران را در جامعه گسترش دهد، غرب و شرق با همه هیمنه، این قدرت و توانایی را نداشت که در برابر این موج خدامحوری مقاوت کند و منجر به انقلابی شد که توسط آحاد مردم در سال 56 و 57 اتفاق افتاد و حضرت امام(ره) با آن ویژگی‌های شخصیتی، محور این انقلاب بود.

حسینی‌مطلق در خصوص چند علل مهم پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: شاید اولین علت، وابستگی رژیم پهلوی کشور بود، نقطه تمرکز حضرت امام(ره) این بود که رژیم پهلوی وادادگی خاصی دارد و تمام مصادیق قدرت را در برهه‌ای از زمان به انگلستان و سپس به آمریکا واگذار کرد.

وی اظهار کرد: رضاخان وابستگی خاصی به دولت انگلستان داشت و در برهه‌ای از زمان هرچه به سال 56 نزدیک می‌شدیم، مجدد سیطره آمریکا بر کشور بیشتر می‌شود، به قدری که از ایران به عنوان حیاط خلوت خود یاد می‌کنند، آن‌ها نفت را از ما می‌گرفتند و پول نفت را به ما نمی‌دادند، با این پول‌ها سلاح تهیه می‌کردند، پادگان‌ها را تجهیز و هواپیماهای پیشرفته می‌آوردند و اجازه استفاده از آن‌ها را به ما نمی‌دادند، حتی تکنیسین‌های ما اجازه تعمیرات را هم نداشتند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فردوسی گفت: با داشتن این سلاح‌ها، برای خود و منطقه قدرت ایجاد کردند و همچنین پایگاهی شکل گرفت تا بتوانند قدرت خود را تثبیت کنند، زمانی که استقلال یک ملت زیر سؤال برود و وابستگی بیش از حد صورت گیرد، گویی شعور یک ملت زیر سؤال رفته است و این امر باعث شد که مردم ایران به هر جهت برنتابند.

حسینی‌مطلق افزود: ما کشور غنی هستیم و نیاز به این نداریم که دیگران برای ما تصمیم بگیرند، بنابراین این امر باعث شد که حضرت امام(ره) با سبقه‌ای بیش از نیم قرن حضور در حوزه‌های علمیه قم و نجف در بین علما جایگاه داشتند و شاگردانی تربیت کردند و در سنی پا به این عرصه گذاشتند که آن پختگی لازم و کافی که یک رهبر باید داشته باشند، را داشت.

مهم‌ترین تأکید امام(ره)؛ حفظ استقلال کشور

وی تصریح کرد: اولین نکته‌ای که امام(ره) به آن تأکید داشت، این بود که استقلال کشور باید حفظ شود و به این دلیل یکی از شعارهای اوایل انقلاب، استقلال، آزادی جمهوری اسلامی بود، بحث استقلال به‎قدری پررنگ شد که مردم تشنه بودند و می‌دیدند که تمام هستی آن‌ها در اختیار دشمن قرار گرفته است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فردوسی تصریح کرد: زمانی که جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد، آن‌ها از تمام امکانات ایران بدون هیچ اجازه‌ای استفاده می‌کردند، حضرت امام(ره) با مردم صداقت داشت و آحاد مردم به این نکته رسیدند که باید استقلال کشور را حفظ کنند و این شعار وارد عرصه انقلاب شد و توانستند معجزه قرن را به وجود آورند، اگر بخواهیم عامل دوم پیروزی انقلاب اسلامی را بیان کنیم، باید به فساد و دین‌ستیزی که حاکمان وقت داشتند، اشاره کنیم.

حسینی‌مطلق افزود: گاهی در تمام حکومت‌های دنیا، آمارهایی از فساد دیده می‌شود و مهم این است که اگر حرکتی برای مبارزه با فساد شکل می‌گیرد، باید با مردم صداقت داشته باشیم و واقعیت‌های فساد را که تا چه اندازه ریشه دوانیده، بیان کنیم تا هرکسی در مسند خودش نسبت به آن برخورد کند. در حکومت پهلوی این فساد نهادینه شده بود و به‎قدری در همه ارکان حکومت رخنه کرده بود که مردم دیگر امیدی به اصلاح کشور نداشتند.

وی اضافه کرد: اینجانب به عموم مردم به‌‎خصوص دانشجویان توصیه می‌کنم که در این ایام خاطرات اطرافیان رضاخان را مطالعه کنند و بدانند که این فساد تا کجا نهادینه شده بود و پیش رفت. در سال 55 و 56 حکومت پهلوی با گرفتن آن مجالسی که در شیراز انجام می‌داد و جشن‌های شاهنشاهی می‌گرفت و از تمام دنیا مهمان دعوت می‌کرد، مردم در اوج فقر و به نان شب محتاج بودند. حکومت پهلوی به مردم اجازه عزاداری نمی‌داد و با آن‌ها در بحث دین‌داری، حجاب و موارد دیگر مخالفت می‌کرد، در نتیجه دین ستیزی عامل سومی شد که شرایط پیروزی انقلاب را سرعت بخشید.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فردوسی بیان کرد: رژیم پهلوی در آن زمان درک نمی‌کرد، دیکته‌ای که از آمریکا و انگلستان برای آن‌ها نوشته و ابلاغ می‌شود، در ایران جواب نمی‌دهد و مردم ایران مردمی هستند که پیوستگی خاص با دین و مذهب دارند و اتفاقا حضرت امام(ره) هم از این موضوع به‌خوبی استفاده کرد و در چند سخنرانی فرمودند: «قیام ما قیام خون بر شمشیر است».

حسینی‌مطلق  بیان کرد: اقداماتی که حکومت پهلوی خصوصا از دهه 50 به بعد انجام داد و دین و عقیده‌های راسخ مردم را هدف قرار داد، شتاب‌‎دهنده‌ای بود که توانست مردم را به جهت انقلاب سوق دهد، بنابراین سه عاملی که مطرح شد، توانست به سرعت تمام ارکان را تحت‎‌تاثیر قرار دهد و منجر به پیروزی انقلاب اسلامی نیز شد.

انتهای پیام
captcha