ادبیات ایران با فضائل اخلاقی و دینی آمیخته شده است
کد خبر: 3950809
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱

ادبیات ایران با فضائل اخلاقی و دینی آمیخته شده است

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد گفت: ادبیات ایران در دنیا حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد، در این قله همه ستارگان درخشان را در خود جای داده و با فضایل اخلاقی و دینی آمیخته شده است.

ادبیات ایران با فضائل اخلاقی و دینی آمیخته شده استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدمحسن مصحفی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد، امروز، 11 بهمن‌ماه، در آیین افتتاح نمایشگاه آثار برگزیده دوسالانه ملی نقاشی شاهنامه در موزه بزرگ خراسان برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این نمایشگاه در آگاهی‌بخشی از هویت ملی و دینی نقش مهمی ایفا کرده است.

وی با بیان اینکه ادبیات یکی از بخش‌های مهمی است که نباید از آن غافل شویم، ادامه داد: ادبیات ایران در دنیا حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد، قله ادبیات ایران همه ستارگان درخشان را در خود جای داده است و با فضایل اخلاقی و دینی آمیخته شده است.

مصحفی با اشاره به اینکه برگزاری این نمایشگاه زمینه شناخت اسطوره‌های ادبیات مردم را فراهم می‌کند، تصریح کرد: خوشبختانه نقاشان برجسته‌ای از همه شهرهای کشور در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند و  این اتفاق در سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. همه هنرمندان با شوق و علاقه بسیاری در این نمایشگاه شرکت کردند و این نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه نخستین دوسالانه ملی نقاشی شاهنامه بوده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد با اشاره به استقبال خوب هنرمندان از این نمایشگاه، اضافه کرد: امیدوایم این نمایشگاه در سال‌های آینده به طور منظم برگزار شود.

ارسال ۳۰۰ اثر به نخستین دوسالانه ملی نقاشی شاهنامه

بهزاد چوپانکاره، رئیس اداره امور هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز در این مراسم، گفت: در اولین سالانه این نمایشگاه هدف این بوده که بر روی شاهنامه متمرکز شویم و با معرفی موضوعات و محتوای مرتبط با آن آشنایی بیشتری نسبت به ادبیات کشور ایجاد شود.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه در دو نوبت داوری شده است، ادامه داد: در نتیجه ۳۰۰ اثر به این جشنواره ارسال شد که در حال حاضر آثار در موزه بزرگ خراسان در معرض عموم بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

رئیس اداره امور هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه فردوسی یکی از شاعران بزرگ ادبیات کشور بوده و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند ما را با ادبیات فاخر کشورمان آشنا کند، تصریح کرد: آشنایی با مفاخر ایرانی امری مهم است و امروزه باید در جامعه آن را به صورت جدی پیگیری کنیم.

چوپانکاره افزود: امیدواریم برگزاری این نمایشگاه زمینه‌ساز برگزاری نمایشگاه‌های دیگری در ارتباط با شاهنامه شود.

در ادامه حمیدرضا موحدی‌زاده، نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: از طریق نمایشگاه ملی نقاشی شاهنامه می‌توانیم با تاریخ و گذشته خود پیوند برقرار کنیم و پلی برای انتقال مفاهیم شاهنامه و اسطوره‌ای باشیم که تاریخ حماسی ایران را بازگو می‌کند.

وی اظهار کرد: آثاری که در این فضا به نمایش درآمده، پر از شور و احساس و معنا هستند که می‌توانیم از این طریق با تاریخ و گذشته خود پیوند برقرار کنیم و پلی برای انتقال مفاهیم شاهنامه و اسطوره‌ای باشیم که تاریخ حماسی ایران را بازگو می‌کند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: این رویداد، اولین تجربه نقاشان و سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد بوده و دارای نقاط ضعف و قوت است که گروه ارزیابی باید آن را بررسی کنند.

موحدی‌زاده تصریح کرد:  جای شکر دارد که ما در مشهد همسایه امام ‌رضا(ع) و حکیم ابوالقاسم فردوسی هستیم که نماد فرهنگ فارسی است، امیدواریم در نمایشگاه‌های آینده، هر دوره شاهد ارتقا کیفیت و جذابیت آثار باشیم.

وی با اشاره به نبرد رستم و دیو اضافه کرد: دیو نماد قدرت اهریمنی زمان بوده و رستم نماد جوانمردی و شاهنامه نشان داد که جوانمردی، جزیی از فرهنگ اصیل ایرانیان است.

احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم ضمن تقدیر از تمامی هنرمندان و دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه، گفت: اقداماتی که این روزها در حوزه فرهنگی و اجتماعی در شهر مشهد شکل گرفته بی‌نظیر، بی‌بدیل و برخی نیز کم‌نظیر است.

وی افزود: ریل‌گذاری‌ها و پایه‌گذاری‌های صورت گرفته به نحوی است که کارآمدی و اثربخشی آن را آیندگان به نیکی قضاوت خواهند کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: دوسالانه ملی نقاشی شاهنامه فردوسی از جمله اقداماتی بوده که براساس سیاست‌گذاری‌های شورای پنجم شهر مشهد انجام شده و شایسته تقدیر است.

انتهای پیام
captcha