ویژگی‌های خوبان روزگار در کلام پیامبر(ص)
کد خبر: 3950545
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹

ویژگی‌های خوبان روزگار در کلام پیامبر(ص)

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس در تبیین ویژگی‌های خوبان روزگار به ذکر حدیثی از پیامبر مکرم اسلام(ص) در این رابطه پرداخت.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، امروز، 10 بهمن در منبر مجازی خود به تبیین ویژگی‌های «خوبان روزگار» پرداخت و گفت: یکی از سؤالات مطرح این است که چگونه جزو بندگان ممتاز خداوند در دنیا و آخرت شویم.

وی به ذکر حدیثی از پیامبر مکرم اسلام(ص) در این رابطه پرداخت و افزود: پیغمبر(ص) فرمودند خوبان روزگار نه در دنیا، بلکه در آخرت، چند ویژگی دارند؛ نخست این افراد کسانی هستند که به انسان‌هایی که در حقشان بدی کرده‌اند، در می‌گذرند. آن هم کسی که در حق شما ظلم کرده، بدی کرده، پشیمان شده، آمده عذرخواهی می‌کند.

حدائق ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) نیز در این زمینه فرمودند جایی ببخشید که طرف، اظهار ندامت می‌کند. جایی ببخش که طرف اقرار به اشتباه می‌کند. شخص می‌گوید، معذرت می‌خواهم، بد کردم، حلالم کن. این‌گونه نگوییم که برو واگذارت به خدا. اینجا پشیمان است، او را ببخش.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز یادآور شد: خدا به حضرت موسی(ع) فرمود، موسی! به بندگان من بگو همان‌گونه که از من انتظار بخشیدن دارند، اگر کسی در حقتان بدی کرد و عذرخواهی کرد، بگذرید تا بگذرم؛ ببخشید تا ببخشم. برخی‌ها در این زمینه خیلی سخت می‌گیرند.

وی به دومین ویژگی خوبان از منظر پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: حضرت فرمود ارتباط را برقرار کردن با کسی که ارتباط را با شما قطع کرده. این هنر است. وظیفه‌ من آمدنِ صله‌ رحم است. من آمده‌ام؛ حال او دَر را باز کند یا باز نکند، ما برای خدا آمده‌ایم.

حدائق تأکید کرد: اگر کارهایتان رنگ الهی گرفت، پشیمان نیستید که مردم تحویلتان نگرفته‌اند. اینکه سختمان می‌آید که می‌گوییم فلان جا رفتیم تحویلمان نگرفتند، برای خدا نبوده، چون اگر برای خدا بود، تو ضرر نکردی.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس اظهار کرد: هر گاه کسی از انجام کار نیکی، اظهار پشیمانی کرد، بسمه‌تعالی برای خدا نبوده است. آن‌کسی که خالصانه کار می‌‎کند، مردم تحویل بگیرند یا تحویل نگیرند، ذره‌ای در روحیه‌ او اثر نمی‌‌گذارد.

وی با اشاره به سومین ویژگی خوبان از منظر پیامبر(ص) گفت: آن حضرت فرمودند، عطا کردن به کسی که شما را محروم کرده است. نیازی به او پیدا کردید، اما نیازتان را برآورده نکرد، حالا نیاز به شما پیدا کرده، بدهید؛ اخلاق این است. آن که داری تسویه‌حساب می‌کنی: ندادی، نمی‌دهم.

حدائق به ذکر حدیثی دیگر از حضرت علی(ع) در این رابطه پرداخت و افزود: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند اگر کارِ بدِ کسی را با بدی پاسخ دادید، دارید کار بد را  تأیید می‌کنید. نمی‌آید شما هم نمی‌روید؛ پس دیگر نِق نزنید. نگویید نمی‌روم چون نیامده است. بلکه می‌گویند: شما هم این کار را تأیید کردید.

انتهای پیام
captcha