مؤسسه‌ای كه نیازهای مختلف دانش‌آموزان نیازمند را مدنظر قرار داده است
کد خبر: 3950355
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷

مؤسسه‌ای كه نیازهای مختلف دانش‌آموزان نیازمند را مدنظر قرار داده است

مؤسسه خیریه دارالاكرام شیراز یكی از مؤسساتی است كه تلاش می‌كند تاهیچ کودکی به علت فقر و یا فقدان سرپرست موثر از خدمات آموزش و پرورش، مددکاری اجتماعی، روان‌شناسی آموزشی محروم نباشد.

هر سازمانی برای دستیابی به اهداف خویش نیاز به تعیین چشم‌اندازهایش دارد، برای رسیدن به چشم‌اندازها، سازمان باید اصول و ارزش‌هایش را مشخص كند تا در طول مسیر از آسیب‌های ناشی از کم‌رنگ شدن یا تغییر ارزش‌ها ایمن بماند. این ارزش‌های بنیادی و متعالی در حقیقت همان نقشه راه سازمان بوده و نحوه دستیابی به کیفیت مطلوب سازمان را تعیین و تضمین می‌كند.

مؤسسه خیریه دارالاکرام شیراز تلاش می‌کند تاهیچ کودکی به علت فقر و یا فقدان  سرپرست موثر از خدمات آموزش و پرورش، مددکاری اجتماعی، روان‌شناسی آموزشی محروم نباشد و برای وصول به این آرمان از سه اصل خرد، مهربانی، کرامت بهره می‌گیرد. به همین دلیل گفت‌وگویی با عزت مظلومی، مدیر شعبه شیراز مؤسسه خیریه دارالاکرام داریم كه در ادامه می‌خوانیم.

ایكنا ـ كمی درباره شیوه فعالیت‌ شعبه شیراز مؤسسه دارالاكرام توضیح دهید.

طبق متن اساسنامه مهم‌ترین رکن این موسسه احترام و کرامت به دانش‌آموز و مادر آن است و در این شعبه نهایت سعی بر این است که با عشق وعلاقه در خدمت خانواده‌ها باشیم. بعد از معرفی و شناسایی دانش‌آموزان و تأیید دو همیار ومدیر شعبه مدارک شناسائی ازطریق  نرم‌افزار «به مهربانی» برای ستاد ارسال می‌شود. زمانی که توسط ستاد هم تأیید شد، دانش‌آموز پذیرفته می‌شود و جزو لیست منتظر بورسیه تحصیلی قرار می‌گیرد. بعد از بورسیه دانش‌آموز و تخصیص حامی ارائه خدمات به او آغاز می‌شود؛ علاوه بر مبلغ بورسیه که به‌صورت نقدی هر ماه به کارت دانش‌آموز واریز می‌شود.

سایر خدمات شامل کلاس‌های آموزشی و تقویتی، دوره‌های آداب معاشرت، مهارت‌های زندگی جهت دانش‌آموزان و در کنار این‌ها برای خانواده دانش‌آموز هم کلاس‌های مهارت زندگی، هنرهای دستی، اشتغال‌زائی انجام می‌شود. توجه به سلامت جسم و روان و ارائه خدمات بهداشت و درمان و مشاوره  از جمله خدماتی است که از سمت مؤسسه دارالاکرام به دانش‌آموز و خانواده وی ارائه می‌شود و همچنین حمایت‌های معیشتی از دیگر خدمات مؤسسه است.

هدف اصلی ما تحصیل و آموزش دانش‌آموزان و کمک به آینده آن‌ها است. طبق سیاست‌های جدید مؤسسه تلاش می‌شود که دانش‌آموزان توانمند شوند و همچنین امکاناتی برای آن‌ها فراهم شود که بتوانند از رشته‌های فنی و حرفه‌ای استفاده کنند تا در آینده بتوانند توانمند شوند و صرفاً مدرک‌گرایی شرط نباشد.

ایكنا ـ شیوه جذب دانش‌آموزان در شعبه شیراز به چه صورت است؟

بهترین شیوه جذب دانش‌آموزان از طریق آموزش و پرورش است و روش‌های دیگری از طریق معرفی توسط افراد معتمد معرفی مراجعه حضوری یا ثبت در سامانه به مهربانی است. بعد از آن هم که تیم شناسایی به منزل دانش‌آموزان مراجعه می‌کنند و ضمن بازدید و تکمیل مدارک اطلاعات در سامانه ثبت می‌كنند.

ایكنا ـ تأمین منابع مالی و جذب نیکوکار در شعبه شما چگونه شکل می‌گیرد؟

ضمن معرفی مؤسسه به مدیران مراکز و افراد مختلف از آن‌ها دعوت می‌شود با حضور در مؤسسه بیشتر با اهداف ما آشنا شوند و سپس به میل خود در زمینه حامی، بانی و یا گاهاً با ارائه نقطه نظرات خود ما را در پیشبرد اهدافمان کمک می‌كنند. در واقع بانی به ما اجازه می‌دهد بودجه‌ای که واریز می‌کنند صرف پیشبرد تحقق اهداف مؤسسه شود و حامی کسی است که منحصراً هزینه تحصیل دانش‌آموزان را متقبل می‌شود.

طبق شفاف‌سازی مؤسسه دارالاکرام، ما موظف هستیم مبالغ اهدائی را طبق خواست و تمایل افراد خیر و نیکوکار مصرف کنیم. ما تنها حمایت تحصیل دانش‌آموزان را بر عهده نداریم و از طرق دیگر هم به او و خانواده او کمک و رفع نیاز می‌کنیم. همیاران هم افرادی هستند که بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی با مؤسسه در قسمت‌های مختلف همکاری می‌کنند. اصولاً این افراد باید کسانی باشند که با مؤسسه و اهداف آن آشنا باشند و با تمایل شخصی از وقت و تخصص خود در مؤسسه ارائه خدمات می‌كنند.

ایكنا ـ آیا شما از مددكارانی استفاده می‌كنید كه تخصصی در این حوزه دارند یا اگر تجربه‌ای داشته باشند، از آن‌ها استفاده می‌كنید؟

بهترین حالت این است که افراد مددکار رشته مددکاری یا روان‌شناسی خوانده باشند و دارای تخصص باشند در شعبه ما تعدادی از افراد به همین شکل مشغول به کار هستند و تعداد دیگری که تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی این رشته را ندارند از طریق کلاس‌های آموزشی که برایشان برگزار می‌شود خود را ارتقا می‌دهند و آن‌ها به‌صورت تجربی با کار خود آشنا هستند البته مددکارانی که با ما به‌صورت افتخاری همکاری می‌کنند فارغ از تحصیلات به میل خود و تنها با عشقی که به مددکاری دارند فعالیت می‌کنند.

ایكنا ـ استقبال و همراهی خیران با مؤسسه تا به امروز چطور بوده است؟

از سال 93 که شروع به کار کردیم خوشبختانه ما حامیانی داشته ایم که پایدار مانده‌اند و از نظر پذیرش دانش‌آموزان همراهی خوبی داشته‌اند البته این همراهی منوط به آگاهی و آشنایی با گزارش‌های دانش‌آموزان است و هرچه آن‌ها بیشتر در جریان این گزارش‌ها باشند همراهی بهتری خواهند داشت. لازم به ذکر است همراهان شعبه شیراز بیشتر از افراد تحصیل کرده دانشگاهی هستند که بیشتر دغدغه آنان تحصیل و تربیت انسان کارآمد ابتدا برای خودشان و سپس برای جامعه است و كمك در رشد انسان‌های فرهنگ‌پذیر را اولویت خود می‌دانند.

ایكنا ـ كمی درباره اقدامات بهداشتی و پژوهشی شعبه شیراز سخن گویید و دلیل اصلی شكل‌گیری این چه بوده است؟

یکی از مشکلاتی که امروز در اجتماع در زمینه کودکان وجود دارد شیوع چاقی یا سوءتغذیه دانش‌آموزان است. هر دو این‌ها اثرات سوء و مخربی بر روی ارگان‌های بدن آن‌ها دارد و از سوی دیگر مشکلات و بیماری‌هایی برای آن‌ها ایجاد می‌کند. به‌همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که گامی در این مسیر برداریم تا وضعیت دانش‌آموزانمان را مشخص کنیم. کاری که انجام دادیم تعیینBMI  است که مخفف (Body Mass Index ) به معنای شاخص توده بدنی است که یک معیارغربالگری است که به کمک آن می‌توان میزان اضافه وزن یا کاهش وزن یا محدوده وزن سلامت را مشخص کرد.

در حال حاضر اکثر دانش‌آموزان شیوه تغذیه درستی ندارند و آن‌هایی که دچار چاقی هستند به دلیل مصرف چربی یا قند بالا است و دانش‌آموزانی که کاهش وزن دارند به تبع تغذیه نادرستی دارند که این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است. کاری که ما کردیم هماهنگی با پزشکان متخصص تغذیه و کارشناسان تغذیه است تا دانش‌آموزانی که دچار چاقی مفرط و یا لاغری بیش از اندازه هستند مورد پیگیری قرار گرفته و برنامه غذایی مناسبی به آن‌ها داده می‌شود. این دانش‌آموزان به دلیل اینکه شرایط خاصی دارند تغذیه‌شان باید طبق امکاناتشان باشد. این موضوع نه در حال حاضر که در آینده این دانش‌آموزان نیز موثر است و این یکی از مواردی است که برای ما بسیار اهمیت دارد.

ایكنا ـ متوسط بورسیه تحصیلی شما چقدر است؟

میانگین بورسیه ماهیانه دریافتی دانش‌آموزان به‌طور متوسط حدود 180 هزار تومان است. ما از مقطع ابتدایی تا دانشگاه دانش‌آموزان را حمایت می‌کنیم البته در پذیرش و شناسائی سعی می‌کنیم از سنین پائین‌تر انتخاب شوند زیرا ما می‌خواهیم خدماتی ارائه دهیم که دانش‌آموزان آینده خوبی داشته باشند و خدماتی که به دانش‌آموزان ارائه می‌دهیم فراتر از صرفاً بورسیه است و در زمینه کلاس‌های آموزشی، ارائه خدمات بهداشتی درمانی، مشاوره و معیشتی گام‌های مهم و مؤثری برداشته‌ایم.

انتهای پیام
captcha