4 اثر تقوا / ایمان؛ بهترین تکیه‌گاه معنوی در برابر حوادث
کد خبر: 3949174
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
امام‌جمعه بخش مرکزی یزد بیان کرد:

4 اثر تقوا / ایمان؛ بهترین تکیه‌گاه معنوی در برابر حوادث

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به اثرات ایمان، تقوا و دین‌باوری گفت: ایمان با توجه به اعتقاد به قدرت بی‌پایان خداوند می‌تواند بهترین تکیه‌گاه معنوی و روانی در برابر حوادث شود.

4 اثر ایمان و تقوا / بهترین تکیه‌گاه در برابر حوادثبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امام‌جمعه بخش مرکزی یزد، سوم بهمن‌ماه در خطبه‌های این هفته نمازجمعه بخش مرکزی که در محمدآباد برگزار شد، اظهار کرد: تقوا به وجودآورنده ایمانی است که این ایمان عاملی برای حرکت علمی در زندگی بشر است و ما معتقدیم فردی که جهان‌بینی الهی داشته باشد، به پیروان خود تعلیم می‌دهد که عالم هستی آن‌چنان نام حساب شده‌ای دارد که اگر از آن کم شود و یا بر آن اضافه شود، کمبود و نقص در آن آشکار می‌شود و در حقیقت چیزی در آن پیدا نمی‌شود که از قانون عمومی نظام احسن جدا باشد.

وی ادامه داد: کسی که دارای چنان جهان‌بینی باشد خود را ملزم می‌بیند که در هر موجودی از جهان به عنوان محصول یک علم و قدرتی بزرگ تفکر کند؛ در ذرات کائنات دقت داشته و برای فهم ذرات و موجودات تلاش کند و به هیچ حد و مرزی در این زمینه قانع نشود، ما معتقدیم هر چیز مولود در جهان دارای مبدأ است که با علم و دانش آفریده شده است.

مدرسی افزود: در این راستا و به تعبیر اینشتین یکی از دانشمندان معروف در میان مغزهای متفکر جهان کسی را نمی‌توانیم پیدا کنیم که دارای یک ایمان مذهبی نباشد این اثر اول است و اما اثر دوم این است که ایمان و دین عاملی برای تغذیه عواطف انسانی است. اگر ما به آمار جنایات همگام با غلبه روح مادی‌گری نگاهی بیندازیم با انسان‌هایی مواجه می‌شویم که به خاطر حفظ منافع خودشان از هیچ‌گونه جنایتی ابایی ندارند، اما در دستورات مذهبی حتی در زمینه جنگ‌ها مطالبی را می‌بینیم که هیچ یک از آن‌ها در جهان امروز که پیوسته با پیوندهای مادی شکل می‌گیرد، رعایت نمی‌شود و به‌صورت کلی باید گفت مادی‌گری عاطفه انسانی، حمایت از مظلوم، ایثار، گذشت و فداکاری را زیر سؤال می‌برد و برای آن‌ها اصلا مفهومی قائل نیست.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد گفت: این مذهب، ایمان و تقوا است که این ارزش‌ها را زنده نگه می‌دارد. اثر سوم ایمان، تقوا و مذهب عبارت است از اینکه به انسان‌ها یک ثبات قدمی را می‌بخشد هیچ‌گاه زندگی بشر خالی از مشکلات و سختی‌ها نبوده و نیست. چیزی که به انسان جرئت می‌دهد در برابر این سختی‌ها و ناملایمت‌ها و مشکلات مقاومت کند و در حقیقت برابری کند ایمان است، ایمان با توجه به اعتقاد به قدرت بی‌پایان خداوند می‌تواند بهترین تکیه‌گاه معنوی و روانی در برابر حوادث شود.

وی با اشاره به چهارمین اثر گفت: مذهب و ایمان عاملی برای احیای روح وظیفه‌شناسی است و کنترل‌هایی در بین بشر برای جلوگیری از تخلف وجود دارد اما این کنترل‌ها آن زمانی می‌تواند کامل شود و تام و تمام تأثیرگذار باشد که یک سیستم کنترل‌کننده همگانی و دائمی در وجود انسان موج بزند که عقاید درونی و احیا ارزش‌های اخلاقی، وجدان و فطرت سالم از آن جمله است.

امام جمعه بخش مرکزی یزد، امنیت تأمین آب برای استان یزد را از موضوعات بسیار مهم و اساسی پیش روی جامعه دانست و گفت: در این زمینه به یک امنیت فراگیر نیاز است و اینکه قرار باشد هر از گاهی به هر مناسبتی و با هر بهانه‌ای، خط آب یزد مورد تهاجم قرار گیرد، این موضوع نباید برای نظام اسلامی و نیروهای تأمین امنیت قابل قبول باشد و طبعاً برای مردم یزد هم قابل قبول نیست. لذا، از مسئولان استان اصفهان و استان یزد درخواست داریم با توجه به اینکه این مسئله، مسئله‌ای ملی است این تعرضات را کنترل کنند و با افرادی که تخطی می‌کنند، برخورد قانونی داشته باشند. مردم یزد همچنان به دنبال تأمین خط دوم انتقال آب هستند و یزد به این موضوع حیاتی نیاز دارد.

مدرسی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: رعایت اصول و ضوابط بهداشتی برای حفظ و بهتر شدن وضعیت استان در شرایط کرونایی یک اصل اساسی است، اما نباید به بهانه‌های نادرست مراکز فرهنگی و اماکن مذهبی را تعطیل کرد و همچنین باید سفرها و مواردی از این قبیل را کنترل کرد.

انتهای پیام
captcha