تربیت حافظان قرآن در بزرگترین دارالقرآن موقوفه‌ای شرق کشور
کد خبر: 3943450
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴

تربیت حافظان قرآن در بزرگترین دارالقرآن موقوفه‌ای شرق کشور

دارالقرآن «شهدای شاندیز» به‌عنوان بزرگترین موقوفه قرآنی شرق کشور، از محل سرمایه‌گذاری دو موقوفه بزرگ با نیت قرآنی احداث شده است و در شرایط کرونایی، فعالیت‌های خود از جمله تربیت و حفظ محفوظات حافظان قرآن کریم در سطح کشور را در فضای مجازی به‌صورت متمرکز دنبال می‌کند.

شرایط کرونایی که فعالیت‌های قرآنی بزرگترین دارالقران موقوفه‌ای شرق کشور را محدود نکردبا توجه به شرایط ایجاد شده از ویروس کرونا بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی محدود و یا به تعطیلی کشیده شده است، در این میان دارالقرآن‌ها و در مجموع فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در کشور نیز از این امر بی‌تأثیر نماندند و با کم‌رنگ‌تر شدن فعالیت‎های حضوری، چشم‌انداز تازه فضای مجازی، جانی دوباره به همه حوزه‌ها بخشید. در این میان دارالقرآن موقوفه‌ای «شهدای شاندیز» به‌عنوان یکی از بزرگترین دارالقرآن‌های شرق کشور فعالیت‌های خود را به فضای مجازی محدود کرد و در این خصوص با دو تن از مسئولان مرتبط با این موقوفه وارد گفت‌وگو شدیم.

حجت‌الاسلام حبیب صادقی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طرقبه شاندیز، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: موقوفه قرآنی «شهدای شاندیز» از بزرگترین موقوفات خراسان رضوی محسوب می‌شود که از محل سرمایه‌گذاری دو موقوفه بزرگ با نیت قرآنی احداث شده است.

وی افزود: موقوفه «شیخ محمد آخوند» از موقوفات قدیمی شهرستان شاندیز است که زمین این دارالقرآن را در اختیار قرار داده و موقوفه «محمدناصرخان ظهیرالدوله» نیز در راستای احداث این موقوفه بزرگ قرآنی سرمایه‌گذاری کرده است، البته دو موقوفه نیات قرآنی دارند که از این طریق نیز اجرای نیت شده است.

صادقی ادامه داد: از محل سرمایه‌گذاری این دو موقوفه بنایی به مساحت 2180 متر زیربنا در قالب 20 کلاس، چهار سوئیت و یک فضای باز با تعبیه امکانات بازی برای کودکان و یک ساختمان اداری برای مسئولان اجرایی این موقوفه احداث شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طرقبه شاندیز، اظهار کرد: موقوفات قرآنی در شهرستان طرقبه شاندیز به تعداد زیادی است که از جمله آن می‌توان به موقوفه «محمدناصر خان» در اراضی ویرانی این شهرستان اشاره کرد و لذا نشان‎دهنده این است که مردم ساکن در این منطقه اعتقاد خاصی به مقوله قرآنی داشتند.

وی با اشاره به قدمت اعتقادی مردم این دو شهرستان به قرآن کریم، اضافه کرد: بر این اساس و از آنجا که طرقبه و شاندیز شهرستان‌هایی هستند که زائرپذیر بوده  و در جوار شهر مشهد و بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) قرار دارد و از طرفی  نیز جنبه گردشگری نیز دارند، لذا با این تفاسیر ضرورت دانستیم تا این دارالقرآن را از محل موقوفات قرآنی احداث کنیم.

وی بیان کرد: مرحله کلنگ‌زنی این دارالقرآن در سال 95 آغاز شد و با اختصاص اعتباری حدود 6 میلیارد تومان از محل موقوفه محمدناصرخان در دهه وقف سال جاری با حضور مسئولان کشوری و استانی به بهره‌برداری رسید که این میزان اعتبار علاوه بر احداث، برای تجهیز این مکان نیز هزینه شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طرقبه شاندیز، ابراز کرد: برنامه‌ای که برای استفاده از دارالقرآن ترتیب داده شده است، شامل چهار بخش می‌شود که یک بخش برای اجرای برنامه‌های قرآنی مورد نیاز شهرستان است که شامل برگزاری کلاس‌های قرآنی، تربیتی، سبک زندگی اسلامی  برای سنین مختلف و اصناف را در برمی گیرد.

برنامه‌های قرآنی بین‌المللی دارالقرآن «شهدای شاندیز»

وی گفت: برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های قرآنی در سطوح استانی، کشوری و حتی در بخش بین‌المللی نیز در این مرکز پیش‎‌بینی شده است، لذا برای برخی از برنامه‎ها که نیازمند اساتید پروازی هستیم و احداث سوئیت نیز برای اسکان آن بزرگواران صورت گرفته است.

صادقی در خصوص فعالیت دارالقرآن در روزهای کرونایی، عنوان کرد: تا قبل از آغاز موج جدید شیوع کرونا مهد قرآن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برپا بود، اما در شرایط فعلی به تعطیلی کشیده شده است، ضمن اینکه برنامه‎های مجازی قرآنی از سوی این دارالقرآن دنبال می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طرقبه و شاندیز، اظهار کرد: در انتظار آن هستیم که با بهتر شدن شرایط فعلی بتوانیم بار دیگر کلاس‌های این دارالقرآن را در سطح گسترده‌تر و برای جامعه هدف بزرگتر از سنین مختلف و در اقشار مختلف نیز برگزار کنیم.

وی گفت: در حال حاضر مهد قرآن ثبت‌نام داشتیم که تا قبل از وضعیت فعلی کلاس نیز به صورت حضوری برگزار می‌شد، ضمن اینکه یک دوره تربیت مربی نیز برای مربیان آن مرکز با حضور اساتید برجسته برگزار شد.

صادقی در خصوص نحوه اطلاع‌رسانی برای ثبت‌نام از گروه‌های مختلف، ابراز کرد: از آنجا که مرکز به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود و هیئت امنای آن متشکل از چهره‌های قرآنی برجسته و تاثیرگذار هستند، لذا مطابق برنامه صورت گرفته از سوی هیئت امنای مرکز برای بحث مهد قرآنی اطلاع‌رسانی در سطح شهرستان داشتیم.

وی گفت: برای برگزاری دوره تربیت مربی نیز از طریق فضای مجازی و با نصب بنرهایی در سطح شهرستان نیز اطلا‌ع‌رسانی انجام شده است، اما در شرایط کرونایی مجالی برای ارائه برنامه‌های حضوری نداریم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طرقبه شاندیز، افزود: طبق برنامه‌ریزی براساس ظرفیت این دارالقرآن بنا داریم در شرایط عادی از ظرفیت 20 کلاس برای گروه‌های مختلف هدف، در دو نوبت صبح و بعدازظهر استفاده کنیم، اما در حال حاضر در حد بسیار محدود استفاده می‌شود.

رصد حفاظ قرآن کریم در سطح کشور

محمد مروج کاشانی، مدیر موقوفه قرآنی «شهدای شاندیز» نیز در ادامه با بیان اینکه بزرگترین موقوفه قرآنی شرق کشور در شهرستان شاندیز به تازگی افتتاح شده است، گفت: با توجه به شیوع کرونا و محدود شدن کلاس حضوری، تلاش شد فضای مجازی در سطح گسترده و به صورت متمرکز را‌ه‏‌اندازی شود تا حفاظ قرآن کریم کشور را رصد کرده و از طریق فضای مجازی با آنان ارتباط برقرار کنیم.

وی افزود: در این شرایط تربیت حافظان قرآن کریم و تثبیت محفوظات حائز اهمیت است که از طریق فضای مجازی آن را دنبال می‌کنیم که این یکی از مهمترین و اصلی‎‏ترین برنامه‌های ما در این مرکز موقوفه‌ای است.

مروج بیان کرد: اجرای برنامه‌های حضوری برای شهروندان شهرستان‌های طرقبه و شاندیز نیز در دست اقدام است که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، در شرایط مساعد به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

ارتقا سطح علمی مسئولان جلسات قرآن خانگی

مدیر موقوفه قرآنی «شهدای شاندیز» ارتقاء سطح علمی مسئولان جلسات قرآن خانگی را از دیگر برنامه‌های این مرکز عنوان کرد و افزود: برنامه بلندمدتی در این خصوص ترتیب داده شده که پس از بررسی اجرایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای شهرستان طرقبه و شاندیز پیگیر راه‌اندازی شعبه روزانه هستیم تا از طریق ارتباط با مرکز اصلی به صورت مستمر در راستای حفظ قرآن کریم و در بازه زمانی دو تا پنج سال، حفظ قرآن برای قرآن‌آموزان محقق شود.

مروج تصریح کرد: راه‌اندازی مرکز تخصصی حفظ شبانه‌روزی در دست اقدام است تا علاقمندان طی یک سال بتوانند حافظ قرآن کریم شوند، ضمن اینکه برای این مرکز ارائه خدمات خوابگاهی پذیرای علاقمندان در سطح خارج از شهرستان، استان و حتی بین‌الملل تدارک دیده شده است.

مدیر موقوفه قرآنی «شهدای شاندیز» اظهار کرد: در شرایط کرونا این اقدامات محدود است و همه برنامه‌های حضوری به بعد از شرایط محدودیت‌های کرونایی محول شده که امیدواریم با رفع این شرایط، کلیه برنامه‌های ما در بخش مرکز روزانه و شبانه‌روزی موقوفه برای علاقمندان حوزه قرآن محقق شود.

وی ابراز کرد: ارتقاء علمی مربیان قرآن، برگزاری دوره‌های تربیت مربی قرآن‌کریم، ارتقاء علمی مربیان جلسات قرآن خانگی شهرستان و استان، برگزاری دوره‌های ضمن خدمت ویژه مربیان قرآنی و برگزاری مهد قرآنی از جمله برنامه‌های این مرکز است، همچنان که از اساتید برجسته برای تدریس حوزه‌های مختلف قرآنی نیز در این مرکز دعوت می‌شود.

مروج عنوان کرد: در حال حاضر 22 مربی مهد قرآن در این مرکز فعال هستند که با توجه به شرایط کرونا در حال حاضر کلاس حضوری نداریم و به‌صورت مجازی دنبال می‌شود که امید داریم بعد از ایام کرونا، مخاطبان بیشتری را در مهد قرآنی مرکز پذیرا باشیم.

مدیر موقوفه قرآنی «شهدای شاندیز» تصریح کرد: به اینکه این مرکز وقفی، به‌همت خیرین تاسیس شده است، لذا برای شناساندن سنت حسنه وقف، هزینه دریافتی از مخاطبان با تخفیف است که این مبلغ در بحث مهد قرآن نیز معادل یک سوم شهریه مهدکودک‌های دیگر است.

وی بیان کرد: در حال حاضر تبلیغ، جذب و معرفی موقوفه را با توجه به شرایط ایجاد شده از کرونا در دست اقدام داریم و دوره‎‌های برنامه‎ریزی شده را بعد از محدودیت‎های کرونایی اجرایی خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha