هنوز به دنبال انگ اجتماعی کرونا هستیم
کد خبر: 3942844
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲

هنوز به دنبال انگ اجتماعی کرونا هستیم

یک روانشناس با بیان اینکه شاید یکی از دلایل پنهان‌ کردن بیماری کرونا از مردم این باشد که که فرد فکر می‌کند اگر بیان کند که مبتلا شده، مردم احساس می‌کنند یک نوع آسیب را برداشته و در حقیقت به او انگ اجتماعی خواهند زد، گفت: در این روزها نیز باید مبتنی بر شرایط عمل کنیم و به این فکر کنیم که شاید خودمان نیز روزی به این بیماری مبتلا شویم، آن زمان دوست داریم مردم با ما چگونه رفتار کنند؟

هنوز به دنبال انگ اجتماعی کرونا هستیمکرونا نزدیک یک سالی است که زندگی‌هایمان را درگیر کرده و با خود بسیاری از تغییرات را به همراه آورده؛ از تغییر سبک زندگی و کم شدن دید و بازدیدها تا حتی تغییر رفتارهای اجتماعی که از ترس و اضطراب ناشی می‌‌‌شود، اما امری که مهم است این است که ما چگونه با این تغییرات اجتماعی که گاه دردسرساز هستند، رفتار کنیم تا آسیبی به روان ما وارد نشود.

ایکنای خراسان‌جنوبی، با یک مشاور و روانشناس اجتماعی گفت‌وگویی در خصوص ارائه راهکارها برای حل مباحث و مداخلات اجتماعی ناشی از کرونا انجام داده است که به مخاطبان تقدیم می‌شود.

دلایل پنهان‌کاری کرونا

هادی حمیدی، یک مشاور و روانشناس در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در این خصوص اظهار کرد: شرایط خاصی در جهان حاکم است و در این شرایط انسان با شرایط و مواردی که تاکنون تجربه نکرده، روبرو می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از این موارد، پنهان کردن بیماری و ترس از ابتلا و یا اظهارنظر مردم است، افزود: موارد بسیاری باعث می‌شود تا فرد، بیماری کرونای خود را از اجتماع و حتی خانواده خود پنهان کند که این امر نه تنها باعث آسیب زدن به او بلکه با حضور او در جامعه باعث آسیب زدن به جامعه خواهد شد.

وی با بیان اینکه این بیماری با بقیه بیماری‌ها تفاوت فاحشی از نظر گستردگی و چگونگی انتشار دارد و طبیعی است که با خود ترسی به همراه داشته باشد، افزود: شاید یکی از دلایل همین باشد که فرد فکر می‌کند اگر بیان کند که مبتلا شده، مردم احساس می‌کنند یک نوع آسیب را برداشته و در حقیقت به او انگ اجتماعی خواهند زد.

این روانشناس افزود: ترس از حرف مردم باعث شده که افراد، بیماری خود را پنهان کرده و فکرکنند مردم با دانستن بیماری آنان، این افراد را بی خیال و ناقض پروتکل‌های بهداشتی قلمداد کنند، با این وجود که گاهی مبتلا شدن در اثر سهل‌انگاری دیگران بوده و هیچ ربطی به خود فرد ندارد.

حمیدی ادامه داد: یکی دیگر از موارد پنهان‌کاری، ترس از بستری شدن و یا داروهای این بیماری است که باعث می‌شود فرد به پزشک مراجعه نکند و این امر تنها مشکل را صد چندان خواهد کرد.

وی با بیان اینکه گاهی همین ترس‌ها و دلهره‌ها کار را وخیم‌تر می‌کند، افزود: برچسب زدن به فرد، دوری کردن از او حتی در صورت بهبود یافتن از بیماری، از دست دادن شغل و از بین رفتن سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی فرد که طی سال‌ها جمع‌آوری کرده، نیز از دیگر دلایل برای این نوع پنهان‌کاری است.

این روانشناس در پاسخ به این سؤال که راهکار مناسب برای دوری از این اتفاقات چیست، بیان کرد: جامعه باید شرایط را درک کرده و برمبنای این شرایط رفتارها و برخوردهای خود را شکل دهند چراکه هر زمانی، یک نوع رفتار را می‌طلبد؛ همانگونه که ما در عروسی‌ها، آنچه در مراسم عزا رفتار می‌کنیم، انجام نمی‌دهیم، در این روزها نیز باید مبتنی بر شرایط عمل کنیم و به این فکر کنیم که شاید خودمان نیز روزی به این بیماری مبتلا شویم، آن زمان دوست داریم مردم با ما چگونه رفتار کنند؟

مرور آموزه‌های دین برای دستیابی به آرامش 

حمیدی با بیان اینکه نگاهی به آموزه‌های دین اسلام می‌تواند کمک بسزایی در برون‌رفت موفق از این روزها و شرایط کند، ادامه داد: همانگونه که حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «با مردم طوری رفتار کن که دوست داری با تو رفتار کنند»؛ حتی خواندن این یک جمله می‌تواند به درک رفتار مناسب در این روزها کمکمان کند.

وی در مورد راه‌های فرار از ترس‌های این روزها که باعث پنهان‌کاری می‌شود، بیان کرد: خداوند بارها در قرآن کریم فرموده که ملاک برتری مردم تقواست و براساس آیات قرآن، شکل، رنگ، بیماری و نژاد نمی‌تواند عاملی برای برتری انسان‌ها در پیشگاه خداوند باشد.

این روانشناس با بیان اینکه فراموش نکنیم ما برای رسیدن به قرب الهی زندگی می‌کنیم و اگر حرف‌ها و نظرات مردم برایمان مهم باشد، زندگی بهم ریهخته‌ای در انتظارمان خواهد بود، تصریح کرد: برای داشتن آرامش در این روزهای پراسترس که شاید در طول قرن‌ها بی‌سابقه بوده است، تنها توجه به آیات قرآن و خواندن ادعیه‌ای چون صحیفه سجادیه بسیار به آرامش ما کمک خواهد کرد.

حمیدی با بیان اینکه دنیا اکنون به آرامشی نیاز دارد که قرن‌ها پیش خداوند در قرآن کریم رموز به دست آوردن آن را بیان کرده است، ادامه داد: توجه به آموزه‌های قرآن می‌تواند ما را از انگ زدن به دیگران و همچنین ترس از پنهان‌کاری دور نگه دارد.

وی تصریح کرد: تعامل با یکدیگر و چگونگی حرف زدن با هم در این روزها، نیاز اجتماعی ضروری است که رسانه‌ها و همچنین مشاوران می‌توانند کمک بسیاری در این زمینه باشند.

این روانشناس یادآور شد: یادمان باشد در این روزها که دنیا تلفات و مرگ بی سابقه‌ای را تجربه می‌کند، بیش از هر زمان به آموزه‌های قرآن نیاز داریم و همدلی و وحدت و کمک خواستن از خداوند نتیجه پیروی از آیات قرآن است.

انتهای پیام
captcha