خاصیت بازدارندگی نماز از گناه، وعده الهی است / به نماز بازگردیم
کد خبر: 3941144
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰

خاصیت بازدارندگی نماز از گناه، وعده الهی است / به نماز بازگردیم

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه معیار اعمال همه ما نماز است، گفت: وعده خداوند مبنی بر جلوگیری نماز از گناه و فحشا، حق است و برای اصلاح و تغییر باید به نماز بازگردیم.

ddبه گزارش ایکنا از خوزستان، علیرضا قوی‌دل، پژوهشگر و استاد دانشگاه در برنامه سبک زندگی قرآنی بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج)، با اشاره به آیه 24 سوره انفال «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ»‎؛ ای اهل ایمان! هنگامی که خدا و پیامبرش شما را به حقایقی که به شما می‌بخشد، دعوت می‌کنند اجابت کنید، گفت: به طور یقین حیات اشاره شده در این آیه صرفاً حیات فیزیکی نیست بلکه حیات ابدی است. 

وی با اشاره به تعاریف روان‌شناسان اجتماعی و جامعه‌شناسان از سبک زندگی، گفت: طبق این تعاریف از سبک زندگی، ما به جهان اعلام می‌کنیم به کدام مذهب و یا خرده‌کیش تعلق داریم. در متون مذهبی بهترین تعریف برای سبک زندگی در سخنان معصومین علیهم‌السلام این است که «کونوا لَنا زَیناً وَ لا تَکونوا عَلَینا شَیناً:‌ به گونه‌ای زندگی کنید که باعث افتخار ما باشید.»

قوی‌دل با اشاره بحران هویت، جایگزینی احساس به جای ادراک، جایگزینی ضد ارزش‌ها به جای ارزش‌ها، افزایش جرم و جنایت و اعتیاد، آنها را از جمله بحران‌های عصر غیبت معرفی کرد و گفت: اینها نشان می‌دهد جامعه جهانی در حال یک تغییر است و متأسفانه مهم‌ترین ویژگی این عصر، خدافراموشی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه معیار اعمال همه اعمال ما نماز است، توضیح داد: دلیل این مطلب فرموده خداوند است: «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ» نماز از فحشا و منکر جلوگیری می‌کند. دلیل اعمال گناه، دروغ‌گویی، احتکار، اختلاس، غیبت و... این است که در اقامه نماز کاهلی و سستی ایجاد شده است. وقتی خداوند وقتی فرمود نماز از گناه و فحشا جلوگیری می‌کنند وعده خلاف به ما نداده است.

این پژوهشگر دینی ادامه داد:‌ اگر می‌خواهیم اصلاح شویم و تغییر کنیم، معیار نماز است: «إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا» (نساء، 23):‌ نماز بر مؤمنان در اوقات معين مقرر شده و باید با توجه و سر وقت خوانده شود. تمام بزرگان  و علمای شیعه می‌گویند برای رفع مشکلات خود، نماز را اول وقت بخوانیم.

قوی‌دل تصریح کرد: مدیتیشنی که غربی‌ها از آن سخن می‌گویند در نمازهای ما وجود دارد همچنان که پیامبر اکرم فرمودند: «روشنی چشم من در نماز است.»

وی با اشاره به ابزارهای سبک زندگی در عصر غیبت با بیان اینکه ما در عصر غیبت رها شده نیستیم، گفت: دلیل این مطلب، سخنان گهرباری است که از رسول الله(ص) و ائمه(ع) برای ما باقی مانده است. مطابق این سخنان، مهمترین ابزار سبک زندگی، شکرگزاری است. خداوند در آیه ۴۰ سوره نمل فرمود: «وَمَنْ شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ» شکرگزاری و نفع آن برای انسان، وعده حق خداوند در این آیه است. بنابراین شکر خداوند و وجود امام عصر علیه‌السلام را به جای بیاوریم.

این استاد دانشگاه در پایان اظهار کرد: اگر می‌خواهیم مدارج عالی رشد را طی کنیم در همه حال شکر بگوییم. فردی خدمت امام صادق علیه‌السلام آمد، امام از او پرسید روزگارت را چگونه طی می‌کنی؟ گفت: خدا بدهد، شکر می‌کنیم، ندهد صبر می‌کنیم. امام فرمود: این شیوه دریوزگان است. مرد پاسخ داد: شما چه می‌کنید؟ امام فرمودند: اگر بدهد ایثار می‌کنیم و اگر ندهد شکر می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha