دنیای امروز اجماع جهانی برای استعمار را نمی‌پذیرد
کد خبر: 3934082
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵

دنیای امروز اجماع جهانی برای استعمار را نمی‌پذیرد

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با اشاره به انهدام نظام امریکا گفت: دنیای امروز ایستادگی‌های فراوانی داشته است، دنیا دیگر نمی‌پذیرد که یک کشور یا ابرقدرت بخواهد اجماع جهانی ایجاد کرده و استعمار داشته باشد.

دلایل انهدام امریکا/ دنیای امروز اجماع جهانی برای استعمار را نمی‌پذیردحجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی موثقی، امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه در استان همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اتفاقاتی که امروز در امریکا افتاده است و با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بارها مسئله افول امریکا را مطرح کردند، اظهار کرد: انهدام و افول یک سیستم و نظام، تدریجی اتفاق می‌افتد نه یک‌ شبه و امروز می‌توان گفت روند حرکت نظام امریکا یک روند نزولی است.
وی افزود: شاهد این مسئله را می‌توان در انحطاط سیاسی، اقتصادی و اخلاقی دید، آنچه که رهبر معظم انقلاب در مورد انهدام این نظام فرمودند یک تحلیل جامع و منطبق بر واقعیت است، در نژادپرستی‌های اخیری که در امریکا اتفاق افتاد و هنوز خشونت‌ها و اعتراضات آن ادامه دارد و خاموش نشده مسئله درگیری انتخابات نیز به آن اضافه شده است.
امام جمعه همدان توضیح داد: وضعیت سیاسی امریکا به‌ جایی رسیده است که دو کاندیدای ریاست جمهوری همدیگر و نظام خود را متهم به تقلب می‌کنند. تعبیری که این بار رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز 13 آبان‌ماه در مورد امریکا به کار بردند واژه «انهدام» بود، انهدام تعبیری است که در مورد از درون ویران شدن چیزی استفاده می‌شود یعنی اینکه چیزی فروبریزد و ویرانی و فروریختگی ایجاد ‌شود.
حجت‌الاسلام شعبانی با اشاره به اینکه شرایط فعلی آمریکا این موضوع(انهدام) را نشان می‌دهد، یادآور شد: در حال حاضر امریکا به سه قطب تقسیم‌شده است، یک دسته طرفداران ترامپ، یک دسته طرفداران بایدن و یک دسته که هیچ‌کدام از این کاندیداها را قبول نداشته و به دنبال یک شخصیت سوم و نظام دیگری هستند.
نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه در نظام سیاسی امریکا تشتت ایجاد شده است، بیان کرد: ممکن است خیلی از کشورها دچار چنین اختلافات و مشکلاتی شود اما این تشتت در نظامی ایجاد شده است که خود را دایه‌دار دموکراسی و مهد لیبرال دموکراسی و صادرکننده آن می‌دانند.

حرکت سیاسی امریکا حرکتی قهقرایی است 
وی با تأکید بر اینکه حرکت سیاسی امریکا یک حرکت قهقرایی است و این حرکت نزولی کاملا نمود و بروز پیدا کرده است، ادامه داد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند انتخابات امریکا خیلی به مسائل کشور ما ربطی ندارد، بعضی‌ها با گروگان‌گیری و شرطی کردن اقتصاد شیطنت‌هایی در این زمینه انجام می‌دهند، هنوز تحریم‌ها برداشته نشده اما می‌بینیم قیمت دلار ارزان شده پس این مسئله نشان می‌دهد که منشأ این‌ها در کشور خود ما هست چراکه هنوز نتیجه انتخابات آمریکا آن‌طور که باید مشخص نشده و ترامپ قرار است که از مواضع حقوقی اعتراض خود را دنبال کند.
وی توضیح داد: عملکرد نظام امریکا در انحطاط خانوادگی می‌تواند منشأ این انهدام باشد و اگر تحلیلی درست بر این جامعه داشته باشیم عوامل افول امریکا را خواهیم دید، در این انهدام عوامل خارجی و داخلی تأثیرگذار هستند، تأثیرگذاری اتفاقاتی که امروز در دنیا شاهد آن هستیم مثل ایجاد تفکرات جدید و گفتمان‌های ایجادشده همچون گفتمان مقاومت که در خاورمیانه غیرقابل‌انکار است.
شعبانی تصریح کرد: مطالعه نظام سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی امریکا نشان می‌دهد که این نظام در حال افول است همان‌طور که خود ترامپ بارها این مسئله را مطرح کرده است. همانطور که رهبری اشاره کردند یکی از اساتید سیاسی دانشگاه‌های امریکا با ارائه آمارهای متعدد سیر حرکت کلی امریکا را به‌سوی افول نشان می‌دهد.
امام جمعه همدان عنوان کرد: امریکا در سیاست خارجی خود یک نظام مستکبر بوده است اما دنیای امروز ایستادگی‌های فراوانی داشته است که البته این ایستادگی تنها در جبهه مقاومت دیده نشده بلکه در آسیای شرقی و امریکای لاتین هم این مبارزه و مقابله با استکبار وجود دارد و دنیا دیگر نمی‌پذیرد که یک کشور یا ابرقدرت بخواهد اجماع جهانی ایجاد کرده و استعمار داشته باشد.

انهدام امریکا؛ از سنت‌های الهی

وی با اشاره به آیه 123 سوره انعام «وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنْفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ و همچنین ما قرار دادیم که در هر دیاری رؤسای بدکار ستمگر مکر اندیشند، و در حقیقت مکر جز با خویشتن نمی‌کنند و به این هم آگاه نیستند.»، توضیح داد: یکی از عوامل فساد جامعه «اکابر مجرمین» یعنی مجرمان بزرگ و درواقع رهبران فاسد به حساب می‌آیند.
نماینده ولی فقیه در استان با تأکید بر اینکه قرآن کریم یکی از عوامل انهدام جامعه را این مجرمان می‌داند که اهل مکر نیرنگ و تزویر در جامعه هستند، خاطرنشان کرد: در این آیه عبارت «کذلک جعلنا» بیانگر این است که این یک سنت الهی است که هر جامعه‌ای که دچار این اکابر مجرم بشود در نهایت منهدم خواهد شد و از بین می‌رود.
شعبانی ادامه داد: امروز اکابر مجرمین به تعبیر قرآن سردمداران کفر و سردمداران امریکا هستند، آیه‌ای دیگر در این باره اشاره به سنت‌های الهی دارد « إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ در حقيقت‏ خدا حال قومى را تغيير نمى‏‌دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند »(رعد/ آیه 11) که می‌گوید وقتی جامعه‌ای می‌خواهد منهدم شود اجباری بر سر آن نیست بلکه عملکرد اخلاقی، سیاسی و اجتماعی یک جامعه از اسباب انهدام و افول آن جامعه قلمداد می‌شود.
وی توضیح داد: وقتی در یک جامعه ارزش‌ها و اصول انسانی و الهی رنگ می‌بازد این جامعه باید منتظر عذاب و یا افول باشد، در قرآن کریم وضعیت و سرانجام فرعون بارها تکرار شده است، او کسی است که «علو فی‌الارض» دارد و در قرآن کریم جزء اکابر مجرمان و بعنوان مستکبر درجه‌یک است.
شعبانی با بیان اینکه سرنوشت فرعون‌ها همیشه غرق شدن در نیل است، گفت: این سرنوشتی حتمی، قطعی و تغییرناپذیر است و طبیعی است که حکومت ظالمانی همچون امریکا از این سنت‌های الهی مستثنا نباشد همانطور که در آیه 43 سوره فاطر نیز می‌فرماید سنت الهی تغییر نخواهد پذیرفت «فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلًا ۖ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا و طریقه خدا (در هلاک بداندیشان) را هرگز مبدّل نخواهی یافت و طریقه حق (و سنّت الهی) را هرگز تغییر پذیر نخواهی یافت.» (فاطر/ آیه 43).

گزارش از اکرم یوسفی پارسا خبرنگار ایکنا

انتهای پیام
captcha