محافل خانوادگی؛ عامل ۷۰ درصد ابتلا به کرونا در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 3934028
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۷

محافل خانوادگی؛ عامل ۷۰ درصد ابتلا به کرونا در چهارمحال‌وبختیاری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه نزدیک به ۷۰ درصد مبتلایان به کرونا در تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی به این بیماری مبتلا شده‌اند، گفت: باید تدابیر لازم برای برخورد با متولیان این‌گونه مراسمات اندیشیده شود.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، مجید شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ۱۸ آبان‌ماه در جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه تصمیمات مقطعی تأثیر چندانی در مدیریت بیماری کرونا نداشته است، اظهار کرد: همین تصمیمات مقطعی نیز در مدیریت بیماری در استان به خوبی اجرا نشد.

وی با بیان اینکه در هفته‌های آینده با افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا با معضل روبرو می‌شویم، افزود: هیچ راهی برای جلوگیری از انتشار ویروس به غیر از قرنطینه کامل شهرها وجود ندارد، در حال حاضر وضعیت بیماری کرونا در چهارمحال و بختیاری مناسب نیست.

وی بیان کرد: در حال حاضر با بیش‌ترین آمار بیماران سرپایی، بستری و فوتی ناشی از کرونا در استان مواجه هستیم، امروز برای اولین‌بار تعداد موارد فوتی کرونایی در استان دو رقمی شد و ۱۰ نفر جان باختند.

شیرانی با بیان اینکه در بیمارستان هاجر شهرکرد هیچ تخت خالی برای بستری بیماران کرونایی وجود ندارد، گفت: یک طبقه از بیمارستان کاشانی به درمان و بستری بیماران کرونایی اختصاص یافته است که این بخش نیز در حال کامل شدن است، در صورت نیاز، یک بخش دیگر از این بیمارستان به بخش کرونا اختصاص پیدا می‌کند، همچنین ظرفیت بیمارستانی بخش کرونای بیمارستان تامین اجتماعی فرخشهر نیز در حال تکمیل است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو برای بستری بیماران بدحال کرونایی از ۵۵ تخت در ابتدای شیوع بیماری به ۸۵ تخت افزایش یافت، باید شرایط برای خدمت کادر درمان در شرایط بدون تنش فراهم شود.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۷۰ درصد مبتلایان به کرونا در تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی به این بیماری مبتلا شده‌اند، بیان کرد: باید تدابیر لازم برای برخورد با متولیان این‌گونه مراسمات اندیشیده شود.

شیرانی در خصوص فعالیت برخی کانال‌های تلگرامی و تشویش اذهان عمومی، گفت: برخی از این افراد صلاحیت لازم برای اظهارنظر در مورد مسائل تخصصی درمانی را ندارند و موجب تحریک مردم می‌شوند، باید جلوی فعالیت این کانال‌ها گرفته شود.

هفت شهرستان در وضعیت خاکستری قرار دارند

در ادامه سیدراشد جزایری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه تا روز گذشته حدود ۴۵ هزار و ۴۵۹ نمونه از افراد مشکوک و مبتلا به کرونا در استان گرفته شده است، اظهار کرد: از این تعداد نمونه ۱۹۰۳ نفر مثبت اعلام شده است و تا روز گذشته ۴۷۰ نفر جان خود را در اثر ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه هفت شهرستان چهارمحال و بختیاری در وضعیت خاکستری کرونا قرار دارند، عنوان کرد: شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و فارسان نسبت به سایر شهرستان‌ها وضعیت بحرانی‌تری دارند و باید محدودیت‌های گروه شغلی ۲ در این شهرستان‌ها اعمال شود.

جزایری گفت: ادارات تا جایی که امکان دارد از پذیرش حضوری ارباب رجوع خودداری کنند و خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه دهند، همچنین کاهش ساعات کاری ادارات‌ به جز مراکز درمانی در دستور کار باشد.

نمی‌توان تمام خدمات درمانی بیمارستان را تعطیل کرد

در پایان فریدون رحمانی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، اظهار کرد: در حال حاضر در چهارمحال و بختیاری در اوج بیماری کرونا قرار داریم، متأسفانه نمی‌توان از تمامی تخت‌های بیمارستانی برای بستری بیماران مبتلا به کرونا استفاده کرد، زیرا تعدادی از تخت‌های بیمارستانی مختص بیماران دیالیزی، تالاسمی، سکته‌های مغزی و قلبی و ... است و نمی‌توان تمام خدمات درمانی بیمارستان را تعطیل کرد.

وی با بیان اینکه در گذشته تنها تعداد معدودی تخت برای بخش عفونی در نظر گرفته شده بود، تصریح کرد: متاسفانه آستانه تحمل مردم در این شرایط  بسیار کاهش پیدا کرده است و همراهان بیمار مشکلاتی را برای کادر درمان در مراکز درمانی ایجاد می‌کنند.  کادر درمان باید در شرایط آرام و بدون تنش به مردم خدمت کنند، بنابراین نیاز است محیط بیمارستان‌ها بدون تنش باشد.

انتهای پیام
captcha