ضعف تبیین نقش لرستان در دفاع مقدس / دانشنامه دفاع مقدس تدوین می‎شود
کد خبر: 3930500
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰

ضعف تبیین نقش لرستان در دفاع مقدس / دانشنامه دفاع مقدس تدوین می‎شود

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان با تاکید بر لزوم جلوگیری از به فراموشی سپرده شدن و تحریف واقعیات جنگ، گفت: پس از گذشت 30 سال از پایان جنگ تحمیلی هنوز هیچ تحقیق جامعی در رابطه‌با تبیین نقش لرستان در دوران دفاع مقدس انجام نگرفته است.

ضعف تبیین نقش لرستان در دفاع مقدسمحسن رشیدی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به نقش لرستان در دوران دفاع مقدس، گفت: رزمندگان لرستانی در بیشتر عملیات‌های دوران دفاع مقدس حضور داشتند و نقش مهمی را ایفا کرده‌اند.

وی به تقدیم شش هزار و 300 شهید لرستان به انقلاب اسلامی چه در دوران پیروزی انقلاب و چه در دوران داع مقدس و پس از آن، اشاره کرد و افزود: در راستای معرفی هرچه بیشتر لرستان و شهدای لرستانی تدوین یک دانشنامه دفاع مقدس لرستان در دستور کار قرار گرفت و در این راستا یک تیم پژوهشی تشکیل شده است.

مدیرکل حفظ اثار دفاع مقدس لرستان با بیان این‌که در راستای تدوین دانشنامه دفاع مقدس لرستان 930 مدخل شناسایی و تصویب شده است، افزود: مداخل دانشنامه در سه قالب شهدا و اشخاص، مکان‌های جغرافیایی و نظامی و موضوعات فرهنگی اجتماعی و سیاسی طبقه‌بندی شده است و مطالب مرتبط با هر کدام از مداخل دانشنامه پس‌از تایید نهایی به‌صورت مقاله در دانشنامه دفاع مقدس منتشر خواهد شد.

رشیدی با بیان این‌که آمار بالای جانبازان، آزادگان و پیشکسوتان دفاع مقدس لرستان نشان از حضور گسترده لرستانی‌ها در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل دارد، به آمار بمباران‌های هوایی شهرهای لرستان توسط نیروی هوایی رژیم بعث عراق نیز گریزی زد و ادامه داد: پس از گذشت بیش از 30 سال از پایان جنگ تحمیلی هنوز هیچ تحقیق جامعی در رابطه‌با تبیین نقش لرستان در دوران دفاع مقدس انجام نگرفته است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با تاکید بر لزوم ثبت حماسه‌های دوران دفاع مقدس و جلوگیری از به فراموشی سپرده شدن و تحریف واقعیات جنگ، افزود: دوران هشت ساله دفاع مقدس مهم‌ترین بخش تاریخ معاصر کشور ما را به خود اختصاص داده است.

وی با ابراز نگرانی از تعلل و سهل‌انگاری در ثبت  واقعیات دفاع مقدس و از دست دادن سرمایه‌های فرهنگی دوران دفاع مقدس که همان رزمندگان و پیشکسوتان هستند، اظهارکرد: بررسی و نگارش نقش لرستان از طریق جمع‌آوری خاطرات و تاریخ شفاهی رزمندگان و تحقیقات گسترده میدانی و کتابخانه‌ای از ضروریات فرهنگی و تاریخی این استان است که  باید به‌‌صورت مستند و مکتوب به جوانان و آیندگان منتقل شود.

وی به اهمیت باغ موزه‌های دفاع مقدس، در به نمایش گذاشتن و حفظ حماسه آفرینی‌های رزمندگان اشاره کرد و گفت: محتوای غنی باغ موزه‌ها و مراکز فرهنگی دفاع مقدس می‌تواند جوابگوی پرسش‌های نسل جوان و آیندگان در مورد آن دوران هشت ساله از تاریخ جمهوری اسلامی ایران باشد.

انتهای پیام
captcha