تعطیلی ۸۰ درصد کرسی‌های ثابت تلاوت قرآن در فارس
کد خبر: 3930487
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲

تعطیلی ۸۰ درصد کرسی‌های ثابت تلاوت قرآن در فارس

سرپرست اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی فارس با اشاره به خبر اخیر ایکنا در رابطه با تعطیلی کرسی‌های ثابت تلاوت در اغلب استان‌های کشور، اعلام کرد: کرسی‌های ثابت تلاوت قرآن در استان فارس صددرصد تعطیل نشده‌اند، بلکه ۸۰ درصد این کرسی‌ها که هفتگی برپا می‌شدند به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده‌اند.

رهبر معظم انقلاب به‌ عنوان سكان‌دار جمهوری اسلامی ایران، همواره تأكید فراوانی بر اهمیت ترویج فعالیت‌های قرآنی در جامعه اسلامی می‌کنند و رهنمودهای مختلفی را ارائه می‌دهند. یكی از فرمایشات ایشان اهمیت برپایی كرسی‌های ثابت تلاوت قرآن در سطح كشور است.

در این راستا از سال 1389 سازمان دارالقرآن‌ الكریم اجرای طرح كرسی تلاوت را در تمام نقاط كشور در دستور كار قرار داد و این طرح به‌صورت هفتگی و ثابت در تمام نقاط كشور اجرا می‌شد، اما شیوع كرونا موجب فراز و نشیب‌های زیادی در اجرای این طرح، که به ‌صورت حضوری در مساجد، حسینیه‌ها و بقاع متبركه برگزار می‌شود، شده است.

در تاریخ 27 مهرماه جاری در خبری با تیتر «توقف برپایی كرسی‌های ثابت تلاوت در اغلب استان‌های كشور»، سیدجعفر صادقی، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه فناوری سازمان دارالقرآن، به خبرگزاری ایكنا اعلام كرد: متأسفانه با توجه به شرایط خاص کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا، این طرح قرآنی از اواخر سال گذشته با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو و حتی در برخی از استان‌های کشور تعطیل شده است.

سیدحمید موسوی، سرپرست اداره امور قرآنی اداره‌كل تبلیغات اسلامی فارس، در این رابطه به خبرنگار ایكنا فارس، گفت: كرسی‌های ثابت تلاوت قرآن در استان فارس به‌صورت صددرصد تعطیل نشده‌اند بلكه قریب 80 درصد این كرسی‌ها كه به‌صورت هفتگی برپا می‌شدند، به دلیل شیوع كرونا تعطیل شده‌اند.

وی شیوع ویروس كرونا و همچنین كم‌رنگ حمایت‌های دولتی را یكی از عوامل كم‌رنگ شدن یا تعطیلی كرسی‌های ثابت تلاوت قرآن دانست و افزود: در هر صورت برنامه‌ای كه قرار است به‌صورت هفتگی در سطح وسیع انجام شود، نیازمند تأمین هزینه‌های است و نمی‌توان در این شرایط اقتصادی سخت، تمام مسئولیت و بار برپایی این محافل را به دوش مردم گذاشت.

موسوی با بیان اینكه در سطح استان فارس بیش از 70 كرسی تلاوت به‌صورت هفتگی در مساجد، حسینیه‌ها و بقاع متبركه برگزار می‌شدند، گفت: از این تعداد تقریباً 23 مورد در سطح شیراز برگزار می‌شدند. البته این آمار مربوط به قبل از شیوع كروناست.

سرپرست اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس با ذکر اینكه به‌طور كلی تا سال گذشته قریب 2800 كرسی تلاوت به‌صورت ثابت و هفتگی در طول سال در این استان فارس برپا می‌شدند، گفت: این كرسی‌ها همواره به‌صورت مردمی و حمایت قرآن‌دوستان و فعالان قرآنی برگزار می‌شدند.

وی در پایان یادآور شد: در سال جاری به دلیل شیوع كرونا، بسیاری از مساجد و حسینیه‌ها تعطیل شده و در آن‌ها تنها اقامه نماز جماعت می‌شود و به ‌هیچ وجه مراسم‌ عمومی در این مكان‌ها برگزار نمی‌شود؛ لذا امیدواریم كه در سال آینده با ریشه‌كنی ویروس منحوس كرونا، باز هم شاید رونق كرسی‌های تلاوت قرآن باشیم. البته با این شرایط اقتصادی و وضعیت پیش‌آمده اجرای مجدد این طرح نیاز به حمایت مسئولان ذیربط و دستگاه‌های فرهنگی دارد.

انتهای پیام
captcha