راه خیر هیچ‌گاه توقفی ندارد / وقف‌های جدید همگام با توسعه جامعه باشند
کد خبر: 3930400
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۴

راه خیر هیچ‌گاه توقفی ندارد / وقف‌های جدید همگام با توسعه جامعه باشند

مدیركل اوقاف و امور خیریه فارس با تأكید بر اینكه راه خیر هیچ‌گاه توقفی ندارد و همیشه سنت حسنه وقف و نیكی و احسان وجود داشته و خواهد داشت، گفت: نیات وقف‌ها در هر برهه‌ای از زمان متفاوت است و در هر دوره بستگی به نیاز روز جامعه انجام می‌شود.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی، مدیركل اوقاف و امور خیریه فارس عصر امروز، 29 مهرماه در همایش «یاوران وقف» به آیاتی از قرآن كریم اشاره كرد و گفت: خداوند در آیات وحی فرموده است، به كسانی كه ایمان آورده و اعمال صالح انجام می‌دهند، حیات پاكیزه می‌بخشیم و پاداش آن‌ها مطابق با بهترین اعمالی است كه انجام می‌دهند.

وی افزود: دنیا محل گذر و امتحان و عبور انسان‌هاست و آن چیزی که برای انسان می‌ماند، حیات آخرت است که هر انسانی در دنیا آن عملی که انجام می‌دهد از بد و خوب در آخرت نتیجه آن را خواهد دید و یقیناً وقف و انجام كارهای خیر توفیقی برای واقفان و نیك‌اندیشان است.

موسوی با بیان اینكه وقف به‌عنوان یک چشمه همه جوشان و جاری است، گفت: سنت حسنه وقف از صدر اسلام در این مكتب آسمانی وجود داشته است به‌طوری كه در سیره ائمه اطهار(ع) به خصوص مولی‌الموحدین حضرت علی(ع) می‌خوانیم كه ایشان هر گاه چاهی حفر می‌كردند یا باغستانی را غرس می‌كردند، همان لحظه وقف‌نامه آن را نیز می‌نوشتند و این اموال را وقف مسلمانان می‌كردند.

مدیركل اوقاف و امور خیریه فارس ادامه داد: سنت وقف حتی در میان غیرمسلمانان نیز ترویج دارد و در بسیاری از كشورها این سنت حسنه در اختیار گسترش دانشگاه‌ها و مراكز علمی قرار می‌گیرد اما آنچه حائز اهمیت است این است كه ما معتقدیم وقف یك چشمه همیشه جاری است كه پرونده خیری به واسطه آن برای واقف باز می‌شود و هیچ‌گاه بسته نخواهد شد.

وی با تأكید بر اینكه راه خیر هیچ‌گاه توقفی ندارد و همیشه سنت حسنه وقف و نیكی و احسان وجود داشته و خواهد داشت، گفت: نیات وقف‌ها در هر برهه‌ای از زمان متفاوت است و در هر دوره بستگی به نیاز روز جامعه انجام می‌شود، به‌‌عنوان مثال در قدیم نیاز جامعه به وقف‌هایی برای اطعام و روضه‌خوانی امام حسین(ع) بود اما امروزه با توجه به نیاز روز جامعه باید وقف‌های جدید را سمت و سو دهیم چرا كه امروز نیازهای جامعه جدید هستند و باید بر اساس نیازهای جدید جامعه نیز واقفان وقف‌های خود را به ثبت رسانند.

موسوی یادآور شد: در این راستا چند سالی است که در اداره‌كل اوقاف و امور خیریه مشاورانی قرار دارند كه نیازهای روز جامعه را احصا كرده و به واقفان مشاوره می‌دهند تا وقف جدید خود را در كدام مسیر و منطبق بر كدام نیاز جامعه ثبت كنند.

مدیركل اوقاف و امور خیریه فارس در عین حال این نكته را یادآور شد كه هیچ‌گاه از واقفان نخواستیم كه تولی‌گری موقوفات خود را به عهده سازمان اوقاف بسپارند بلكه آنان می‌توانند خود یا فرزندانشان را به عنوان متولی موقوفه قرار دهند.

وی بیان كرد: یكی از موقوفات بزرگی كه در سال 95 در شیراز به ثبت رسید، وقفی به ارزش تقریبی 130 میلیارد تومان در آن سل بود كه خود واقف و فرزندانشان به‌عنوان متولی موقوفه فعالیت می‌كنند لذا هیچ اجباری نیست كه برای وقف‌ها حتماً اوقاف متولی باشد.

موسوی با تأكید بر اینكه همان‌طور كه نیازهای روز جامعه در حال ترقی و توسعه است، وقف‌های جدید هم باید پیشرفت كرده و به سمت توسعه جامعه سوق داده شوند، گفت: طی سال‌های اخیر از محل موقوفات سرمایه‌گذاری‌هایی عام‌المنفعه انجام دادیم كه در بخش‌های مختلف گلخانه، پرورش دام و طیور، تولید ایمپلنت‌های پزشكی و غیره هستند.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم ضمن تجلیل از واقفان برتر استان از وقف جدیدی كه برای احداث بیمارستان پیوند اعضا در یكی از شهرستان‌های جنوبی فارس به ثبت رسیده است، رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha