حماسه‌آفرینی همیشگی مدافعان دین
کد خبر: 3930229
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶

حماسه‌آفرینی همیشگی مدافعان دین

اگر حریم دین مورد تعرض قرار می‌گرفت، اولین بیرقی که برای مبارزه برافراشته می‌شد، متعلق به اقوام و عشایر دیندار و مؤمن بود و ایل قشقایی‌ به ‌‌عنوان بزرگترین ایل و قوم عشایری ایران اسلامی پیشتاز عرصه‌های دفاع از حریم حق و حقیقت بوده است.

در تاریخ کهن کشور ما، اجتماعات عشایری که از ظرفیت‌های بالای انسانی، اقتصادی، سیاسی و نظامی برخوردار بودند، نقش تعیین‌کننده‌ای داشتند. همواره در بحران‌ها، جریان‌ها، دسته‌بندی‌ها و کشمکش‌های سیاسی و نظامی کارآمدی و تأثیر‌گذاری خود را به نمایش گذاشتند.

هرگاه بیگانگان قصد دست‌اندازی به مملکت را داشتند، عشایر با اتکا به روحیه سلحشوری خود با بیگانگان و اجانب جنگیدند و از مرزهای میهن عزیز، چون جان شیرین خود پاسداری کردند. هر زمان که سیاست‌پیشگان خودکامه عرصه را بر مردم تنگ می‌کردند و ظلم و جورشان زندگی را بر مردم سخت و دشوار می‌ساخت، عشایر دلاور به نفع مردم وارد صحنه می‌شدند و به استبداد و خودکامگی شیفتگان قدرت پایان می‌دادند. اگر حریم مقدس دین مورد تعرض قرار می‌گرفت، اولین بیرقی که برای مبارزه برافراشته می‌شد، متعلق به اقوام و عشایر دیندار و مؤمن بود.

قشقایی‌های ایران به‌عنوان بزرگترین ایل و قوم عشایری ایران اسلامی همیشه پیشتاز عرصه‌های دفاع از حریم حق و حقیقت بوده و تاریخ پر است از افتخارات این قوم در دفاع از ارزش‌ها و افتخارات این قوم نجیب در صفحه افتخارات اقوام و عشایر ایران به درخشانی خورشید می‌درخشد.

قشقایی‌ها در پی روحیه حق‌طلبی و حق‌جویی همیشه مدافع حق و حقیقت بوده‌اند و از آنجا که این مشخصه بر گرفته از ذات پاک و بی‌آلایش قشقایی‌ها بوده است، تاریخ یاد ندارد که این قوم در حماسه و یا عرصه‌ای بر خلاف دیگران در پی نام و نان وارد شده باشد. شاهد این مدعا برگ برگ تاریخ پر افتخار قشقایی‌هاست که در هر گوشه‌ای به نام گروهی یا شخصی ثبت شده است، یا بهره‌های نان گرمی است که به سفره کسانی می‌رود که هیچ نقشی در ایجاد آن افتخار نداشته اما بهره‌ها از نام و نانش میبرند.

قشقایی‌ها هیچ‌گاه در پی نام و نان نبوده‌اند اما جویندگان نام و گرسنگان نان که نام و نانشان در گرو افتخارآفرینی این قوم نجیب است همیشه بیشترین ضربه را به نام قشقایی زده‌اند غافل از اینکه مگس را در عرصه گاه سیمرغان جایگاه جولان نیست. قشقایی بزرگترین ایل عشایری ایران هیچ‌گاه در پی نام و نان نبوده و در هر عرصه‌ای که ورود کرده برمبنای روحیه حق جویی و حق‌طلبی‌اش بوده است.

ضمن تشکر از همه خواهران نجیب و برادران غیرتمند قشقایی‌ام که در طول یک دهه اخیر با زبان، قلم و حضور خود مشوق و مایه دلگرمی خادمان موکب  قشقایی‌های ایران بوده‌اید به اطلاع می‌رساند، این موکب مثل سالیان گذشته با نام مقدس حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) و به میزبانی و به نمایندگی از  قوم همیشه شیعه قشقایی با اتکا به خداوند متعال و امید به عنایت اهل بیت علیهم‌السلام و پشتوانه و حمایت مادی و معنوی قوم کهن قشقایی در ایام اربعین و دهه آخر صفر با توجه به عدم امکان حضور مواکب در عراق در دومین بین‌الحرمین دنیا یعنی شیراز مستقر و به‌عنوان اولین و تنها موکب عشایری در دومین بین‌الحرمین دنیا به اقامه عزا و پذیرایی از زائران و مجاورین و عزاداران پرداخت. ان‌شاءالله در اولین فرصت همایش تجلیل از خادمین، همیاران و بانیان موکب در شیراز برگزار خواهد شد.

ضمن قدردانی از حضور ارزشمند مواکب حاضر در دومین بین‌الحرمین دنیا که با حضور خود برگ زرینی در تاریخ فرهنگی و معنوی سومین حرم اهل بیت علیهم‌السلام در ایران را رقم زدند، جای خالی دیگر مواکب خصوصاً مواکب عشایری استان در این اتفاق مبارک مشهود بود.

در طول شش سال گذشته موکب قشقایی‌های ایران یکی از بانیان و مشوق ایلات و عشایر و اقوام، جهت تأسیس و برپایی موکب در اربعین بوده انتظار می‌رفت که مواکب عشایری استان هم در این حرکت منسجم مواکب استان فارس، که با تدبیر نماینده محترم ولی فقیه در استان جناب خادم‌الحسین آیت‌الله دژکام در دومین بین‌الحرمین دنیا اتفاق افتاد حضور فعال داشته و در ثبت این حرکت بزرگ و معنوی سهیم باشند.

حجت‌الاسلام یحیی پروین، مسئول موكب قشقایی‌ها و گروه تبلیغی عشایری سیار ایران

انتهای پیام
captcha