روزی كه فرزانه‌ترین فریاد تاریخ خاموش شد
کد خبر: 3929553
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱

روزی كه فرزانه‌ترین فریاد تاریخ خاموش شد

۲۸ صفر سالروز عروج فرزانه‌ترین فریاد تاریخ است. مردی که پاک‌تر از نسیم و شبنم، پیام‌آور رستگاری و فلاح، سرچشمه روشن آب حیات، پیام‌آور مهر و دین، سفیر کبیر هدایت، مکمل مکارم و مرد میدان عدالت و ایمان بود.

مشیت الهی بر آن است كه همواره حجت خود را میان زمینیان قرار دهد تا آنان را به سمت راه حق و بندگی هدایت كنند و در این میان بهترین خصایص و ویژگی‌های یك انسان كامل را به ختم رسل خود اختصاص داد. او كه در بهترین و كامل‌ترین كتاب آسمانی درباره‌اش آمده است رحمت برای عالمیان و به حق حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص)، نفحات رحمتی از جانب حضرت حق بود كه برای تمام عالمیان وزید.

او كسی بود كه از طریق رأفت و مهربانی بر قلب‌های تمام آزادگان جهان سلطنت كرد و بدین طریق توانست از قومی كه به اوج جاهلیت و وحشی‌گری در آن زمان معروف بود، یك قوم آزاده، فداكار و مسلمان بسازد. او ‌بزرگ‌ترین انسان‌ساز تاریخ بشری بود كه راه سعادت و كمال را به بهترین شیوه ممكن به بندگان خدا عرضه كرد.

او فرزانه‌ترین فریاد تاریخ است. مردی که انفجار گستره اخلاص، پاک‌تر از نسیم و شبنم، پیام‌آور رستگاری و فلاح، سرچشمه روشن آب حیات، پیام‌آور مهر و دین، سفیر کبیر هدایت، مکمل مکارم و مرد میدان عدالت و ایمان بود. شیوه تبلیغ پیامبر رحمت و مهربانی‌ها، به سوی مکتب توحید و یکتاپرستی، بسیار زیبا و ستودنی بود. آنجایی که خداوند در قرآن کریم فرمود «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ...؛ پس به [برکت] رحمت الهى با آنان نرمخو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پیرامون تو پراکنده مى‏‌شدند...» (آیه ۱۵۹ سوره آ‌ل عمران) تأکید می‌فرماید که پیامبر(ص) با نرمی و مهربانی با مردم برخورد می‌کند.

امروز هم با گذشت ۱۴۰۰ سال هر كسی كه با مطالعه در سیره مبارك نبی مكرم اسلام(ص) می‌تواند به حق بودن دعوت او پی برده و شیفته اخلاق و رفتار و منش چنین فرستاده خدایی شود و بدین طریق پای در راه سعادت و كمال نهد. سیره عملی پیامبر(ص) به وسیله اهل بیتش در طول تاریخ ادامه یافت. تا جایی که مشاهده کردیم تمامی ائمه معصومین به اخلاق، رفتار، حسنات و شیوه‌های تبلیغی پیامبر مکرم اسلام(ص) مزین بوده‌اند.

نخستین خورشید خانه وحی، سبط اكبر و تنهاترین سردار، امام حسن مجتبی(ع) نیز به حق تمام حسنات و شیوه‌های تبلیغی جد بزرگوارش را دارا بود و در زندگی پیاده كرد. هیچكس از نظر شرافت نسب به پای امام حسن مجتبی(ع) نمی‌‌رسد. جد بزرگوارش خاتم‌‌الانبیا(ص)، پدر گرامیش اولین امام و سیدالاوصیا و مادر مکرمش، صدیقه اطهر سیدة‌النسای عالمیان است و هیچ‌کس قبل از امام حسن(ع) دارای چنین شرافت نسب و خاندانی نبوده است. امامی كه به كرامت و بخشندگی و فروتنی همراه با سخاوت شهرت داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن مرادی، امام جمعه موقت شیراز در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز رحلت پیامبر اكرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) گفت: حضرت محمد مصطفی(ص) و اهل بیتش مظهر تام اسمای الهی و آیینه تمام‌نمای صفات جمال و جلال حق بودند. آنان پیشوایان به سوی فضایل و ارزش‌های متعالی انسانی و الهی بودند.

بهترین توشه سالكان

وی با تأكید بر اینكه آشنایی با ابعاد گوناگون شخصیت و زندگی این رهبران الهی، بهترین توشه سالکان راه حقیقت و پاکبازان طریقِ سعادت و کمال است، گفت: زندگی پیامبر اسلام(ص) و ائمه هدی(ع) داستان انسان‌های پاک و به کمال رسیده‌ای است که برای هر پوینده‌ای، راهی هموار و مستقیم به سوی حقیقت را نشان می‌دهد و زندگی پرفراز و نشیب و سراسر صلابت و جاودانگی آنان، می‌تواند همه ابعاد و شئون مختلف حیات انسان کامل را تأمین كند.

مرادی بیان كرد: در زمان حضرت محمد(ص) كه بنای ستم و بیدادی را که بر فرزند آدم می‌رفت برانداخت و نوای خوش قسط و عدل را در جهان طنین‌‌افکن‌ ساخت؛ بزرگمردی که در پیشگاه انسانیت، سرود توحید سر داد. با ظهورش پابرهنگان و آنانکه اربابان بیداد به استضعافشان کشانده‌ بودند، گوهر آزادگی و حریت را در آغوش کشیدند. او از جهان رفته است اما دیری نخواهد پایید که واپسین حجت توحید بر انسان عرضه می‌‌شود تا مؤمنان آفاق در پرتو خورشید اسلام، شاهد غروب بتان باشند.

امام جمعه موقت شیراز با بیان اینكه دین مبین اسلام كامل‌ترین دین الهی است كه آمده است به انسان‌ها آزادگی و حریت ببخشد و همین مسئله موجب وحشت دشمنان از این دین آسمانی شده است، گفت: از ابتدای ظهور اسلام تا امروز همواره دشمنان اسلام توطئه‌های زیادی علیه این دین آسمانی انجام داده‌اند اما هر بار شكست خورده‌اند و نمونه آن را اخیراً در هتك حرمت به ساحت مقدس پیامبر مهربانی‌ها دیده‌ایم و قطعاً این نقشه آنان نیز با شكست مواجه خواهد شد.

صاحب جهاد و سیاست

مرادی همچنین با بیان اینکه امام حسن مجتبی(ع) هم صاحب جهاد و هم صاحب سیاست و برنامه بود، گفت: ایشان فردی است که هم اهل شمشیر است و هم اهل فکر، اهل تدبیر، اهل مطالعه و برنامه در عین حال اهل جهاد و اهل مبارزه با ظلم، کفر و نفاق در هر چهره‌ای که قرار گرفته بود.

امام جمعه موقت شیراز با بیان اینكه ائمه معصومین ما را به عقل و درایت دعوت می‌كنند، گفت: نگاه مردم به همه حوادث و پدیده‌های عالم نگاه متفاوتی است و عمده آن نگاه گذراست.

وی با بیان اینكه امام حسن مجتبی(ع) ویژگی‌های زیادی دارند، گفت: از جمله برجستگی‌های زندگی امام حسن(ع) صلح آن حضرت با معاویه است و اگر این صلح را بررسی کنیم، می‌بینیم نگاه ائمه به آن، نگاه بزرگی است و حتی این چنین می‌گویند کربلا بدوی الحسنی و ختمی الحسینی یعنی کربلا با امام حسن(ع) آغاز و با امام حسین(ع) پایان یافت. از این تعبیر بر می‌آید که امام حسن(ع) در صلح با معاویه، مبارزه را از میدان نظامی به میدان فرهنگی کشاند یعنی امام حسن(ع) پس از صلح در خانه ننشست تا به امور دنیایی بپردازد بلکه خودش و شاگردانش مشغول معرفی شخصیت واقعی بنی امیه در قالب انجام کارهای ارزشمندی شدند.

امام جمعه موقت شیراز همچنین به فلسفه صلح امام حسن(ع) اشاره كرد و گفت: در تاریخ می‌خوانیم كه امام حسن(ع) با معاویه صلح كرد اما امام حسین(ع) علیه یزید قیام كرد و دلیل این دو اقدام متفاوت به تفاوت میان معاویه و یزید بازمی‌گردد. معاویه فردی مكار و حیله‌گر است و عوام‌فریبی دارد اما یزید به راحتی در ملأ عام اقدامات خلاف اسلام و دین را انجام می‌دهد؛ لذا مبارزه با او هم باید آشكارا باشد.

وی اظهار كرد: امام حسن(ع) در مقام حاکم اسلامی است ولی معاویه در جایگاه یک شورشگر است و اگر امام حسن(ع) توسط معاویه شکست می‌خورد از یک شورشگر شکست خورده بود یعنی حاکم اسلام از یک شورشگر شکست خورده است و این عزت دین نیست ولی در جریان امام حسین(ع) و یزید قضیه برعکس است، یزید حاکم است، هرچند اسلامی نیست اما امام حسین(ع) یک انقلابی است و اگر یک انقلابی، علیه یک ظالم قیام کند حتی اگر شهید شود، افتخار اوست.

انتهای پیام
captcha