سلامت روانی نسخه شفابخش بیماران سرطانی در جامعه است
کد خبر: 3929024
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳

سلامت روانی نسخه شفابخش بیماران سرطانی در جامعه است

مسئول بخش حمایتی و درمانی بنیاد حمایت از کودکان سرطانی اردبیل گفت: حمایت روانی و مشارکت مبتلایان به سرطان در هر یک از عرصه‌های اجتماعی نقش موثری در ارتقاء سلامت روان و نسخه شفابخش بیماران سرطانی در جامعه دارد.

سلامت روانی نسخه شفابخش بیماران سرطانی در جامعه استپریسا رحیمی، مسئول بخش حمایتی و درمانی بنیاد حمایت از کودکان سرطانی شمیم مهر اردبیل، در گفتگو با ایکنا از اردبیل در فرهنگسرای بانوان، گفت: نخستین حق اساسی بیمار مبتلا به سرطان آگاهی از بیماری و شناخت این آسیب است.

وی افزود: حمایت روانی و مشارکت مبتلایان به سرطان در هر یک از عرصه‌های اجتماعی نقش موثری در ارتقاء سلامت روان و نسخه شفابخش بیماران سرطانی در جامعه دارد.

رحیمی، با تاکید بر اهمیت حمایت‌های روان شناختی از این بیماران گفت: یکی از مهمترین شاخص‌ها در رابطه با بیماران مبتلا به سرطان تامین احساس امنیت و آرامش در آن‌ها است.

مسئول بخش حمایتی و درمانی بنیاد حمایت از کودکان سرطانی شمیم مهر اردبیل، تصریح کرد: از هر ۱۰۰ هزار نفر زن و مرد در کشور ایران ۱۵۷ تا ۱۳۰ نفر به سرطان مبتلا می‌شوند و این در حالی است که به طور متوسط از هر ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۲۰۰ نفر در جهان این بیماری را تجربه می‌کنند.

رحیمی خاطر نشان کرد: سرطان بیماری است که با تغییر شکل غیرطبیعی سلول‌ها و از دست رفتن تمایز سلولی مشخص می‌شود و بیمـاران سـرطانی را دچـار مشکلات جسمی، روانی واجتماعی می‌کند که ممکن است این مشکلات باعث اختلال در روند کیفیت زندگی آنـان شود.

وی بیان کرد: سرطان بیشترین تـأثیر منفـی را به طور کلی بر وضعیت سلامت روان به ویژه در حیطه عملکرد اجتماعی داشته و بعد از اختلال در حیطـه عملکـرد اجتمـاعی با میانگین ۱۸/۹، میانگین حیطه اضطراب ۱/۹، میانگین علایم شبه جسمی ۷۸/۶، میانگین افسردگی ۷/۵ در جامعه بوده است.

مسئول بخش حمایتی و درمانی بنیاد حمایت از کودکان سرطانی شمیم مهر اردبیل، تصریح کرد: این بیماران باید تاثیرگذاری در جامعه را احساس کنند، به سبب بیماری در خانواده و اجتماع مستثنی نشوند و تزریق این احساس به عهده خانواده است و بی شک برخورد متعارف و عادی آن‌ها در این رابطه نقش موثری ایفا می‌کند.

رحیمی گفت: در کنار درمان‌های مختلفی همچون درمان ید رادیواکتیو و شیمی درمانی و... حمایت‌های عاطفی و روانی از جانب خانواده‌ها و نزدیکان و جامعه، کمک شایانی در روند بهبودی بیماران مبتلا به سرطان دارد.

وی افزود: حمایت روانی و مشارکت مبتلایان به سرطان در هر یک از عرصه‌های اجتماعی نقش موثری در ارتقاء سلامت روان و نسخه شفابخش بیماران سرطانی در جامعه است.

مسئول بخش حمایتی و درمانی بنیاد حمایت از کودکان سرطانی شمیم مهر اردبیل، خاطر نشان کرد: بیماران سرطانی، در کنار تحمل سختی‌های بیماری و مراحل درمان، تحت استرس‌ها و اضطراب‌ها و تنش‌های عاطفی و روحی فراوانی قرار دارند که یکی از مهم‌ترین وظایف خانواده و اطرافیان و سایر افراد جامعه که به نحوی با این بیماران برخورد دارند، حمایت روانی و تأمین سلامت روان است.

خبرنگار: فائزه ندایی

انتهای پیام
captcha