شعر حافظ فرازمانی و فرامكانی است
کد خبر: 3928651
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰

شعر حافظ فرازمانی و فرامكانی است

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینكه شعر آسمانی حافظ، فرازمانی و فرامکانی است، افزود: غزل حافظ، صدای سخن عشق است و جاودانی است و هر چه زمان بر آن بگذرد از لطف و حلاوت آن نمی‌کاهد.

به گزارش ایكنا از فارس، سیدعبدالرزاق موسوی، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز امروز، 20 مهرماه در نطق پیش از دستور جلسه علنی این شورا ضمن گرامیداشت فرا رسیدن یادروز حافظ گفت: شمس‌الدین محمد حافظ، بزرگ‌ترین غزل‌سرای عرفانی ایران، یکی از نوابغ بزرگوار عالم انسانی است که در آغاز سده هشتم هجری در شیراز پا به عرصه وجود نهاد.

وی افزود: بدون تردید، حضرت حافظ، سیمرغ قله قاف غزل فارسی است؛ هنوز بدرود حیات نگفته بود که شعر شیرینش، اقلیم فارس، عراق، تبریز و بغداد را زیر نگین آورده و حدیث سحر فریبش از حد مصر و چین فراتر رفته و به اطراف روم و ری رسیده بود.

موسوی با بیان اینكه شعر آسمانی حافظ، فرازمانی و فرامکانی است، افزود: غزل حافظ، صدای سخن عشق است و جاودانی است و هر چه زمان بر آن بگذرد از لطف و حلاوت آن نمی‌کاهد؛ چه در این کلام، سوزی نهفته و فروغ حقیقتی از آن تابنده است که دل‌ها را به سوی خود می‌کشد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز تأكید كرد: کلام خواجه، زبان دل است؛ لاجرم بر دل می‌نشیند و هر صاحب ذوقی را به وجد می‌آورد؛ حرف حافظ، تمام ناشدنی است؛ برای اینکه حرف این مردم است، حرف گذشته دور و دراز یک کشور و یک ملت.

وی با بیان اینكه حافظ، فشرده کل تاریخ ایران را در این مجموعه نسبتاً کم حجم، یعنی غزلیاتش جای داده است، گفت: حافظ، حافظه ماست. حافظ، مهربان‌ترین و زود آشناترین و در عین حال، دست نایافتنی‌ترین شاعر جهان است که در فاصله‌‎ای از بدایت تا نهایت جاری است؛ رودخانه‌ای است که به فراخور ظرف از هر جای آن می‌توان برداشت.

موسوی یادآور شد: بی گمان، هیچ هنرمندی تاکنون به شایستگی استاد بی همتای آواز ایران، زنده یاد محمدرضا شجریان، نتوانست شعر حافظ را در ذهن و ضمیر مردم ما بگسترد و نام خود را به جاودانگی حافظ گره بزند؛ چقدر عجیب است، سوگ او با یاد روز حافظ همزمان شده است. از این فرصت استفاده کرده و یک‌بار دیگر، این ضایعه و مصیبت را به همه علاقمندان ایشان به ویژه جامعه هنری و فرهنگی کشور، استان و کلان شهر شیراز و خانواده محترم ایشان تسلیت می‌گوییم.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اخیراً در فضای مجازی و به دنبال اظهار نظر برخی از اعضای شورای اسلامی شهر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در موضوع الحاق شهرک صدرا و همچنین سه روستای «گردخودن»، «سلطان‌آباد» و «اقبال‌آباد» شهر شیراز به این کلان‌شهر، اظهارنظرهای متفاوتی نسبت به موضع و تصمیم شورا در این زمینه، شده است، لیکن لازم است، توضیح دهم که در مورد الحاق این دو مورد، تاکنون در شورای اسلامی شهر، هیچ‌گونه بحثی نشده است.

وی ادامه داد: این شورا به دلیل اهمیت موضوع، الحاق سه روستا را به کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر و هم‌چنین مرکز پژوهش‌های این شورا ارجاع داده است تا با بررسی تمامی جوانب و آثار اجتماعی، فرهنگی اقتصادی و شهرسازی آن، شورا نظر خود را در این زمینه اعلام و تصمیم لازم اتخاذ كند، بنابراین تاکنون در این شورا هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است.

انتهای پیام
captcha