برگزاری مراسم اربعین و دهه پایانی صفر در ۱۴۰ نقطه مشهد
کد خبر: 3927648
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸

برگزاری مراسم اربعین و دهه پایانی صفر در ۱۴۰ نقطه مشهد

رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی از برگزاری مراسم عزاداری اربعین و دهه پایانی ماه صفر در ۱۴۰ نقطه مشهد خبر داد.

برگزاری مراسم اربعین و دهه پایانی صفر در 140 نقطه مشهدسیدمهدی طباطبایی، رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص ویژه برنامه‌های هیئات مذهبی در روز اربعین و دهه پایانی ماه صفر بیان کرد: برگزاری مراسم عزاداری اربعین سید و سالار شهیدان و همچنین مراسم عزاداری دهه پایانی ماه صفر در ایام شهادت امام حسن مجتبی(ع)، رحلت پیامبر اعظم(ص) و شهادت امام رضا(ع) با توجه به شرایط ایجاد شده از ویروس کرونا ترجیحاً در فضای باز برگزار خواهد شد.

وی افزود: در این راستا با توجه به برودت هوا، این مراسم در مساجد و حسینیه‌ها با ظرفیت 25 درصد، رعایت پروتکل‌های کامل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی امکان‌پذیر شده است.

برگزاری مراسم شاخص دهه پایانی ماه صفر در 40 نقطه

طباطبایی با اشاره به اینکه برگزاری مراسم عزاداری اربعین و دهه پایانی ماه صفر در 140 نقطه مشهد پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: مراسم عزاداری از اربعین تا پایان ماه صفر به‌صورت ویژه در 40 نقطه مشهد پیش‌بینی شده است، ضمن اینکه در شهرستان‌ها نیز این مراسم در فضای باز برگزار خواهد شد.

رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی با اشاره به ممنوعیت دسته‌روی هیئات مذهبی بیان کرد: برپایی ایستگاه‌های صلواتی نیز ممنوع است و فقط در صورتی هیئات مذهبی می‌توانند پذیرایی داشته باشند که به‌صورت بسته‌بندی ارائه دهند. با توجه به اینکه موکب‌هایی که در این ایام برای خدمت به زائران در عراق حضور پیدا می‌کردند در سال جاری این امکان برایشان فراهم نیست؛ لذا برای خدمت‌رسانی به روستاها اعزام شده‌اند. به‌عنوان مثال، موکب ثامن‌الائمه(ع) در روستای مایون علیا کار خدمت‌رسانی خود را آغاز کرده‌اند، ضمن اینکه آماده کردن سبد معیشتی برای افراد نیازمند حاشیه شهر از سوی هیئات مذهبی در این ایام صورت می‌گیرد.

سفر به خراسان رضوی در دهه پایانی ماه صفر ممنوع است

طباطبایی با توجه به ممنوعیت سفر به خراسان رضوی در دهه پایانی ماه صفر، ادامه داد:  از سوی استانداری به تمام کشور اطلاع‌رسانی در خصوص ممنوعیت ورود زائران پیاده و سواره به مشهد شده است، اما برای حضور احتمالی زائران، معاونت زیارت و خدمات سفر استان، پیش‌بینی‌هایی کرده، اما در مجموع، ورود زائران پیاده و سواره به مشهد ممنوع شده است.

رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی اضافه کرد: در این خصوص به روستاهای اطراف مشهد نیز اطلاع‌رسانی شده تا در این ایام از سفر به مشهد خودداری کنند و در روستای خودشان در فضای باز و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اقامه عزا کنند و در ورود خود به مشهد تدبیر داشته باشند تا مشکلی برای شهروندان مشهدی و ابتلا به بیماری پیش نیاید.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف هیئات مذهبی صیانت از سلامت مردم است که از اولویت‌های هیئات مذهبی است که در دهه اول رعایت شده و امیدواریم در دهه پایانی صفر نیز این امر رعایت شود. در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی نیز مراسم عزاداری در روز اربعین و دهه پایانی صفر با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و به‌صورت متمرکز برگزار خواهد شد.

برگزاری همایش بانوان زینبی در خراسان رضوی

رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی بیان کرد: هیئات مذهبی بانوان نیز در روز اربعین همایشی در حسینیه آیت‌الله شاهرودی برگزار خواهند کرد، ضمن اینکه در شهرستان‌ها نیز برگزاری همایش بانوان زینبی در این روز تدارک دیده شده است.

وی گفت: برگزاری همایش بانوان زینبی برای اربعین برنامه‌ریزی شده و احتمالاً چنین برنامه‌ای نیز در دهه پایانی صفر ویژه هیئات مذهبی بانوان برگزار شود که متعاقباً اعلام خواهد شد.

انتهای پیام
captcha