دفاع مقدس هویت ملی و فكری به ملت ایران بخشید / خودكفایی در تجهیزات نیروهای مسلح
کد خبر: 3926480
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹

دفاع مقدس هویت ملی و فكری به ملت ایران بخشید / خودكفایی در تجهیزات نیروهای مسلح

معاون هماهنگ‌كننده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، دفاع مقدس را مظهر اخلاص، ایمان، تعهد، تقوا و ایثارگری و ازخودگذشتگی، شهادت‌طلبی، مردانگی و ایستادگی، ولایت‌مداری دانست و گفت: دفاع مقدس حیثیت،‌ امنیت و هویت ملی و فكری را برای ملت ایران به ارمغان آورد.

به گزارش ایكنا از فارس، امیر سرتیپ علی جهانشاهی، معاون هماهنگ‌كننده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی امروز، 9 مهرماه در یادواره شهدای تیپ 55 هوابرد شیراز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا گفت: ارتش جمهوری اسلامی برای حفظ و دفاع از خاك و وطن و دین مبین اسلام 48 هزار شهید را تقدیم این انقلاب كرده است.

وی افزود:‌ شهدا در دفاع از دین اسلام از هیچ كوششی دریغ نكردند و با نثار جان شیرین خود، استقلال و آزادی و امنیت را به ایران اسلامی به ارمغان آوردند و یأس و ناامیدی را نصیب دشمنان كردند.

جهانشاهی با بیان اینكه تیپ 55 هوابرد، 2 هزار و 350 شهید، یك هزار و 162 آزاده، 12 هزار و 700 نفر جانباز و ایثارگر را تقدیم انقلاب اسلامی كرده است، گفت: امسال چهلمین سالگرد دفاع مقدس است؛ دفاعی كه واقعاً مقدس و دفاع از ارزش‌ها، آرمان‌های انقلاب و اسلام و حیثیت و ناموس ایرانی و مرزهای اعتقادی و ملی كشورمان بود.

معاون هماهنگ‌كننده نزاجا ادامه داد: به فرمان رهبر معظم انقلاب گرچه جنگ تحمیلی موجب به شهادت رساندن جمعی از هموطنانمان شد و خسارات مالی و جانی برای كشور در پی داشت ولی چیزی در دل مردم ما جوشید كه برای امروز و فردای ملت قهرمان ایران از همه چیز بالاتر و مهم‌تر است و آن احساس عزت، استقلال، آزادی، اعتماد به نفس، خودباوری، وحدت و انسجام ملی بود كه در دل مردم ما جوشید و احساس امنیتی كه در كشورمان ایجاد كرد.

وی، دفاع مقدس را مظهر اخلاص، ایمان، تعهد، تقوا و ایثارگری و ازخودگذشتگی، شهادت‌طلبی، مردانگی و ایستادگی، ولایت‌مداری دانست و گفت: دفاع مقدس حیثیت،‌ امنیت و هویت ملی و فكری را برای ملت ایران به ارمغان آورد و بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب آبرو برای ما به ارمغان آورد چرا كه آمده بودند آبروی ایران اسلامی را بریزند ولی به لطف خداوند با رهبری‌های پیامبرگونه امام و نماینده ایشان در شورای عالی دفاع، مقام معظم رهبری و ایثارگری رزمندگان 8 سال دفاع مقدس و پشتیبانی مردم در همه اقشار و وحدت نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی نگذاشتند صدام و صدامیان به اهداف شوم خود برسند.

جهانشاهی با بیان اینكه خانواده شهدا و پیشكسوتان دفاع مقدس هر كدام به مصداق آیه 23 سوره احزاب «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ ینْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا؛ از میان مؤمنان مردانى‏ اند كه به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا كردند برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین] انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نكردند» با عهدی كه با خدای خود بستند وفا كردند، گفت: تعدادی شهید و جانباز شدند و تعدادی هم در مسیر خدمت همچنان دارند خدمت می‌كنند و این‌ها مردان صادقی بودند كه به عهدی كه با خدا و رهبر خود بستند، وفا كردند.

معاون هماهنگ‌كننده نزاجا با تأكید بر اینكه تیپ 55 هوابرد همانند سایر یگان‌های ارتش جمهوری از واپسین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در خدمت اسلام، انقلاب و قرآن و مردم بوده است،‌ گفت: لشكر 77 نزاجا در اسفند سال 57 برای سركوب منطقه تركمن و گنبد اعزام می‌شوند. اولین شهید سرافراز این لشكر در 12 فروردین سال 58 یعنی شهید شمسایی تقدیم این انقلاب شد.

وی ادامه داد: یگان‌های نیروی زمینی و محوری قهرمان ارتش شامل لشكرهای 64، 28، 81 كرمانشاه، 23 نوهد، تیپ 55 هوابرد بلافاصله برای سركوب كردن غائله كردستان وارد عمل شدند. گردان‌های 101 و 126 تیپ 55 هوابرد در مردادماه سال 1358 به منطقه كردستان و سردشت كه بیشترین مشكلات و ناامنی‌ها داشتیم، اعزام شدند. امنیت را به منطقه سردشت بازگرداند و در پاوه هم مشكل داشتیم و مجدد این یگان‌ها با گروهان شناسایی همین تیپ به آن منطقه اعزام می‌شوند.

جهانشاهی اضافه كرد: درست 13 روز قبل از شروع جنگ تحمیلی یعنی تا 18 شهریورماه سال 59 این یگان‌ها در منطقه كردستان حضور داشتند و در كنار سایر یگان‌های ارتش به فرماندهی شهید صیاد شیرازی امنیت را به منطقه كردستان بازمی‌گرداند. به محض اینكه شواهد و قرائت جنگ را در منطقه جنوب و شمال غرب كشور مشاهده كردند، یگان‌های ارتش كه تعدادی در این مناطق مستقر بودند و همچنین تیپ 55 هوابرد در 18 شهریورماه سال 59 به منطقه غرب و جنوب غرب اعزام شدند و در كنار سایر یگان‌های نیروی زمینی محوری و قهرمان و سایر عزیزان در سپاه با پشتیبانی نیروی هوایی و هوانیروز نیروی زمینی جلوی پیشروی ارتش تا بن دندان مسلح بعث را در جایی كه فكرشان نمی‌كرد، گرفتند.

معاون هماهنگ‌كننده نزاجا اظهار كرد: نیروهای ارتش در كنار سپاه ارتش تا بن دندان مسلح صدامی كه آمده بود یك هفته‌ای تهران را اشغال كند، را فقط 35 روز پشت دروازه خرمشهر نگه داشتند. در جنوب و در جایی كه فكر نمی‌كردند و پشت رودخانه كرخه نگه داشتند و در غرب از سقوط سرپل ذهاب، گیلان غرب، صالح ‌آباد جلوگیری كردند و شمال غرب نگذاشتند نیروهای صدام پیشروی كنند.

وی گفت: در آن زمان در بدترین شرایط بودیم اما مردانی چون تیپ 55 هوابرد و سایر یگان‌های ارتش و نیروی زمینی با همكاری نیروهای سپاه در آن زمانی كه در حال تشكیل شدن بود در جلوی ارتش بعث عراق ایستادند و با انجام عملیات‌های بزرگی مثل عملیات ثامن‌الائمه(ع)، طریق القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان، بدر، قادر، رمضان‌ها و كربلاها ارتش تا بن دندان مسلح صدام را كه توسط اكثر كشورهای جهان پشتیبانی عملیاتی، لجستیكی، تبلیغاتی و اطلاعاتی می‌شد و در رأس آن‌ها بلوك شرق به سركردگی شوروی سابق و بلوك غرب به سركردگی آمریكا از رژیم بعث عراق بر علیه یك كشور یعنی ایران اسلامی پشتیبانی می‌كردند از خاك كشورمان بیرون كردند. 15 هزار كیلومتر مربع خاك كشورمان كه اشغال شده بود، آزاد كردند و یك وجب از خاك كشورمان به دشمن ندادند و درسی به صدام دادند كه عبرتی شد برای همه زورگویان، سلطه‌طلبان و جنایتكاران.

به گفته جهانشاهی یكی از این یگان‌های سرافراز كه در این اقدامات مشاركت فعال داشت، تیپ 55 هوابرد بود كه با مشاهده تاریخچه این تیپ می‌توان افتخارات آن را مشاهده كرد. به فرمایش مقام معظم رهبری این تیپ یكی از تیپ‌های سرافراز در دفاع مقدس بوده است و در بین تیپ‌های زمینی محوری و قهرمان، تیپ 55 هوابرد بیشترین شهید، جانباز و آزاده تقدیم انقلاب كرده است حتی از برخی از لشكرهای ما كه در زمان جنگ تشكیل شده است تعداد شهدای و ایثارگران آن بیشتر است و این تیپ به‌عنوان یك تیپ راهبردی نزاجا در طول جنگ واقعاً افتخار آفرید به‌طوری كه بیش از 861 بار این تیپ جابجا شد.

معاون هماهنگ‌كننده نزاجا با بیان اینكه در دفاع مقدس در هر جایی كه احساس می‌شد نیروها نیاز به تقویت دارند، تیپ 55 هوابرد وارد عمل می‌شد، گفت: تیپ 55 هوابرد در بیش از 32 عملیات آفندی و پدافندی شركت كرده است و در عملیا‌ت‌های بزرگی مثل طریق‌القدس، ثامن‌الائمه(ع)، فتح‌المبین، بیت‌المقدس تعدادی از والفجرها و كربلاها، رمضان و قادر شركت داشته است.

وی ادامه داد: تیپ 55 هوابرد بیش از 60 هزار رزمنده در طول 8 سال دفاع مقدس تربیت كرد و در این تیپ جنگیدند و از كشورمان دفاع كردند. ما به‌عنوان یك رزمنده و سرباز به این تیپ و همه كسانی كه در آن خدمت كردند به خصوص كسانی كه در 8 سال دفاع مقدس ایثارگری كردند، افتخار می‌كنیم.

جهانشاهی با تأكید بر اینكه اگر امروز ایستاده‌ایم به دلیل خون شهداست؛ شهدایی كه تا آخرین قطره خون خود ایستادند و از انقلاب و اسلام و كشورمان و ایران اسلامی دفاع كردند، گفت: امروز هم به لطف خداوند، نیروهای تیپ 55 هوابرد با تجربه‌ای كه از 8 سال دفاع مقدس داشتند و تجربیات پیشكسوتان آن دوران و تكنولوژی‌های پیشرفته و تاكتیك‌ها و تكنیك‌های جدید و با خودكفایی كه در این تیپ و ارتش و نیروهای مسلح به وجود آمده است، خودكفایی كه در تجهیزات این تیپ هست مخصوصاً تولید چتر كه از تجهیزات اصلی این تیپ هست، از آمادگی لازم برخوردار است و ما همچنان از این تیپ به‌عنوان یك تیپ راهبردی در نیروی زمینی استفاده می‌كنیم و در اكثر عملیات‌های نیروی زمینی به‌عنوان یك تیپ موثر در نظر گرفته شده است و در رزمایش‌هایی كه بعد از 8 سال دفاع مقدس داشتیم این تیپ همیشه در اكثر رزمایش‌ها شركت كرده و از آمادگی لازم برخوردار است.

انتهای پیام
captcha