جلوگیری از صدور انقلاب؛ دلیل حمایت کل دنیا از عراق در جنگ
کد خبر: 3925633
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹

جلوگیری از صدور انقلاب؛ دلیل حمایت کل دنیا از عراق در جنگ

فرمانده گردان غواصی گردان جعفر طیار گفت: در جنگ تحمیلی عراق کشوری بود که تمام دنیا او را حمایت مالی و تجهیزاتی می‌کرد و این حمایت به دلیل ترس دنیا از انقلاب اسلامی بود چراکه می‌ترسیدند این انقلاب صادر شود.

جلوگیری از صدور انقلاب؛ دلیل حمایت دنیا از عراق در جنگبه گزارش ایکنا از همدان، کریم مطهری، جانباز دفاع مقدس و فرمانده گردان غواصی گردان جعفر طیار، امروز 6 مهرماه، در مراسم خاطره‌گویی دفاع مقدس در دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار کرد: جنگ، کلمه‌ای نامأنوس است و بسیاری از افراد جامعه نسبت به آن واکنش منفی دارند، حتی رزمندگان نسبت به این واقعه همین واکنش و حس را دارند اما ازآنجاکه در جنگ ایران و عراق ما آغازکننده نبودیم و با توجه به غریزی بودن مسئله دفاع، مردم ما در مقام دفاع برآمدند.
وی افزود: نظام ما نظامی نوپا بود که هنوز ساماندهی‌های لازم در ارتش پس از سقوط شاه شکل نگرفته بود و آمادگی جنگ را نداشتیم اما به‌طور بی‌نظیر و با دستور امام خمینی بسیج 20 میلیونی شکل گرفت و به کمک سپاه پاسداران تازه تأسیس 8 سال دفاع مقدس رقم خورد.
وی با اشاره به مقدس خواندن این دفاع ابراز کرد: اطاعت از ولی‌فقیه در مبارزات جنگی، فداکاری‌های بسیار رزمندگان در این دوران و حضور افرادی که جهاد بر آن‌ها واجب نشده در جبهه از مواردی است که دفاع ما را مقدس می‌کند.
مطهری با اشاره به سخنرانی چند روز گذشته مقام معظم رهبری با پیشکسوتان دفاع مقدس مبنی بر اینکه نقش امام در جنگ مغفول مانده است، خاطرنشان کرد: در زمان‌هایی که به گره می‌خوردیم و جنگ سخت می‌شد امام مشکل‌گشا بود، در ابتدای جنگ به دلیل نبود نیروی لازم امام(ره) حکم واجب کفایی جهاد را دادند و حضور در جبهه تا زمانی که نیاز به نیرو داشت را به‌عنوان تکلیف شرعی مطرح کردند و با این فرمان نوجوانانی در جبهه‌ها حضور پیدا کردند که حتی به سن تکلیف شرعی نرسیده بودند.
فرمانده گردان غواصی گردان جعفر طیار بیان کرد: میانگین سنی غواصان گروه ما 16 یا 18 سال بود و بزرگ‌ترین عضو گردان آقای محسن جامه بزرگ بود که 25 سال داشت، شهید علی چیت‌سازیان قبل از عملیات می‌گفت مبادا کاری کنید امام بار دیگر در تلویزیون اعلام کند که نیرو کم است و به جبهه بروید، ما نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد و این ولایت‌پذیری و نقش چیت‌سازیان در جبهه بود.
مطهری با اشاره به عملیات بدر به‌عنوان یکی از عملیات‌های دشوار و عدم الفتح، گفت: در این عملیات تا دجله تاختیم، هورالعظیم و هورالهویزه را به‌سختی گذراندیم دو لشکر نتوانستند به هم الحاق شوند و روزنه‌ای ایجاد شد که موجب شکست این عملیات شد، اینکه در برخی فیلم‌های سینمایی نیروهای بعثی را نیروهای بی‌دست‌وپا نشان می‌دهند اشتباه است اتفاقاً آن‌ها نیروهای سختی بودند چراکه صدام گفته بود اگر نیرویی خواست برگردد نیروی عقبی باید او را بزند، هم‌چنین عراق در جنگ کشوری بود که تمام دنیا او را حمایت مالی و تجهیزاتی می‌کردند و این حمایت جهانی به دلیل ترس از انقلاب اسلامی بود چراکه می‌ترسیدند این انقلاب صادر شود.
راوی کتاب هفتاد و دومین غواص گفت: در عملیات بدر هر چه هواپیما بود از سوی عراق به کار گرفته‌شده بود و مدام بر سر نیروهای ما بمب می‌ریختند حتی از هواپیماهای مسافربری برای ریختن تیرهای آهنی و وسایلی غیر از بمب نیز استفاده می‌کردند و اثر تخریبی روحی که این حرکات داشت بسیار بود.
وی ادامه داد: در اینجا بود که امام به‌عنوان ولی و فرمانده کل قوا نقشش را ایفا کرده و نامه‌ای خطاب به رزمندگان نوشتند که «ناراحت نباشید در صدر اسلام نیز چنین اتفاقاتی افتاده به‌طوری‌که در جنگ احد دندان مبارک پیامبر(ص) را شکستند» و عملیات والفجر 8 با تصرف شهر فاو به دنبال این نقش تعیین‌کننده امام اتفاق افتاد چراکه اگر ورود نمی‌کردند شاید ناامیدی رزمندگان ناشی از عملیات بدر سرنوشت را به سمت دیگری می‌برد.
مطهری یادآور شد: در هیچ جای دنیا یک عملیات مهم پس از یک‌زمان کوتاه انجام نمی‌شود اما عملیات کربلای ۵ بافاصله ۱۵ روز پس از عملیات کربلای ۴ انجام شد، عملیاتی به‌مراتب مهم‌تر که منجر به پیروزی نیز شد و این پیروزی نیز متأثر از نقش امام(ره) بود.
وی بابیان اینکه در عملیات کربلای 5 تا دروازه‌های بصره پیش رفتیم، گفت: در این عملیات دنیا دریافت که نمی‌تواند در مقابل ایران بایستد و این نیرویی که در مقابل آن‌ها ایستاده با تمام نیروهای دیگر تفاوت دارد و پس‌ازآن امریکا نیز مستقیم وارد مخاصمت خود شد و پایگاه‌های نفتی و ناوهای جنگی و هواپیمای مسافربری ما را موردحمله قرارداد.
مطهری با اشاره به محدودیت‌هایی که در جبهه به دلیل کمبود تجهیزات وجود داشت، یادآور شد: در شط علی خط به ما سپرده‌شده بود و سهمیه ما روزانه شلیک تنها 5 گلوله بود، به‌ناچار 5 یا 6 روز صبر می‌کردیم تا حداقل تعدادی جمع شود و بعد به سمت عراقی‌ها شلیک کنیم.
وی افزود: لباس‌های غواصی که به نیروهای ما داده‌شده بود به تعداد نیمی از نیروهای غواصی بود چراکه در جنگ تحریم بودیم و کسی به ما تجهیزات نمی‌فروخت و ما از دانشجوهای خارج از کشور می‌خواستیم زمانی که به ایران می‌آیند لباس غواصی بخرند و البته به آنان نیز لباس تفریحی می‌فروختند نه نظامی.
مطهری با اشاره به آغاز عملیات والفجر 8 توضیح داد: در شروع عملیات اروند خروشان و وحشی بود، این رودخانه ازجمله رودخانه‌هایی است که دارای جزر و مد است و در حالت جزر 90 کیلومتر در ساعت سرعت دارد به همین دلیل تعیین کرده بودیم که در فاصله یک ربعی مد اقدامات خود را انجام دهیم. عملیاتی که در فصل سرد سال انجام می‌شد و پس‌ازآن تمام نیروهای غواص مشکل کلیه پیدا کردند.
وی اشاره کرد: نزدیک خط دشمن باران آتش روی نیروهای غواص شروع شد. غواصانی در قدم اول با سرعت آب و شرایط آن می‌جنگیدند و نمی‌توانستند به‌راحتی با دشمن مقابله کنند و تیراندازی کنند. علاوه بر آن محدودیت حمل سلاح را نیز داشتند، رسیدن به ساحل نیز با سختی همراه بود چراکه چند متر مانده به خشکی، مین خورشیدی کاشته شده بود. شهید رضا عمادی روی یکی از خورشیدی‌ها خوابید و قسم داد که از روی او رد شویم تا بیش از آن نیروها تلف نشوند و عملیات در خشکی ادامه پیدا کند.
مطهری عنوان کرد: شهید علیرضا شمسی‌پور تعدادی از نیروهایش را از بالاتر عبور داد. شهید مسعود مرادی از تویسرکان یکی از اعجوبه‌های جنگی ما در خط آن‌قدر عراقی کشته بود که عراقی‌ها پس از شهادت بر سر اسلحه‌اش دعوا می‌کردند غافل از اینکه اسلحه ایمان این شهید او را پیش برده بود.
محمود تعجبی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان، با بیان اینکه هنرمندان ما در معرفی قهرمان‌های جنگ ضعیف عمل کردند و آن‌گونه که باید رشادت‌هایشان را به دنیا معرفی نکرده‌اند، گفت: شهدایی همچون شهید خلبان اقبالی، هنگامی‌که به اسارت درمی‌آید صدام برای اینکه سایر خلبان‌ها را بترساند می‌گوید دو پای او را به دو ماشین جنگی ببندند و در خلاف هم حرکت کنند که نیمی از پیکر او در بصره و نیمی از پیکرش در محلی دیگر دفن شده است.
وی افزود: فداکاری‌ها و جسارت بسیاری از شهدا و رزمندگان در اصل بازگو نشده بطورمثال خانم امینه وهاب‌زاده، پرستاری که دست به سلاح می‌شود و با آر پیجی تانک‌های عراقی را می‌زند و در حال حاضر جانباز 70 درصد است و یا شهید عبدالرسول زرین که معروف به گردان تک نفره است و لقب تک‌تیرانداز برتر جهان به او داده‌شده است که 700 شلیک موفق داشته است.

انتهای پیام
captcha