بنگاه‌های اقتصادی نسبت به مسائل اخلاقی حساس باشند
کد خبر: 3924266
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵

بنگاه‌های اقتصادی نسبت به مسائل اخلاقی حساس باشند

رئیس کمیسیون اخلاق کسب‌وکار اتاق بازرگانی فارس بیان کرد: در شرایطی که اقتصاد وضعیت مناسبی ندارد و فعالان اقتصادی و بنگاه‌ها در شرایط سختی قرار دارند، باید مسایل اخلاقی در حوزه کسب و کار بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایكنا از فارس، صلاح‌الدین ایزدفر، عضو هیئت نمایندگان و رئیس كمیسیون اخلاق كسب و كار اتاق بازرگانی فارس، عصر دیروز، 30 شهریور ماه در جلسه کمیسیون اخلاق کسب و کار که به‌صورت وبینار برگزار شد، خواستار توجه فعالان قرآنی به مسائل اخلاق كسب و كار شد و گفت: در شرایطی که اقتصاد وصعیت مناسبی ندارد و فعالان اقتصادی و بنگاه‌ها در شرایط سختی قرار دارند، باید مسایل اخلاقی در حوزه کسب و کار بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: اخلاق در کسب و کار در همه دوران‌ها به‌عنوان یک مسئله مهم مطرح بوده و شواهد گواه این است که رعایت اصول اخلاقی در فعالان و یا بنگاه‌های اقتصادی با عملکرد و مسائل مالی شرکت‌ها ارتباط مستقیم و مثبت دارد. یکی از اهداف ما در کمیسیون اخلاق کسب و کار توجه، توسعه و بسط فرهنگ مهربانی و روابط انسانی توام با محبت بین عوامل کار و تولید است.

ایزدفر با تأکید بر اینکه بنگاه‌های اقتصادی باید نسبت به تضمین‌های اخلاقی با دقت‌تر باشند، گفت: امروزه ارزش‌های اخلاقی و مسؤلیت اجتماعی از شاخص‌های مهم در دنیای کسب و کار است که بنگاه‌های اقتصادی در یک رقابت سالم تلاش می‌کنند با پایبندی و رعایت اصول اخلاقی، کالای خود را به جامعه ارائه و پایداری در بازار و مشتری‌مداری را به منصه ظهور برسانند.

وی اضافه کرد: اخلاق‌مداری و اخلاق کسب و کار یک روند بالا به پایین از مدیریت آغاز می‌شوند که اخلاقیات و حکمرانی مناسب سازمانی می‌تواند به موفقیت در کسب و کار منجر شود.

در ادامه این جلسه فرشاد زارع، عضو اتاق بازرگانی فارس و کارشناس مالکیت فکری به ارائه مطلب با عنوان «اخلاق، فرآیند ثبت و قوانین حقوق مالکیت فکری (برند یا نشان تجاری، اختراعات، طرح صنعتی)» پرداخت.

زارع بیان کرد: کسب و کارها به دو بخش خدمات محور و محصول محور تقسیم می‌شوند که کسب و کارهای محصول محور می‌توانند از قوانین حقوق مالکیت فکری بهره‌مند شوند و انحصار خود را حفظ کنند و به‌صورت اختراع، طرح صنعتی یا نشان تجاری ثبت شوند. اگر محصولی دارای نوآوری و گام ابتکاری باشد، می‌توان برای ثبت آن اقدام کرد و این در حالی است که طرح صنعتی مربوط به ظاهر و زیبایی محصول است و نشان تجاری یا برند باعث می‌شود خدمت یا محصول از سایر رقبا متمایز شود.

وی تصریح کرد: برای ثبت برند مجوز نشان‌دهنده فعالیت باید ارائه شود که با داشتن مجوز تأسیس و کارت عضویت اتاق بازرگانی می‌توان حداکثر سه برند را ثبت كرد و ثبت تعداد بیشتر نیازمند کارت بازرگانی یا پروانه بهره‌برداری است که هدف این امر جلوگیری از دلالی در ثبت برند بوده است.

زارع اظهار كرد: گاهی در ثبت برند اصول اخلاقی رعایت نمی‌شود و قوانین و مقررات زیر پا گذاشته می‌شود جهت ثبت برند متقاضی باید اظهارنامه ارائه دهد و این اظهارنامه در روزنامه رسمی آگهی شود.

وی اضافه کرد: عنوان برند بهتر است به گونه‌ای انتخاب شود که مشابهتی با عنوان سایر برندها نداشته باشد و اگر کسی که برندی ثبت کرده باشد و فرد دیگری وارد حیطه انحصاری برند او شده باشد، می‌تواند اعتراض کند.

انتهای پیام
captcha