موقوفه زمانیان؛ محملی برای تربیت نیروهای قرآنی / برنامه‌های قرآنی موقوفات رصد شود
کد خبر: 3922530
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
موقوفات قرآنی چهارمحال‌وبختیاری / ۱

موقوفه زمانیان؛ محملی برای تربیت نیروهای قرآنی / برنامه‌های قرآنی موقوفات رصد شود

خیر قرآنی شهرکرد گفت: کنار تبلیغات و فرهنگ‌سازی برای افزایش تعداد موقوفات، نظارت و رسیدگی به موقوفات قرآنی موجود نیز باید مورد توجه قرار گیرد و نهادهای متولی در بازه‌ زمانی شش ماهه یا یکساله باید روند انجام فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی در موقوفه‌ها را بازبینی کنند.

اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری اعلام کرده است که ۱۰ موقوفه قرآنی در این استان وجود دارد. دو واحد مسکونی موقوفه به برگزاری کلاس‌های قرآنی اختصاص داده شده است، درآمد حاصل از فروش محصولات دو زمین زراعی، ۲۰ درصد از درآمد مجتمع تجاری حسینیه امامیه شهرکرد، دو مورد مزار متعلق به حاج عباس علی که جلسات قرآنی در آن برگزار می‌شود، دو ساختمان تجاری غیرمتصرف و یک زمین مسکونی از موقوفاتی هستند که با نیت انجام  فعالیت‌های قرآنی واگذار شده است.

یکی از اولویت‌هایی که در حوزه وقف دنبال می‌شود ایجاد وقف براساس نیازهای روز جامعه است و یکی از مهم‌ترین زمینه‌های وقف که نیاز مهم جامعه محسوب می‌شود وقف قرآنی است؛ بنابراین باید تلاش کرد تا جامعه متوجه ضرورت وقف قرآنی شود.

بر این اساس، خبرگزاری ایکنا شعبه چهارمحال‌وبختیاری اقدام به معرفی واقفان و موقوفه‌های انگشت‌شمار قرآنی استان کرده است که بخش نخست این معرفی‌ به «موقوفه زمانیان» اختصاص دارد. موقوفه زمانیان شامل ساختمان دو طبقه با زیربنای ۲۵۰ متر واقع در محله فرهنگیان و خیابان فرهنگ است که در سال ۸۸ با نیت برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن کریم از سوی سیدتقی زمانیان وقف شد. از همان سال مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت ثارالله شهرکرد و مهد قرآنی این مؤسسه در این موقوفه قرآنی مستقر شد و فعالیت در رشته‌های متنوع علوم قرآنی و در مقاطع سنی مختلف با بهره‌گیری از اساتید مجرب را در کنار کارهای فرهنگی و ترویجی در دستور کار قرار داد. سید‌مجتبی زمانیان، خیّر قرآنی و فرزند سیدتقی زمانیان، با حضور در دفتر ایکنا پاسخگوی پرسش‌های خبرنگار این خبرگزاری بود که متن این گفت‌وگو در ادامه می‌آید.

سیدمجتبی زمانیان در خصوص ماجرای این موقوفه قرآنی اظهار کرد: در سال ۸۸ برادر بنده که مداح اهل‌بیت(ع) و تالی و دوستدار قرآن کریم بود و هر ساله در دهه محرم مجالس روضه در منزل برپا می‌کرد به دلیل عارضه قلبی فوت شد؛ لذا پدر تصمیم گرفت یک کار خیر قرآنی را برای شادی روح برادرم انجام دهد. در همان سال ساختمانی دو طبقه واقع در کوی فرهنگیان روبه‌روی مسجد امام حسن(ع) خریداری و پس از تجهیز و آماده‌سازی، آن ‌را برای انجام فعالیت‌های قرآنی واگذار کردیم. قرائت هرروزه قرآن و حضور دوستداران و حاملان و تالیان قرآنی در این مکان با نیت شادی روح برادرم بزرگ‌ترین انگیزه ما برای این عمل خیر بود.

وی ادامه داد: این ساختمان از همان سال به مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت ثارالله(ع) و مهد قرآنی واگذار شد که با مدیریت امیرحسین حسینی، مدرس دانشگاه و حافظ کل قرآن کریم، مشغول فعالیت شد. این مؤسسه قرآنی به طور خاص به امور فرهنگی و تبلیغ و ترویج قرآن پرداخته و موفقیت‌های استانی و ملی زیادی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

زمانیان با تشریح برخی فعالیت‌های قرآنی در موقوفه زمانیان، بیان کرد: در کنار برپایی کلاس‌های قرآن در سطوح عمومی و تخصصی و رده‌های سنی خردسال تا بزرگسال، تولید فلش‌کارت‌های دینی با محوریت آیات و روایات درباره شیطان، تولید چندین محصول در حوزه شهدا و ایثار و شهادت از جمله تولید پازل‌های مقوایی با تصاویر شهدای هسته‌ای و شهدای مدافع حرم و پروانه‌های ولایت با تصاویر شهدای هسته‌ای و سرداران شهید را می‌توان از اقدامات فرهنگی این مؤسسه دانست.

چرا وقف قرآنی کم است؟

وی در خصوص دلایل کم بودن وقف قرآنی در کشور و استان تصریح کرد: علت مهم آن نبود تبلیغات مؤثر و اثرگذار است. تبلیغات باید به‌ گونه‌ای باشد که آحاد جامعه را به‌ سوی قرآن کریم سوق و این کتاب آسمانی را در اولویت امور قرار دهد. اگر این کار از سنین کودکی به‌ ویژه در مدارس در افراد نهادینه شود، در بزرگسالی شاهد آثار مثبت آن خواهیم بود.

زمانیان در خصوص آثار و برکات این وقف قرآنی در زندگی خانوادگی بیان کرد: مشاهده کار قرآنی در راستای نشر مبانی این کتاب وحیانی و آمد و شد قرآنیان در این مکان به ما آرامش روحی و رضایت قلبی می‌دهد، به ‌ویژه اینکه کار قرآنی برای کودکان و نوجوانان باشد و در ساعاتی از روز به تربیت قرآنی فرزندانمان پرداخته می‌شود.

وی مشکلات و معضلات جامعه را حاصل دوری از ارزش‌ها و معارف دینی و قرآنی دانست و ادامه داد: هر چقدر در زمینه قرآنی تبلیغات بیشتری صورت گیرد، نتایج بهتری را کسب خواهیم کرد و جامعه ایده‌‌آل‌تری خواهیم داشت.

موقوفه‌های قرآنی به حال خود رها نشوند

زمانیان در خصوص وضعیت موقوفات قرآنی استان تأکید کرد: در کنار تبلیغات و فرهنگ‌سازی برای افزایش تعداد موقوفات، نظارت و رسیدگی به موقوفات قرآنی موجود نیز باید مورد توجه قرار گیرد و نهادهای متولی در بازه‌ زمانی شش ماهه یا یکساله باید روند انجام فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی در موقوفه‌ها را بازبینی و مشکلات و نقاط ضعف و قوت را احصا و در صورت لزوم تصمیماتی را برای ارتقای فعالیت آنها اتخاذ کنند.

این خیر قرآنی بیان کرد: نباید موقوفه‌ها را به حال خود رها کرد، بلکه مسئولان متولی به ‌ویژه متولیان اداره اوقاف و امور خیریه باید در جریان امور این مجموعه‌ها باشند و از پیشرفت یا پسرفت کار اطلاع کسب کنند. سرکشی مرتب و دغدغه‌مندی و دلسوزی مسئولان قطعاً سبب دلگرمی قرآنیان برای ادامه کار می‌شود.

زمانیان با ذکر اینکه خروجی کار قرآنی باید آشکار و روشن باشد، گفت: اگر اقدامات و فعالیت‌های قرآنی در استان نظام‌مند و هماهنگ باشد، اقدامت سلیقه‌ای و بدون برنامه انجام نشود و تمام مجموعه‌های فعال قرآنی از جمله فعالیت موقوفه‌ها در راستای اهداف و برنامه‌های تعیین‌شده باشد، شاهد هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌های قرآنی در استان خواهیم بود. البته مسئولان اوقاف و امور خیریه استان نیز قول‌هایی داده‌اند.

انتهای پیام
captcha