افت محسوس شرکت‌کنندگان / استعدادهای قرآنی فرصت حضور در مسابقات را نیافتند
کد خبر: 3921350
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن کریم خوزستان/ 3

افت محسوس شرکت‌کنندگان / استعدادهای قرآنی فرصت حضور در مسابقات را نیافتند

دو تن از داوران در ارزیابی چهل و سومین دوره مسابقات قرآن کریم خوزستان کیفیت مسابقات امسال، ظهور استعدادهای جدید، نقاط قوت و ضعف شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات را بررسی کردند.

افت محسوس متسابقین/ استعدادهای قرآنی فرصت حضور در مسابقات را نیافتندخوزستان از داشتن نماینده خوب در مسابقات قرآن محروم شدقاسم مقدمی‏، داور چهل و سومین دوره مسابقات قرآن خوزستان، در گفت‌وگو با ایکنا، از خوزستان درباره این دوره از مسابقات با تبیان اینکه سطح کیفی شرکت‌کنندگان نسبت به سال‌های قبل اُفت محسوسی داشت، گفت: بخشی از این مسئله به محدودیت‌هایی برمی‌گردد که ویروس کرونا در چند ماه گذشته ایجاد کرده است،‎ زیرا نشست‌ها و محافل و برنامه‌های آموزشی در این مدت کمتر برگزار شد. البته این یک توجیه است و شرکت‌کنندگان نباید منتظر این‌گونه فضاها باشند. بارها گفته‌ایم که تلاوت شاه‌ فنون آوایی است و کسی که تلاوت می‌کند یک فن مادر را فراگرفته و کسی که بتواند این فن را خوب اجرا کند به راحتی می‌تواند به بقیه فنون برسد. لذا قاریان با این دید باید ادامه دهند و تلاوت و تمرین را حرفه‌ای دنبال کنند.

مقدمی درباره کیفیت اجرای مسابقات نیز تصریح کرد: نظم شرکت‌کنندگان، هیئت داوران و حضور نماینده شایسته اوقاف، که خود از پیشکسوتان و استادان مطرح این عرصه است، باعث شد که مسابقات از کیفیت اجرایی خوبی برخوردار باشد؛ هر چند استان خوزستان از داشتن یک نماینده خوب در بخش ترتیل‏، حفظ کل و شاید بخش‌های دیگر محروم شد. به دلیل اینکه خیلی از دوستان نتوانستند برای شرکت در این مسابقات ثبت‌نام کنند و شاید تعداد شرکت‌کنندگان ما در برخی رشته‌ها یک یا دو نفر بودند.

این داور قرآنی با اشاره به محدودیت زمان ثبت‌نام در این دوره از مسابقات نسبت به سال‌های گذشته گفت: قاعدتاً هر اقدام و رویه جدیدی در ابتدای کار تبعاتی دارد؛ اما به نظر می‌رسد این رویه مطلوب است و دوستان را به اجرای دستورالعمل‌ها و رعایت شیوه‌نامه‌ها ملزم می‌کند.

وی با پرداختن به ضعف قاریان و شرکت‌کنندگان در ترجمه آیات قرآن کریم، اظهار کرد: در این مسابقات از شرکت‌کنندگان ترجمه تحت‌اللفظی آیات مطالبه شد. متسابقان در این حد هم با ترجمه آشنا نبودند؛ گرچه برخی از آنها آشنایی داشتند، منتها قدرت بیان کافی نداشتند و چند سال است که در جلسات تخصصی بر آن تأکید می‌کنیم. یکی از ضروریات برای قاری یا مرتل آن است که حتماً با مفاهیم و تفسیر آیات آشنا باشد، حتی اگر بتواند در محافل درباره واژگان و مفاهیم برخی آیات صحبت کند. قاری می‌تواند یک ساعت قرآن تلاوت کند اما نمی‌تواند پنج دقیقه صحبت کند و در خوزستان این ضعف مشهودتر است.

این قاری بین‌المللی با بیان اینکه بیان مفاهیم و ترجمه تحت‌اللفظی آیات پیش از تلاوت قرآن می‌تواند تأثیر بالایی داشته باشد‏، افزود: در برخی از کشورها قاری پیش از تلاوت آیه یا حدیثی در فضیلت تلاوت قرآن و آیات مورد نظر بیان می‌کند و گاهی خود نیز این کار را انجام داده و اثر آن را در مستمع دیده‌ام. تمرین بیان و صحبت کردن و مطالعه یک دوره کامل تفسیر قرآن نیاز متسابقان ماست.

مقدمی با ذکر اینکه چهره و استعداد جدیدی در مسابقات ندیدم، گفت: به لحاظ کمّی هم تعداد متسابقان پایین بود و حتی از کسانی که انتظار می‌رفت تلاوت خوبی داشته باشند در سطح انتظار ظاهر نشدند. خوزستان پر از استعدادهای بالقوه است و شکی در این نیست؛ اما این صداها هدایت نشده‌اند.

این داور قرآنی در پایان از پوشش مطلوب رسانه‌ای مسابقات قدردانی کرد و ادامه داد: از خبرگزاری قرآنی استان، که همیشه پیشگام بوده و حضورش را در کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین اتفاقات شاهدیم، تشکر می‌کنم.

همچنین محسن مزرعاوی، داور رشته حفظ، نیز درباره این مسابقات اظهار کرد: مسابقات از لحاظ کیفی خیلی خوب بود و اکثر شرکت‌کنندگان در رشته حفظ قرآن کریم از سطح بسیار خوبی برخوردار بودند؛ اما از لحاظ کمی نسبت به سال‌های گذشته تعداد شرکت‌کنندگان پایین بود و شاید یکی از دلایل این امر محدودیت در زمان ثبت‌نام باشد. در رشته حفظ کل حافظان مطرح کشوری در سطح استان داریم که به دلیل این مسئله نتوانستند در مسابقات شرکت کنند، به طوری که ما در رشته حفظ کل فقط یک شرکت‌کننده داشتیم و در رشته‌های دیگر حفظ نیز تعداد خیلی محدود بود.

این داور قرآنی اظهار کرد: مسابقات حفظ بر اساس بخشنامه‌ای که اوقاف در اختیار داوران گذاشته بود برگزار شد و همه از این روند خرسند بودند به طوری که اعتراضی به نمره در رشته حفظ ندیدیم. تعداد کم شرکت‌کنندگان باعث شد که بتوانیم میزان محفوظات هر حافظ را به خوبی مورد ارزیابی قرار دهیم. مطابق آیین‌نامه هر حافظ می‌تواند حداکثر ۱۲ سطر تلاوت کند و این موضوع در مسابقات امسال کاملاً رعایت شد. در مسابقات سال‌های گذشته شاید به دلیل تعداد بالای شرکت‌کنندگان، امکان رعایت این نکته وجود نداشت.

مزرعاوی درباره حضور استعدادهای جدید در این رشته گفت: افرادی که در این مسابقات شرکت کردند شناخته‌شده بودند و تجربه حضور در مسابقات را داشتند. با توجه به وضعیت شیوع کرونا تعداد محدودی از افراد به عنوان تماشاگر در مسابقات حضور یافتند، در حالی که در سال‌های گذشته حضور عموم مردم باعث می‌شد که شور و حال بیشتری بر مسابقات حاکم شود.

انتهای پیام
captcha