شناخت حق در پیوند با کربلا / لازمه حق‌محوری ترک نگرش فردی است
کد خبر: 3919397
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱

شناخت حق در پیوند با کربلا / لازمه حق‌محوری ترک نگرش فردی است

مدیر حوزه علمیه خواهران فاطمیه شهرستان بندر انزلی با بیان اینکه همه جای آیات قرآن خدای متعال مؤمنان را به صورت جمع خطاب کرده است، گفت: لازمه حق‌محوری آن این است که هویت فردی را کنار گذاشته و به جمع نگاه کنیم. اینکه من صرفاً به فکر زندگی و آرامش خودم باشم در جهان‌بینی قرآنی معنی ندارد. در بینش حق‌محور همه مشکلات ما به یکدیگر مربوط است و در همین راستا خدای متعال امر به معروف و نهی از منکر را برای تعالی فرد و جامعه قرار داده است.

مهری یوسفی، مدیر حوزه علمیه خواهران فاطمیه شهرستان بندر انزلی، در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تسلیت ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) اظهار کرد: خدای متعال را شاکریم که ما را جزء عزاداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) قرار داد و این نعمت بزرگی است. آن چیزی که این روزها نیاز است بیشتر به آن توجه کنیم شناخت مسیر حق از باطل است. همواره در طول تاریخ دو راه وجود داشت، راه حق و راه باطل که کاملاً مرز این دو از هم جداست. هر جا که حق باشد باطل راه ندارد و جایی که باطل هست، حق نیست. امکان ندارد ما در زندگی اهل حق باشیم ولی دلمان برای دنیا بلرزد.

مدیر حوزه علمیه خواهران فاطمیه شهرستان بندر انزلی با اشاره به دو جهان‌بینی حق‌محوری و ماده‌محور، تأکید کرد: جایی که حق باشد پیروز است حتی اگر از قدرت مادی برخوردار نباشد لذا طبق تأکید خدای متعال در قرآن کریم وقتی انسان حق محور شد «قد افلح من تزکی» می‌شود.

یوسفی با تأکید بر اینکه در نظام هستی حق همیشه پیروز است، گفت: برای اینکه جزو گروه حق باشیم به قرآن کریم مراجعه می‌کنیم؛ همه جای آیات نورانی وحی خدای متعال مومنین را به صورت جمع خطاب کرده و فرموده «یا ایها الذین آمنوا»؛ یعنی اگر حق محور بودی لازمه آن این است که هویت فردی را کنار گذاشته و به جمع نگاه کنیم. اینکه من صرفاً به فکر زندگی و آرامش خودم باشم در این جهان بینی معنی ندارد. در بینش حق محور همه مشکلات ما به یکدیگر مربوط است و در همین راستا خدای متعال امر به معروف و نهی از منکر را برای تعالی فرد و جامعه قرار داده است.

وی تصریح کرد: همان قدر که برای خودم و حیات دنیوی و اخروی خودم ارزش قائل هستم باید حواسم به همه باشد. در داستان‌های قرآن کریم می‌بینیم چه بسا افراد خوبی بودند ولی در قوم بد زندگی می‌کردند که به دلیل بی توجهی به امر به معروف و نهی از منکر پاسوز آن قوم شدند.

مدیر حوزه علمیه خواهران فاطمیه شهرستان بندر انزلی تأکید کرد: یکی از موارد مهم این است که نسبت به جمع مسئولی هستیم چه در امور دنیوی و اخروی؛ از حضرت علی (ع) روایت شده نفس‌های آدمیزاد شکل‌های متفاوت دارد آنهایی که نسبت به هم، هم شکل هستند نسبت به هم تمایل دارند به همین دلیل است که می‌بینیم که قلب‌های مومنین به یکدیگر تمایل پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه همین طور قلب‌های انسان‌های لعین نیز دور هم جمع می‌شود، گفت: برای اینکه در مسیر حق قرار بگیریم باید از الگوهایی که راه را به ما نشان می‌دهد پیروی کنیم. شاید در طول تاریخ بارزتر از یاران حسین(ع) و خود ابا عبدالله الحسین(ع) کسی نباشد که این قدر واضح مسیر حق را بیان کند؛ لذا یکی از آن چیزهایی که به ما کمک می‌کند حق را درست تشخیص دهیم پیوند خوردن با کربلاست تا بتوانیم الگوهای حق را بسنجیم.

یوسفی تصریح کرد: برای نمونه ابالفضل عباس(ع) با آن جنگاوری و رشادتی که داشت تنها کسی بود که به میدان نرفت و رسماً نجنگید؛ زیرا طبق فرموده مولای خود که مأموریت علمداری را به او داده بود و با وجود آن همه جنگاوری کنار نهر علقمه به شهادت رسید. الگوهای کربلا یادمان می‌دهد اگر قرار باشد مطابق دلم رفتار کنم، بهره کافی نمی‌برم.

وی با بیان اینکه وقتی از الگوهای کربلا حرف می‌زنیم، اطاعت محض در مسیر ولایت را می‌بینیم، گفت: وقتی می‌خواهیم مسیر حق را از دست ندهیم، باید چراغ راه داشته باشیم و افق دیدمان روشن باشد. نبی مکرم اسلام(ص) کتاب «الله و عترتی» را مایه سعادت نامید اگر معنای «عترت» را نفهمیم معنایی کتاب «الله» را نمی‌فهمیم. اگر خیلی وقت‌ها در زندگی به دستورات خدا نگاه کنیم شاید گاهی وقت‌ها دلمان می‌جنگد، ولی اگر یقین داریم این دستور الهی است و می‌دانیم بهترین و خیر همان دستور است.

یوسفی تصریح کرد: تا زمانی که نپذیریم در عالم دنیا عبد هستیم؛ یعنی خدا خیر و مصلحت ما را تشخیص می‌دهد و خدا برای ما برنامه داده برنامه یعنی دین و دین یعنی جز به جز آدابی که برای ما و سعادتمان در دنیا و آخرت قرار داده شده، بر همین اساس می‌توانیم در مسیر حق قرار گیریم.

انتهای پیام
captcha