کمبود 210 مدرسه استثنائی در کشور
کد خبر: 3917396
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶

کمبود 210 مدرسه استثنائی در کشور

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر با کمبود 210 مدرسه استثنائی در کشور مواجه هستیم.

کمبود 210 مدرسه استثنائی در کشوربه گزارش ایکنا، سید جواد حسینی، 28 مردادماه، در نشست شورای معاونان آموزش و پرورش خراسان شمالی، با اشاره به پروژه مهر، بیان کرد:  ماموریت اصلی استان‌ها در این ایام آمادگی کامل  برای بازگشایی مدارس و اطمینان از آمادگی در تمامی سطوح برای بازگشایی مدارس است.

وی افزود: برقراری ارتباطات سریع در تمام سطوح از ستاد تا مدرسه در استان‌ها، آمادگی تمامی ارکان مدرسه، نظارت بر ثبت نام، توزیع صحیح کتب آموزشی و ضدعفونی کردن مدارس از دیگر وظایف  حوزه ستادی استان‌ها در ایام بازگشایی مدارس است.

وی با بیان اینکه پروژه مهر از مهر تا مهر است، اظهار کرد: پروژه مهر مهم‌ترین پروسه فعالیت آموزش و پرورش است که در طی سال جاری و ساری است و عظیم‌ترین فعالیت آموزش و پرورش است.

وی افزود: ساخت و آماده‌سازی مدارس، چاپ و توزیع کتب آموزشی، ثبت‌نام دانش آموزان، نقل و انتقالات فرهنگیان و صدور ابلاغ بخشی از پروژه مهر است که در تمام طول سال نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

معاون وزیر با بیان اینکه کرونا در کنار همه تهدیدات فرصت‌هایی نیز ایجاد کرده است، اظهار کرد: الزام به استفاده  فناوری اطلاعات در آموزش و درگیر شدن خانواده‌ها با امر آموزش دانش آموزان از جمله فرصت‌های است که کرونا در امر آموزش ایجاد کرده است.

حسینی با بیان اینکه زمان آموزش در کشور از استاندارد جهانی بسیار بالاتر است، افزود: ساعت آموزش در کشور ما 12 هزار و 900 ساعت است و در این حالی است که براساس میانگین جهانی باید هشت هزار ساعت باشد و کرونا این فرصت را ایجاد کرده است که بتوانیم از ساعات درسی مدارس بکاهیم و به کیفیت بخشی آموزش بیاندیشیم.

وی افزود:  افزایش اختیارات مدارس، رسیدن به عدالت آموزشی، تردد امواج به جای تردد افراد، افزایش بهره‌وری و سرعت، دقت و جامعیت در آموزش از جمله فرصت‌هایی است که کرونا در امر آموزش ایجاد کرده است.

حسینی با بیان اینکه مهم‌ترین وظیفه در این ایام برنامه‌ریزی مؤثر برای شروع سال تحصیلی است، افزود: در سال جدید تحصیلی و با توجه به شرایط کرونا باید نظام برنامه‌ریزی، پسا برنامه‌ریزی مبنای عمل قرار گیرد.

وی تصریح کرد: باید برای حالت‌های قرمز، زرد و سفید برنامه‌ریزی کامل انجام شود و برای تغییر شرایط سریع از هر یک حالت‌ها آمادگی کامل داشته باشیم.

حسینی با بیان اینکه بیش از ۹۳درصد ثبت نام دانش آموزان خراسان شمالی انجام شده است، اظهار کرد: ۸۶درصد نوبت‌گیری برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در خراسان شمالی انجام شده است که از میانگین کشوری بالاتر است.

وی افزود : ۳۴درصد از دانش  آموزان این استان در فنی حرفه‌ای و کاردانش در حال تحصیل هستند که از میانگین کشوری پایین‌تر است و نیازمند برنامه‌ریزی جدی  در این زمینه است.

وی افزود: ثبت سفارش  ۹۱درصدی کتب آموزشی، عضویت ۶۰درصدی دانش آموزان، ۹۲درصدی معلمان و ۱۰۰درصدی مدارس استان خراسان شمالی در شبکه شاد از جمله توفیقات استان خراسان شمالی است.

حسینی با بیان اینکه روش‌های مختلفی برای  جبران کمبود ۲۸۰نفری  نیروی انسانی در خراسان شمالی پیش‌بینی شده است، بیان کرد: استفاده از نیروهای حق التدریس، استمرار خدمت بازنشستگان، معلم تمام وقت و خرید خدمات از جمله روش‌های جبران کمبود نیروی انسانی است که در خراسان شمالی به خوبی از این ظرفیت‌ها استفاده شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با بیان برنامه‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی، افزود: سرانه استاندارد فضای آموزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه ۲۸متر مربع است که در حال حاضر این عدد ۱۰متر مربع است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کمبود ۲۱۰مدرسه استثنایی در کشور بیان کرد: بر اساس آمایش سرزمینی ۱۱مدرسه استثنایی در خراسان شمالی مورد نیاز است که در صورت تامین زمین از سوی استان، اعتبارات آن با مشارکت خیرین از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی تامین خواهد شد.

حسینی تربیت بدنی و ورزش دانش آموزان با نیازهای ویژه را  از اولویت‌های آموزش و پرورش استثنایی دانست و افزود:  هشت سالن ورزشی درون مدرسه‌ای 200 متری  در سال جاری از طریق مشارکت خیرین و سازمان نوسازی مدارس در مدارس استثنایی خراسان شمالی ساخته خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی باید دائمی باشد،اظهار کرد: ایجاد یک پایگاه دائمی سنجش‌ در خراسان شمالی و تجهیز اتاق آکوستیک آن در سال جاری از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای استان خراسان رضوی است.

وی افزود: در سال جاری با استفاده از ظرفیت شیفت مخالف در ۳۵۰مدرسه استثنایی کشور باشگاه بازنشستگان راه اندازی خواهد شد که تعدادی از این باشگاهها در خراسان شمالی افتتاح خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وجود ۱۱مرکز اختلالات یادگیری در خراسان شمالی  اظهار کرد:  با راه اندازی دو مرکز دیگر در سال جاری  از نیاز خراسان شمالی  به مراکز اختلالات یادگیری کاسته خواهد شد.

وی با بیان اینکه  ۱۷مرکز مشاوره خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه  در کشور راه اندازی خواهد شد،  تصریح کرد: استان خراسان شمالی یک مرکز مشاوره دارد که با راه اندازی دو مرکز دیگر در این استان به استاندارد مطلوب خواهیم رسید.

حسینی با تشریح  برنامه ارتقا و بهبود مدیریت آموزشگاهی،افزود: در سال جاری ۱۰مرکز رفاهی، آموزشی و خدماتی ویژه ارتقا و بهبود مدیریت آموزشگاهی در کشور راه اندازی خواهد شد که در صورت وجود امکانات یک مرکز در استان خراسان شمالی راه اندازی خواهد شد.

وی افزود: آموزش مهارت‌های چند گانه به ده درصد معلمان  خراسان شمالی، آموزش زبان اشاره  به  ۱۴۰نفر  و خط بریل به ۴۰نفر، راه اندازی پایگاه جامع آموزش مجازی و سامانه ندای همراه، مناسب سازی یک مدرسه اوتیسم و یک مدرسه پذیرا و تامین گوشی ویژه دانش آموزان استثنایی استان خراسان شمالی با مشارکت خیرین از جمله برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال جاری برای استان خراسان شمالی است.

 

انتهای پیام
captcha