وزارت خانواده تشكیل شود / تحكیم بنیان خانواده به‌وسیله فراگیری خدمات مشاوره
کد خبر: 3912101
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۹

وزارت خانواده تشكیل شود / تحكیم بنیان خانواده به‌وسیله فراگیری خدمات مشاوره

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با تأكید بر اینكه اگر می‌خواهیم توسعه پایدار و بدون بازگشت داشته باشیم، نیازمند خانواده‌های با نشاط و دارای فضایی آرام هستیم، گفت: با این دیدگاه لزوم ایجاد وزارت خانواده در کشور به‌جد احساس شده و از این طریق است که می‌توان نسبت به برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری مطلوب اقدام كرد.

به گزارش ایكنا از فارس، علی ناصری، عضو شورای اسلامی شهر شیراز عصر چهارشنبه، اول مردادماه در نطق پیش از دستور جلسه علنی این شورا به مهم‌ترین مشکل و اولین تهدیدکننده رکن جامعه یعنی خانواده اختصاص داد و اقداماتی را که شورای پنجم در شناسایی زمینه‌های از هم‌گسیختگی خانواده و راهکارهایی که در این خصوص ارائه كرده، تبیین كرد.

وی افزود: امروز طلاق یکی از چالش برانگیزترین مسائل پیش‌روی جامعه ماست، چراکه آثار مستقیم و غیرمستقیم آن نه تنها بر تعادل روانی زوجین و فرزندان بر جای می‌ماند بلکه آثار منفی آن بر نظام‌های جامعه غیرقابل انکار است. شاخص طلاق به‌عنوان یکی از شاخص‌های اجتماعی حساسیت‌ برانگیز در کشور ماست و آن‌طور که عدد و رقم‌ها و آمار می‌گویند همواره روند صعودی را طی كرده است.

ناصری بیان كرد: در آمارها، وضعیت اقتصادی، در بروز آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق اثر‌گذار است، اما علل دیگری نیز همچون ازدواج زودهنگام، علاقه‌مندی و یا ازدواج‌های قبلی، فقدان باورهای مذهبی، مسائل مالی، سطح تحصیلات، داشتن فرزندان زیاد (به‌ویژه فرزندان چندقلو)، فقدان آموزش‌های مناسب، طلاق والدین، تفاوت سنی زیاد، خیانت، ناسازگاری جنسی، اعتیاد، مشکلات روان‌شناختی، اختلاف‌نظر در تربیت فرزندان رسانه‌های اجتماعی نیز می‌تواند مؤثر باشد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز اظهار كرد: نکته‌ای اساسی که باید به آن توجه شود این است که چنان‌چه روابط بین‌فردی از استحکام کافی برخوردار باشد، وجود مشکلاتی مانند بیماری، بی‌پولی و نظایر این مشکلات سبب دوری و از هم گسیختگی زوج‌ها و فروپاشی کانون خانواده‌ها نخواهد شد و یا به حداقل ممکن خواهد رسید.

وی با تأكید بر اینكه اگر می‌خواهیم توسعه پایدار و بدون بازگشت داشته باشیم، نیازمند خانواده‌هایی با بنیان، با نشاط و دارای فضایی آرام هستیم، گفت: کودکان امروز آینده‌سازان فردایند و این بستر خانواده است که زمینه‌های مطلوب رویش و ساخته شدن فرد برای ارتقای آینده کشور را رقم می‌زنند برای دستیابی به این مهم لازم است همه را در خانواده ببینیم و همه را برای خانواده بخواهیم.

ناصری ادامه داد: با این دیدگاه لزوم ایجاد وزارت خانواده در کشور به‌جد احساس شده و از این طریق است که می‌توان نسبت به برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری مطلوب اقدام كرد تا شاهد تعالی کشور در تمام زمینه‌ها باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز بیان كرد: در وضعیت کنونی، معتقدیم آن‌گونه که لازم و شایسته است به حوزه پیشگیری توجه نشده است لذا برای  دستیابی به این منظور، تأکید ما بر آموزش برای داشتن یک زندگی مشترکِ مطلوب است و اصرارمان بر آموزش‌ها از مدارس و دانشگاه‌هاست تا دارای بیشترین اثرگذاری باشد اما تا رسیدن به این هدف و با توجه به وضعیت فعلی لزوم توجه به مشکلات ارتباطی که منجر به  طلاق زوجین می‌شود به حد وافر احساس شده است.

وی اضافه كرد: کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز پس از بررسی‌های مختلف درصدد ارائه راهکار، جهت حذف مسائل زمینه‌ای طلاق برآمد و اقدامات لازم را در این خصوص برای اولین بار در کشور و با رایزنی با بیمه‌ها و همکاری با دادگستری و بهزیستی استان فارس اعمال كرد که نهایتاً منتج به آن شد تا زوج‌هایی که برای آزمایش خون مراجعه می‌کنند بیمه‌نامه‌ای با اعتبار یک‌ساله دریافت كرده تا پس از عقد زوجین، زمینه ارائه خدمات مشاوره‌ای برای آنان فراهم شود و در صورتی که زوجی به جلسات بیشتری نیاز پیدا کنند بهزیستی نیز برای 4 جلسه دیگر یاری برگ در اختیارشان قرار خواهد داد تا علاوه بر تحکیم خانواده، زمینه فرهنگ‌سازی استفاده از خدمات روان‌شناختی نیز فراهم شود.

ناصری تأكید كرد: جامعه‌ای پویا، شاد و بالنده خواهد بود که از خانواده‌های مستحکم برخوردار باشد، لذا زن و شوهر در اولین گام، باید به دنبال این موضوع باشند که چه باید کرد و چه توانمندی‌هایی را لازم است در خودشان ایجاد کنند تا بتوانند خانواده ایده‌آلی را که در ذهن دارند تجربه کنند و این نیازمند ارتقای فرهنگ استفاده از خدمات مشاوره روان‌شناختی و کسب مهارت‌های زندگی و ارتقای هوش هیجانی از سوی خانواده‌هاست تا قبل از آنکه دچار بحران شوند اقدامات لازم و پیشگیرانه، از گسست خانوادگی صورت پذیرد.

وی در پایان از زوج‌های جوان درخواست كرد تا از این فرصت پیش‌آمده در جهت استحکام خانواده استفاده كرده، همواره در صدد پیشگیری از وقوع اختلافات و رسیدن به شرایط بحرانیِ ارتباطی در خانواده‌هایشان باشند.

انتهای پیام
captcha