دهه اول ذی‌الحجه؛ پاک‌ترین ایام نزد خدا
کد خبر: 3911914
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸

دهه اول ذی‌الحجه؛ پاک‌ترین ایام نزد خدا

مدرس حوزه علمیه سفیران هدایت زاهدان گفت: ماه ذی‌الحجه از ماه‌های مبارکی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته، در حالی که رسول خدا(ص) می‌فرمایند: «مَا مِن أَیامٍ أَزکَی عِندَ الله تعالی وَ لاَ أعظَمَ أجراً مِن خَیرٍ مِنْ عَشرَ اْلأضحَی» یعنی نزد خداوند متعال، هیچ ایامی پاک‌تر و پرارج‌تر از دهه اول ماه ذی‌الحجه نیست.

حجت‌الاسلام علیرضا بامری، مدرس حوزه علمیه سفیران هدایت زاهدان در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: خداوند خالق روز و شب است و برای نزدیک شدن به خدا، از هر فرصتی می‌توان استفاده کرد؛ اما بعضی ایام در طول سال هستند که انسان بیشتر فرصت تقرب را پیدا می‌کند؛ البته شاید هنوز علت دقیق آن را ندانیم، اما برخی ماه‌ها در روایات بیشتر مورد تأکید قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: ماه‌هایی مثل ماه رمضان، شعبان و رجب از جمله این ماه‌ها هستند که منزلت بالایی دارند؛ اما ماه ذی‌الحجه نیز که امروز اولین روز آن است، از همین ماه‌های مبارک است که کمتر مورد توجه قرار گرفته، در حالی که رسول خدا(ص) می‌فرمایند «مَا مِن أَیامٍ أَزکَی عِندَ الله تعالی وَ لاَ أعظَمَ أجراً مِن خَیرٍ مِنْ عَشرَ اْلأضحَی» یعنی نزد خداوند متعال، هیچ ایامی پاک‌تر و پرارج‌تر از دهه اول ماه ذی‌الحجه نیست.

مدرس حوزه علمیه سفیران هدایت زاهدان بیان کرد: در برخی روایات آمده است که آیه دوم سوره فجر که در آن خداوند به شب‌های دهگانه سوگند می‌خورد «وَلَيَالٍ عَشْرٍ»، اشاره به همین شب‌های دهه اوّل ماه ذی‌الحجّه دارد و بیانگر عظمت این شب‌هاست.

وی افزود: در کنار فضیلت‌هایی که خود این ماه دارد، قرار گرفتن عید قربان که شاید بزرگترین عید مسلمانان باشد، روز عرفه و همچنین عید غدیرخم که عید ولایت بوده و نزد شیعیان اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، در این ماه، بر ارزش و منزلت آن افزوده است.

بامری اظهار کرد: برای دهه اول ذی‌الحجه، یعنی از اول ماه تا شب عید قربان، در روایات اعمال خاصی ذکر شده است که نباید از آن غفلت کرد؛ چراکه این دهه، دهه‌ای استثنایی و فوق‌العاده‌ است، شب‌ها و صبح‌های آن اعمالی دارد و دوران بسیار طلایی و خاصی است.

وی گفت: یکی از اعمالی که برای این ماه توصیه شده، ادای نماز «و واعدنا» است (اشاره به آیه 142 سوره مبارکه أعراف)؛ این نماز دو رکعتی بوده و بین نمازهای مغرب و عشاء خوانده می‌شود. در روایات آمده که هر کس این نماز را بخواند، در ثواب حج همه حاجیان شریک می‌شود.

این مدرس حوزه اضافه کرد: روزه گرفتن در این ماه نیز از دیگر اعمال توصیه شده است که آثار معنوی فوق‌العاده‌ای دارد؛ تا حدی که می‌توانیم؛ اگر بتوانیم کل دهه اول را روزه بگیریم که بهتر است، اما اگر نمی‌توانیم خوب است که حداقل سه روز آن را روزه بگیریم.

وی افزود: مسئله دیگری که نباید فراموش کرد، این است که در این ایام، به رسم اخوت و برادری، همدیگر را بیشتر دعا کنیم و در این اوضاعی که برادران و خواهران دینی ما در اثر شیوع کرونا، یا داغدار شده‌اند، یا مریض‌داری می‌کنند و یا خودشان مبتلا به این بیماری شده‌اند و رنج می‌برند، یکدیگر را از دعای خیرمان بی‌نصیب نگذاریم.

بامری بیان کرد: بدون شک، اگر از صمیم قلب و با دل‌های شکسته، دست نیاز به‌سوی قادر مطلق دراز کنیم، خداوند ما را دست خالی نمی‌گذارد و لطف و عنایت الهی شامل حال ما خواهد شد و ان‌شاء‌الله هرچه زودتر شر این بیماری از سر امت اسلامی و همه مردم جهان برداشته خواهد شد.

انتهای پیام
captcha