۳۰۰ کارگاه آموزش مجازی در چهارمحال‌وبختیاری برگزار می‌شود
کد خبر: 3911612
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
در سال جاری؛

۳۰۰ کارگاه آموزش مجازی در چهارمحال‌وبختیاری برگزار می‌شود

مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال‌وبختیاری گفت: رویکرد این اداره در سال ۹۹ این است که در بحران کرونا، حداقل ۳۰۰ کارگاه آموزشی از جمله مهارت‌های زندگی و تسهیل ازدواج با استفاده از فضای مجازی برگزار شود.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حمید کریمی، مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال‌وبختیاری امروز ۳۰ تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: با کاهش جمعیت در استان طبیعتاً شاهد کاهش جمعیت جوان استان خواهیم بود، ولی وضعیت استان ما نسبت به استان‌های دیگر در وضعیت مطلوبی است.

وی در ادامه واقع‌بینی، گذشت طرفین، برنامه‌ریزی مسئولان و سرمایه‌گذاری دولت و دستگاه‌های اجرایی را از عوامل کاهش طلاق در استان برشمرد.

کریمی افزود: طی سال‌های ۹۷ و ۹۸، نزدیک به ۵۰۰ برنامه در هفته ازدواج توسط سازمان‌های مردم‌نهاد چهارمحال و بختیاری تحت نظر اداره‌کل ورزش و جوانان استان به صورت رایگان برگزار شد و شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه بودیم و ارزیابی دقیق در این خصوص با نظارت و کنترل صورت گرفت.

خدمات رایگان به زوجین در مراکز مشاوره ازدواج

کریمی در ادامه بیان کرد: طی سال گذشته ۲ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج در شهرستان شهرکرد راه‌اندازی شده است که در زمینه تعالی خانواده خدمات مشاوره ارائه می‌دهند.

وی با تأکید براینکه خانواده و زوجینی که توانایی مالی ندارند، می‌توانند از خدمات رایگان این مراکز استفاده کنند، ادامه داد: جوانان، خانواده‌ها و زوجینی که نیاز به خدمات مشاوره قبل از ازدواج، حین ازدواج و بعد از ازدواج دارند، می‌توانند با دریافت معرفی‌نامه از خدمات مشاوره به صورت رایگان بهره‌مند شوند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان بیان کرد: رویکرد این اداره در سال ۹۹ این است که با شرایط کنونی و بحران کرونا، حداقل ۳۰۰ کارگاه آموزشی برگزار شود و با استفاده از فضای مجازی سلسله کارگاه‌های فضای مجازی با عنوان مهارت‌های زندگی و تسهیل ازدواج راه‌اندازی شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برنامه کلانی برای ازدواج بنیادی در سطح کشور وجود ندارد و همچنین با ورود افراد به فضای مجازی هویت فردی به خطر افتاده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان در پایان موانع فردی و اجتماعی تاخیر در ازدواج از جمله ادامه تحصیل، مشکل‌پسندی زوجین، فقر و تنگدستی، ترس از آینده، عدم توافق والدین دو طرف، نبود درک متقابل جوانان از خواسته‌ها و نیازهای یکدیگر، وجود خواهر بزرگتر برای دختر، آداب و رسوم، مسائل اقتصادی و اجتماعی و مشکل مسکن را از عوامل تاخیر در ازدواج جوانان استان دانست.

در ادامه این نشست، طهماسب شیروانی، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان اظهار کرد: بر اساس آمار ثبت شده در سال ۹۸، ‭1403‬ مورد طلاق در استان به ثبت رسیده است که ۵۲۷ مورد از این تعداد طلاق در ۴ سال اول زندگی زوجین بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اولیه زندگی مشترک، بسیاری از جوانان درک، آمادگی و آگاهی لازم را برای آغاز زندگی مشترک ندارند، افزود: ۴۰ درصد طلاق‌های استان در 4 سال اول زندگی به ثبت رسیده است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان با اشاره به اینکه حدود 30 تا 35 درصد طلاق‌های سال گذشته با ‭427‬ فقره بین  4 تا 10 سال زندگی مشترک به ثبت رسیده است. ادامه داد: ‭223‬ مورد از طلاق‌ها نیز بین ۱۰ تا ۱۵ سال زندگی مشترک و ‭226‬ مورد نیز در بیش از  ۱۵ سال زندگی مشترک به ثبت رسیده است.

شیروانی بیان کرد: براساس سرشماری سال ۸۵، جمعیت جوان چهارمحال و بختیاری ‭31.7‬ درصد، در سرشماری سال 90، ‭37.3‬ درصد و در سرشماری سال 95، 34 درصد بوده است.

کاهش جمعیت جوان چهارمحال‌وبختیاری

وی با اشاره به اینکه این آمار نشان‌دهنده این است که جمعیت جوان چهارمحال و بختیاری روبه کاهش است، بیان کرد: استان ما از لحاظ جمعیت جوان در رتبه ۱۳ کشور قرار دارد و سهم جمعیت جوان استان از کشور ‭0.21‬ درصد است که نشان‌دهنده جمعیت متعادل جوان استان است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان اضافه کرد: جوان‌ترین شهرستان استان، شهرستان فارسان با جمعیت جوان ‭35.5‬ درصد در رده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال و پس از آن شهرستان‌های لردگان، شهرکرد، اردل، خانمیرزا، کوهرنگ، کیار، بروجن، سامان و بن رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

شیروانی با اشاره به افزایش میانگین سن ازدواج در چهارمحال و بختیاری ادامه داد: براساس آمار طی سال ۹۵ میانگین سنی ازدواج زوجین در استان ‭25.32‬، درسال 96، ‭26.61‬، سال 97، ‭26.91‬ و در سال 98، ‭27.5‬ به ثبت رسیده است.

از هر ۵ ازدواج یک مورد به طلاق منجر می‌شود 

وی  به میانگین سنی طلاق زوجین در چهارمحال و بختیاری اشاره و اضافه کرد: براساس آمار سال ۹۸، میانگین سنی طلاق زوجین در سطح استان ۳۴.۶۸ بوده است.

معاون فرهنگی و امور جوانان استان گفت: براساس آمار سال ۹۸، تعداد واقعه ازدواج ۶ هزار و ۸۲۵ فقره به ثبت رسیده است.

شیروانی تصریح کرد: براساس آمار اعلام شده نسبت طلاق به ازدواج در استان ۲۰.۵ درصد و در کشور این مورد ۳۳ درصد به ثبت رسیده است و این آمار نشان‌دهنده این است که از هر ۵ مورد ازدواج در استان یک مورد منجر به طلاق می‌شود.

انتهای پیام
captcha