ویژه‌نامه بقیع فصلنامه «میقات حج» منتشر شد
کد خبر: 3910585
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۳

ویژه‌نامه بقیع فصلنامه «میقات حج» منتشر شد

یکصد و یازدهمین شماره از فصلنامه علمی ـ ترویجی «میقات حج» به موضوع «بقیع» اختصاص یافته است. نویسندگان مقالات این شماره، قبرستان بقیع و نیز تخریب قبور ائمه مدفون در آن را مورد بررسی و کاوش قرار داده‌اند. 

ویژه‌نامه بقیع فصلنامه «میقات حج» منتشر شدبه گزارش ایکنا از قم، شماره یکصد و یازدهم از فصلنامه علمی-ترویجی میقات حج که مربوط به بهار ۱۳۹۹ است، اختصاص به «بقیع» دارد.
در این شماره که با مشارکت واحد بقیع‌پژوهی پژوهشکده حج و زیارت تهیه شده است، مقالاتی جدید و نو در موضوعات مرتبط با تخریب بقاع ائمه مدفون در بقیع گنجانده شده است.
در مقاله «زیارت قبرستان بقیع: بررسی جامعه‌شناسی تاریخیِ شعائر دینی شیعه در سفرنامه‌های‌ حج دوره قاجار» به نوشته، محمدعلی چلونگر و زهرا سادات کشاورز آمده است: تأمل و تحلیل جامعه‌شناسی تاریخیِ شعائر دینی شیعه در سفرنامه حج دوره قاجار از اهداف این پژوهش به شمار می‌رود. این پژوهش درصدد است با روش توصیفی ـ تحلیلی ضمن توجه به ضرورت کاربرد رویکردهای جامعه‌شناختی در تحلیل پدیده‌های تاریخی و برپایه منابع کتابخانه‌ای، این پرسش را طرح نموده که شعائر و نمادهای شیعیان در زیارت قبرستان بقیع در دوره قاجار کدام است؟.
برای پاسخگویی به این پرسش که هدف اصلی این پژوهش است، فرضیه ذیل به آزمون گذاشته شد: شعائر گفتاری و رفتاری از طریق متغیرهای متنوعی همانند توسل به ائمه اطهار(ع)، زیارت قبور ائمه(ع)، سوگواری شیعیان بر مصیبت اهل بیت(ع) و معنویت‌گرایی در سفر زیارتی قبرستان بقیع دوره قاجار نقش اساسی داشته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که دستیابی به حقایق نهفته شعائر و بازنمایی سمبل‌های شعائر مذهبی قبرستان بقیع و شناخت هرچه بیشتر آن واقعیت در جریان پیوند احساسی با سمبل‌ها از طریق اجرای شعائر جمعی، ایجاد انرژی احساسی و تعلق جمعی جهت تحقق اصول زیر بنایی شعائر به عنوان پیامدهای سفر زیارتی به شهر مدینه و زیارت قبرستان بقیع حاصل شده است.
انتهای پیام
captcha