اعلام جزئیات مسابقات قرآن دانش‌آموزان در فارس / مرداد؛ زمان مرحله كشوری
کد خبر: 3909799
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱

اعلام جزئیات مسابقات قرآن دانش‌آموزان در فارس / مرداد؛ زمان مرحله كشوری

مسابقات قرآن دانش‌آموزان فارس در سال تحصیلی كه گذشت تحت تأثیر شیوع ویروس كرونا قرار گرفت از جمله اینكه مرحله چهارده‌گانه حذف شد و مسابقات مرحله استانی نیز به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش ایكنا از فارس، مرحله چهارده گانه مسابقات قرآن دانش‌آموزان فارس در سال تحصیلی كه گذشت بنا بود كه در اسفندماه برگزار شود اما به دلیل شیوع كرونا و همه‌گیری این ویروس، این مسابقات در اسفندماه برگزار نشد و به سال جاری موكول شد اما از آنجا كه شرایط همه‌گیری كرونا بهبود نیافت و با توجه به اینكه این مسابقات باید به برنامه جدول زمان‌بندی مسابقات قرآن دانش‌آموزی برسد، لذا مرحله چهارده‌گانه مسابقات قرآن دانش‌آموزان فارس حذف شد.

با حذف مرحله چهارده‌گانه، نوبت به مرحله استانی این دوره از مسابقات رسید كه این مرحله نیز به‌صورت مجازی و به‌صورت ارسال تلاوت‌های ضبطی متسابقان از نقاط مختلف استان، در خردادماه سال جاری برگزار شد و برگزیدگان آن نیز مشخص شدند.

صدرالله زین‌العبادی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش فارس در گفت‌وگو با ایكنا فارس در این رابطه گفت: با توجه به اپیدمی شدن شیوع بیماری کرونا و عدم حضور دانش‌آموزان در مدارس، طبق پروتکل بهداشتی وزارت مبنی بر حذف هر گونه مسابقات به‌شکل حضوری و حذف مسابقات مرحله چهارده گانه، اداره‌کل آموزش وپرورش استان پس از طرح موضوع در شورای تخصصی اداره قرآن، عترت و نماز و بهره‌گیری از نظرات کارشناسان مناطق و اساتید برجسته استان و تأیید شورای قرآن، نماز وعترت استان مقرر  كرد بر اساس شیوه‌نامه وزارتی این مسابقات نیز به‌صورت غیرحضوری برگزار شود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط به‌وجود آمده این مسابقات در مرحله استانی در دو بخش آوایی و پژوهشی در فضای مجازی و با ارسال سی دی از ادارات آموزش و پرورش نواحی، شهرستان‌ها و مناطق  استان برگزار شد که در یک پروسه 5 تا 10 روزه 25 نفر از داوران متعهد و متخصص و برجسته استان سی دی‌ها و آثار ارسالی را داوری كردند.

زین‌العبادی با بیان اینكه در این مسابقات 70 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر به‌عنوان برگزیده انتخاب و به مرحله كشوری راه پیدا خواهند كرد، گفت: مرحله كشوری نیز در دو مرحله مقدماتی و نهایی و به‌صورت ارسال آثار ضبطی برگزار می‌شود.

رئیس اداره قرآن،‌ عترت و نماز آموزش و پرورش فارس بیان كرد: با توجه به شیوه‌نامه وزارت آموزش و پرورش، طی روزهای 20 تا 30 تیرماه جاری آثار و فیلم‌های ضبط شده از آثار دانش‌آموزان منتخب استانی از طریق فضای مجازی و سامانه شاد به دبیرخانه كشوری مسابقات ارسال می‌شود كه دبیرخانه بخش پژوهشی در مشهد مقدس و بخش آوایی در تهران قرار دارد.

وی اظهار كرد: بعد از انجام داوری اولیه و مرحله مقدماتی، برگزیدگان مرحله نهایی طی روزهای 20 تا 24 مردادماه نیز به شیوه غیرحضوری و به‌صورت آنلاین و برخط با سایر استان‌ها به رقابت خواهند پرداخت كه زمان برگزاری اختتامیه و اعلام نتایج مسابقات نیز 26 مردادماه انتخاب شده است.

زین‌العبادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های قرآنی این سازمان گفت: بر اساس سند تحول بنیادین دستیابی به حیات طیبه که در آیه 97 سوره نحل « مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیینَّهُ حَیاةً طَیبَةً وَلَنَجْزِینَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا یعْمَلُونَ؛ هر كس از مرد یا زن كار شایسته كند و مؤمن باشد قطعا او را با زندگى پاكیزه‏ اى حیات [حقیقى] بخشیم و مسلما به آنان بهتر از آنچه انجام مى‏ دادند پاداش خواهیم داد»، بیان شده است از اهداف کلان آموزش و پرورش تلقی شده است.

وی افزود: بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری هدایت دانش‌آموزان به حیات طیبه در کلیه ابعاد فردی اجتماعی و سیاست‌ها راهبردها و اهداف کلان اداره‌کل قرآن عترت و نماز است و در این راستا اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت متبوع در جهت توسعه و ترویج این سه منشور نورانی برنامه‌هایی را پیش‌بینی كرده که یکی از آنان برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز است.

زین‌العبادی تأكید كرد: این مسابقات بستر مناسبی برای رشد و تعالی شخصیت دینی و مذهبی دانش‌آموزان در راستای معارف حیات بخش و انسان‌ساز قرآن، عترت و نماز است.

انتهای پیام
captcha