مهم‌ترین مشكلات پیش‌روی كتابخانه‌های عمومی چیست
کد خبر: 3908780
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵

مهم‌ترین مشكلات پیش‌روی كتابخانه‌های عمومی چیست

مدیركل كتابخانه‌های عمومی فارس،‌ مهم‌ترین مسائل پیش‌روی کتابخانه‌های عمومی، مشکلات قانون‌گذاری و کمبود بودجه اعلام كرد و گفت: در قانون، هیچ اعتباری برای کتابخانه‌های عمومی روستایی در نظر گرفته نشده است.

به گزارش ایكنا از فارس، روح‌الله منوچهری، مدیركل كتابخانه‌های عمومی فارس امروز، 15 تیرماه در دیدار با  حسین حسین‌زاده، نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهم‌ترین مسائل پیش‌روی کتابخانه‌های عمومی، مشکلات قانون‌گذاری و کمبود بودجه است، گفت: تعارضات موجود در قانون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کمبود بودجه این سازمان فرهنگی روند توسعه و پیشرفت کتابخانه‌های عمومی را با کندی روبه‌رو کرده است.

وی با اشاره به اینکه در قانون، هیچ اعتباری برای کتابخانه‌های عمومی روستایی در نظر گرفته نشده است، اضافه کرد: نبود بودجه عمرانی، کم بودن کمک‌های اعتباری دولت به این سازمان فرهنگی و نبود اعتبارات لازم برای ارتقای حقوق و مزایای کارمندان نهاد از مهم‌ترین مشکلات کلان نهاد است.

منوچهری با تصریح اینکه بخش زیادی از تلاش‌های کتابخانه‌های عمومی در سطح کلان و خرد، صرف تحقق بودجه می‌شود، گفت: اگر مشکلات بودجه این سازمان برطرف شود، نهاد کتابخانه‌های عمومی می‌تواند تمام وقت و با انرژی مضاعف به رسالت اصلی خود که همان ترویج فرهنگ و خدمت‌رسانی به عموم است، بپردازد.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت کتابخانه‌های عمومی در چهار شهرستان فارس، گفت: در چهار شهرستان در مجموع ۲۰ کتابخانه نهادی و سه کتابخانه مشارکتی فعال است که دو کتابخانه عمومی «اندیشه» شهر اوز و «گنج شایگان» شهر لار قدمت پنجاه ساله دارند و از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های استان است. این نشان‌دهنده توجه مردم این منطقه به کتاب و فرهنگ است.

منوچهری با تأکید بر اینکه سرانه زیربنای کتابخانه‌ای در چهار شهرستان با میانگین استانی برابر است، گفت: در حوزه زیربنایی کتابخانه‌ها تا رسیدن به حد مطلوب فاصله بسیاری داریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در ادامه ایجاد کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه را اولویت دولت و نهاد خواند و اضافه کرد: در لارستان سه شهر لطیفی، بنارویه و دهکویه کتابخانه ندارند. همچنین پروژه کتابخانه مرکزی شهر لار نیز علی‌رغم پیشرفت فیزیکی، هنوز به مرحله تکمیل نرسیده است.

انتهای پیام
captcha