گروه‌های پرخطر در زمینه ابتلا به كرونا كدامند
کد خبر: 3907919
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۶

گروه‌های پرخطر در زمینه ابتلا به كرونا كدامند

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیماران مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، پرفشاری خون، آسم، بیماری‌های مزمن تنفسی، سرطان، نارسایی کلیوی و چاقی مفرط از گروه‌های پرخطر در اپیدمی کرونا محسوب می‌شوند.

به گزارش ایكنا از فارس، عبدالرسول همتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی شیراز امروز، 10 تیرماه در استودیو سلامت دانشگاه گفت: تاکنون حدود ۶۸ درصد افرادی که به علت بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند، یک بیماری زمینه‌ای داشته‌اند.

وی بیان كرد: بیماران مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، پرفشاری خون، آسم، بیماری‌های مزمن تنفسی، سرطان، نارسایی کلیوی و چاقی مفرط از گروه‌های پرخطر در اپیدمی کرونا محسوب می‌شوند که در صورت آلودگی با ویروس کرونا و ابتلا به کووید ۱۹، اغلب دچار بیماری شدید می‌شوند و گاهی نیاز به بستری پیدا می‌کنند.

همتی افزود: ۲۲ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال استان مبتلا به پرفشاری خون، ۱۰ درصد آن‌ها مبتلا به دیابت و حدود ۱۵ درصد مبتلا به چاقی مفرط هستند، هر چند تعدادی از بیماری‌ها و عوامل خطر زمینه‌ای در افراد به‌صورت مشترک مشاهده می‌شود، اما با احتساب سایر عوامل خطر، حدود ۲۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال دست کم یک بیماری زمینه‌ای دارند و گروه پرخطر از لحاظ ابتلا به بیماری کووید ۱۹، عوارض آن و مرگ و میر به علت این بیماری محسوب می‌شوند، دست کم یک نفر از هر ۵ نفر بالای ۳۰ سال است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی شیراز ادامه داد: بارداری و سالخوردگی به تنهایی و بدون هیچگونه بیماری زمینه‌ای نیز از عوامل خطر ابتلا به نوع شدید کووید ۱۹ است.

همتی گفت: با توجه به وضعیت فعلی و افزایش میزان ابتلا به ویروس کرونا و افزایش میزان بستری و مرگ به علت کووید ۱۹، انتظار داریم مردم به توصیه‌های بهداشتی پیشگیری از ابتلا به کرونا توجه بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینكه افراد پرخطر و دارای بیماری‌های زمینه‌ای نباید در محل‌های شلوغ و پر رفت و آمد تردد کنند، گفت: همواره به خاطر داشته باشیم حضور در مهمانی‌ها، دورهمی و مجالس ترحیم، جان همه خانواده‌ها را به خطر می‌اندازد و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای در صورتی که ناچار به حضور در خارج از منزل شدند، باید ماسک بزنند و فاصله دست کم یک متر را از دیگران رعایت کنند و مدت حضور خود در خارج از منزل را به کمترین میزان برسانند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی شیراز در ادامه گفت: به‌همت مراقبان سلامت و بهورزان، مرحله سوم غربالگری تلفنی گروه‌های آسیب‌پذیر و پرخطر از نظر کووید ۱۹در مراکز تابعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز اجرا می‌شود.

وی با بیان اینكه ثبت علایم در سامانه خوداظهاری Salamat.gov.ir از سوی افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای بسیار با اهمیت است، گفت:‌مشاوران ما با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰،۱۸۱۹ و۱۹۰ راهنما و پاسخگوی سئوالات مردم هستند.

انتهای پیام
captcha