آغاز دهه‌ای به کرامت یک نسل / نوری از جنس ملكوت، خانه خورشید را فرا گرفت
کد خبر: 3906385
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴

آغاز دهه‌ای به کرامت یک نسل / نوری از جنس ملكوت، خانه خورشید را فرا گرفت

دهه‌ای به کرامت یک نسل آغاز شد. در این دهه مقام خاصان تکریم می‌شود آنان که الگوی تمام عیار دین‌داری هستند؛ همان‌ها که از نسل کوثر و قرآن ناطق هستند و فرهنگ اسلامی را با سیره عملی، بیان شیوا و رسای خود در اختیار انسان‌ها قرار دادند.

آغاز دهه‌ کرامت چند سالی است که در کشورمان دهه‌ای به نام کرامت گرامی‌داشته می‌شود. دهه‌ای سرشار از ابراز ارادت و عشق به خاندان عصمت و طهارت؛ خاندانی که با ورودشان به ایران، سرنوشت فرهنگی این کشور را رقم زدند.

امروز دهه‌ای به کرامت یک نسل آغاز شد. در این دهه مقام خاصان تکریم می‌شود آنان که الگوی تمام عیار دین‌داری هستند؛ همان‌ها که از نسل کوثر و قرآن ناطق هستند و فرهنگ اسلامی را با سیره عملی، بیان شیوا و رسای خود در اختیار انسان‌ها قرار دادند.

فاصله زمانی  یکم ذی‌القعده سالروز ولادت حضرت معصومه(س) تا یازدهم ذی‌القعده سالروز ولادت ثامن‌الائم حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) با عنوان دهه کرامت نامگذاری شده که جشن‌ها و آیین‌های شادباش و معنوی ملهم از آموزه‌های رضوی در سراسر ایران اسلامی و خارج از کشور به یمن قدوم موالید نورانی، برگزار می‌شود.

امروز، اول ذی‌القعده مصادف با سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) است، روزی كه انتظار تاریخ به سر آمد و فاطمه دیگری متولد شد. نوری از جنس ملكوت، خانه خورشید را فرا می‌گیرد. نوری از جنس فاطمه(س) چشم به جهان می‌گشاید تا بار دیگر جهان را منور به انوار زهرایی سازد. او آمد تا دوباره پدری که خود، محور آفرینش است و عالم امکان گِرد وجود او به چرخش در می‌آید را مجنون‌وار، عاشق و شیفته کرامات خویش سازد.

به مناسبت آغاز دهه کرامت ایکنا فارس، گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملک‌مکان، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحی‌الدین طاهری، رئیس هیئت امنای آستان مقدس سیدعلاءالدین حسین(ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم داشته است که در ادامه می‌خوانید:

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملک‌مکان، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس ضمن تبریک فرا رسیدن ایام دهه كرامت گفت: این دهه بهانه‌ای است تا از مقام حضرت معصومه(س)، امام رضا(ع) و حضرت شاهچراغ(ع) تجلیل به عمل آوریم و برنامه‌های فرهنگی و مذهبی بسیار سازنده و مؤثری را در نقاط مختلف کشور اجرا کنیم. علاوه بر اینکه دهه کرامت فرصتی جهت توسعه توجه به مباحث زیارتی امامزادگان لازم‌التکریم در نقاط مختلف کشور است که مردم می‌توانند از این اماکن مذهبی استفاده‌های معنوی را ببرند. در چنین ایامی باید تلاش شود تا با استفاده از کلمات گهربار امام رضا(ع) و همچنین سیره عملی آن حضرت، سبک زندگی رضوی برای جوانان و خانواده‌های ما تبیین شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه فارس با اشاره به شرایط شیوع كرونا گفت: در دهه كرامت امسال به دلیل شیوع كرونا امكان برگزاری مراسم‌ با حضور گسترده مردم مانند سال‌های قبل وجود ندارد، لذا باید تلاش كنیم تا با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، سیره اهل بیت(ع) را طی این ایام بیش از هر زمان دیگری برای اقشار مختلف مردم به خصوص نسل جوان تبیین كنیم.

فرصتی برای تجلیل از مقام امامزادگان

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحی‌الدین طاهری، رئیس هیئت امنای آستان مقدس سیدعلاءالدین حسین(ع) نیز در این رابطه گفت: دهه کرامت به‌گونه‌ای شکل نمادین دارد یعنی این دهه بهانه و فرصتی برای تجلیل از مقام امامزادگان و عرض ارادت به ساحت این خاندان مقدس است وگرنه ملت ایران همیشه در طول سال به ساحت مقدس خاندان اهل بیت(ع) عرض ارادت داشته و دارند.

وی با تأکید بر اینکه این افتخار ایرانیان است که در چتر ولایت زندگی می‌کنند و از برکت آن همیشه بهره‌مند هستند، گفت: ایرانیان که ولی نعمت امام هشتم هستند، باید در دهه کرامت توجه بیشتری به این امام همام و همچنین خاندان ایشان داشته باشند.

طاهری با یادآوری اینکه استان فارس همیشه مأمن خاندان عصمت و طهارت بوده است، گفت: امامزادگان لازم‌التکریم فراوانی در این دیار زندگی می‌کرده‌اند که همه این‌ها نشان از جایگاه ویژه این خاندان برای مردم فارس و شیراز دارد. به‌مناسبت ایام دهه كرامت تلاش شده است تا در حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز برنامه‌هایی با رعایت پروتكل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و با جمعیت كم برگزار شود، اما تلاش می‌كنیم تا از ظرفیت فضای مجازی نیز در این راستا بهره جوییم.

تقویت پیوند با ولایت و امامت

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایكنا ضمن تبریک آغاز دهه كرامت گفت: در این دهه باید بتوانیم پیوند خود را با ولایت و امامت تقویت كنیم و افتخار كنیم در كشوری زندگی می‌كنیم كه 3 حرم اهل بیت(ع) در آن قرار دارد.

وی با بیان اینكه باید از ایام موالید اهل بیت عصمت و طهارت در این ایام نهایت استفاده و درک معنوی را ببریم، گفت: پیوند و ارتباط بین حضرت معصومه(س) و برادر بزرگوارشان امام رضا(ع) می‌تواند به‌عنوان یک الگوی جدی برای نسل ما و خاصه جوانان ما نقش‌آفرینی كند؛ آن حركتی كه حضرت معصومه(س) برای حمایت و ابراز ارادت به امام خودش، امام رضا(ع) داشتند، به خصوص در زمان ما می‌تواند آغاز یك حركت بزرگ باشد.

رصاف همچنین ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: همه شیعیان با شفاعت حضرت معصومه(س) وارد بهشت می‌شوند و بعد از حضرت زهرا(س) هیچ بانویی شفاعت گسترده‌ای در حد حضرت معصومه(س) ندارد كه با شفاعت او همه شیعیان وارد بهشت شوند. بزرگان، علما و اولیایی بسیار توجه ویژه‌ای به این بانوی بزرگوار داشتند و با توسل به آن حضرت توانستند به لحاظ علمی و معنوی درجات بالایی را كسب كنند و قیقتاً این بانوی بزرگوار باعث شد كه قم به‌عنوان یك مركز برای اهل بیت(ع) باشد.

عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس یادآور شد: در این روز  باید ارتباطمان با امامان خود از جمله امام رضا(ع) به شدت تقویت كنیم؛ امامی كه زیارتش از زیارت امام حسین(ع) دارای فضیلت بیشتری است و سالانه حدود ۱۳ میلیون زائر از محضر مباركش كسب فیض می‌كند و به عنوان یكی از بزرگترین پایگاه‌های معنوی دنیا محسوب می‌شود.

انتهای پیام
captcha