قدر دل شب را برای دستیابی به حقايق عالم دریابیم
کد خبر: 3901453
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۰

قدر دل شب را برای دستیابی به حقايق عالم دریابیم

نماینده، ولی فقیه در استان فارس با اشاره به آیه ۷۹ سوره اسراء، گفت: اگر کسی بخواهد از اسرار عالم امکان آشنا شود و راز و رمز حقیقی این عالم را بداند، باید اهل دل شب باشد.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، بامداد امروز، 7 خردادماه در سلسله برنامه‌های «سی جرعه معرفت» كه به‌صورت مجازی برگزار شد، به آیه 79 سوره اسراء «وَمِنَ اللَّیلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَى أَنْ یبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا؛ و پاسى از شب را زنده بدار تا براى تو [به منزله] نافله‏‌اى باشد امید كه پروردگارت تو را به مقامى ستوده برساند» اشاره كرد و گفت: خداوند متعال در قرآن كریم به همه ما دستور داده است كه دل شب را به مناجات با خدای متعال و عبادت و تهجد و نماز شب مشغول شویم.

وی با بیان اینكه نماز شب زمینه‌ای است برای اینكه انسان رشد كند و به مقامات عالی برسد، افزود: این آیه اشاره‌ای به مقامات پیامبر گرامی اسلام(ص) دارد كه 10 سال به‌صورت ویژه و با ترتیب خاصی نماز شب اقامه كرد.

آیت‌الله دژكام ادامه داد: این نماز شب پیامبر(ص) بود كه او را به مقام محمود رسانید؛ مقام محمود یعنی جایگاهی كه پیامبر(ص) در روز قیامت می‌ایستد و همه خلایق به او محتاجند تا به بركت شفاعت او به سوی بهشت رهسپار شوند.

امام جمعه شیراز با تأكید بر اینكه اگر كسی می‌خواهد به مقامی از معنویت برسد، باید قدر دل شب را بداند، گفت: حافظ شیرازی اهل دل شب را این‌گونه به تصویر می‌كشد كه: قدر مجموعه گل مرغ سحر داند و بس/ كه نه هر كو ورقی خواند معانی دانست.

وی با بیان اینكه اگر كسی بخواهد از اسرار عالم امكان آشنا شود و راز و رمز حقیقی این عالم را بداند، باید اهل دل شب باشد، گفت: مرحوم آیت‌الله سیدعلی قاضی فرموده بودند اگر شنیدید كسی به مقامی رسیده است و اهل دل شب نیست، باور نكنید یعنی باور نكنید كسی در پیشگاه خدا به جایگاهی از معنویت و عرفان رسیده باشد، اما اهل دل شب نباشد.

آیت‌الله دژكام ابراز امیدواری كرد: همه ما بتوانیم با شب‌خیزی راز و نیاز با خدا در دل شب قدمی در راستای هدایت و معنویت برداریم و به جایی كه باید، برسیم.

انتهای پیام
captcha