تبلیغ در قرآن / خداترسی مقدمه شجاعت است
کد خبر: 3901452
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۳

تبلیغ در قرآن / خداترسی مقدمه شجاعت است

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با اشاره به آیه 39 سوره احزاب به بیان نكاتی درباره تبلیغ در قرآن كریم پرداخت و گفت: خداوند در این آیه رسالت انبیای الهی و رهبران حق را به‌صورت دقیق بیان می‌كند.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 7 خردادماه در سلسله مباحث اخلاقی در قرآن كریم كه به‌صورت مجازی برگزار شد، به بیان نكاتی درباره تبلیغ در قرآن كریم پرداخت و گفت: خداوند در آیه 39 سوره احزاب «الَّذِینَ یبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیخْشَوْنَهُ وَلَا یخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا؛ همان كسانى كه پیام‌هاى خدا را ابلاغ مى‌كنند و از او مى‏‌ترسند و از هیچ كس جز خدا بیم ندارند و خدا براى حسابرسى كفایت مى‌كند» ویژگی‌های مبلغان دین و انبیای الهی را بیان می‌كند.

وی افزود: خداوند در این آیه رسالت انبیای الهی و رهبران حق را به‌صورت دقیق بیان می‌كند كه امر خدا را به مردم می‌رسانند، پیوسته از خدا می‌ترسند، بندگان خدا را از خدا می‌ترسانند و خود خائف هستند و خداوند هم برای حسابرسی این‌ها كفایت می‌كند.

ویژگی مبلغان راستین الهی

حدائق ادامه داد: از این آیه این‌گونه استنباط می‌شود كه قطعاً مبلغان راستین الهی دارای دشمنانی سرسخت هستند و در طول تاریخ بشری همواره مشاهده می‌كنیم كه انبیا دشمنانی خطرناک و سرسخت داشتند كه گاهی اوقات عداوت‌ها تا شهادت انبیا هم جلو می‌رفت و تلاش آنان برای گرفتن جان پیامبر خدا بود.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس گفت: در مكه دشمنان خدا از هیچ توطئه‌ای علیه پیامبر اسلام(ص) فروگذار نكردند و آخرین تیر در تركش نیز ترور شبانه پیامبر(ص) در لیلةالمبیت بود كه ناكام ماندند لذا این نكته كه هر كسی در مسیر خدا حركت می‌كند، از میان كسانی كه با خدا زاویه دارند و شیطان آن‌ها را فریب دا؛ده است، دشمن پیدا می‌كند، حقیقت است.

وی در این رابطه حدیثی از امام صادق(ع) را یادآور شد و گفت: آن حضرت فرمودند برای یک انسان مؤمن همین نصرت الهی كفایت می‌كند كه دشمنان او، دشمنان خدا هستند یعنی وقتی می‌بینیم كسانی با ما و خدا زاویه دارند، این دلیل بر درستی كار ماست و پیامی است كه ببینیم چه كسانی مخالفمان هستند.

حدائق اضافه كرد: اگر كسانی كه با شما مخالفند، با خدا هم مخالفند در روش و منش خودتان شک نكنید و اگر آن‌هایی كه با شما مخالفند، دوستان خدا هستند و بندگان با اخلاق و با فضیلتند باید تجدیدنظر كنیم كه چرا بندگان خوب خدا با ما دشمن هستند.

وی با تأكید بر اینكه همواره بندگان خوب خدا و مبلغان راستین دشمنان سرسخت و تهدیدكننده دارند كه از این نباید ترسید، گفت: نكته دیگری كه از این آیه استنباط می‌شود این است كه خداترسی مقدمه شجاعت و شهامت است. كسانی كه مبلغ و رسالات خدا هستند از خدا می‌ترسند و از غیر او هراسی ندارند، قطعاً وقتی كه انسان از خدا ترسید، از غیر خدا نمی‌ترسد.

مدیر مدرسه علمیه منصوریه شیراز بیان كرد: در سخنی امام صادق(ع) می‌فرماید اگر از خدا ترسیدید همه از شما حساب می‌برند و آن كسی كه خدا برایش عظمت پیدا كرده است دنیا با همه وسعت و قدرت‌های پوشالی اصلاً او را متزلزل نمی‌كنند بلكه دیگران از او حساب می‌برند، اگر كسی از خدا نترسید خدا او را از همه می‌ترساند و آنكه از خدا نترسید گاهی اوقات از زیرمجموعه و شاگرد و افرادی كه برای او كار می‌كنند هراس دارد و این نتیجه ترس از خداوند است، پس خداترسی مقدمه شجاعت و شهامت است و انسان وقتی كه از خدا ترسید و خدای بزرگ برای او جلوه‌گری كرد عالم با همه وسعتش برای او خیلی كوچك و خرد می‌شود.

نتیجه ترس از خدا

وی گفت: مطلب دیگر این است كه قطعاً كسانی كه برای خداوند تلاش می‌كنند و زحمت می‌كشند، پاداش این مجاهدت‌ها، تلاش‌ها، كوشش‌ها، صبر و شكیبایی‌های آن‌ها نزد خداست و خدا می‌فرماید اجر شما را می‌بینیم و حساب می‌كنیم و قطعاً زحمات این‌ها نادیده گرفته نخواهد شد و به شایسته‌ترین وجه پاداش آنان داده خواهد شد.

حدائق با تأكید بر اینكه طبق آیات قرآن مبلغان راستین از هیچكس جز خدا نمی‌ترسند، گفت: در آیه مذكور كه از واژه احد استفاده شده است، باید بدانیم تفاوت بین احد و واحد در این است كه احد نفی كلی می‌كند یعنی از هیچكس جز خدا اما واحد نفی جزئی می‌كند و در این آیه می‌فرماید مبلغان راستین از هیچ احدی جز خداوند هراسی ندارند و شجاعت و شهامت آنان این‌گونه است كه حرف خدا را برای خداوند بازگو می‌كنند.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس به بیان حدیثی از پیامبر مكرم اسلام(ص) در ارزش تبلیغ دین پرداخت و گفت: آن حضرت در سخنی به حضرت علی(ع) فرمود به خدا سوگند، اگر توسط شما یک نفر با حقیقت خدا آشنا شود برای تو بهتر از آنكه خورشید بر آنكه می‌تابد و غروب می‌كند و این حدیث خیلی مهم است و نشان دهنده ارزش كار تبلیغ است.

وی بیان كرد: همچنین امام رضا(ع) فرمودند خدا رحمت كند كسانی كه كار و امر ما را احیا می‌كنند و دانش و علم ما را فرامی‌گیرند و به مردم آموزش می‌دهند و مردم اگر زیبایی گفتارهای ما را بفهمند از ما تبعیت می‌كنند.

حدائق با اشاره به علت فاصله گرفتن بخشی از جامعه از ارزش‌های دینی و حقایق مذهبی، گفت: انسان‌ها فطرتی پاک و ضمیری سالم دارند كه جلوه‌ای از عظمت الهی در وجود آنهاست و اگر از این فطرت الهی آگاه شوند، قطعاً از ارزش‌ها تبعیت می‌كنند.

مدیر مدرسه علمیه منصوریه شیراز در ادامه سخنان خود به ایام ثبت‌نام مراكز حوزوی اشاره كرد و از خانواده‌ها خواست تا جوانان مستعد و علاقه‌مند به مباحث دینی را برای ثبت‌نام در این مراكز تشویق كنند و ادامه داد: اگرچه برای همه علوم و دانش‌ها ارزش قائل هستیم، اما ورود جوانان مستعد و علاقه‌مند در این زمینه كه عقاید و ایمان‌ها را تثبیت می‌كند ضرورت دارد.

انتهای پیام
captcha