موقوفات فارس در خدمت مردم طی ایام كرونا / توزیع 11 هزار بسته معیشتی
کد خبر: 3899862
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹

موقوفات فارس در خدمت مردم طی ایام كرونا / توزیع 11 هزار بسته معیشتی

در دوره شیوع كرونا و اهمیت كمك‌رسانی به مردم به خصوص نیازمندان، از ظرفیت‌های موقوفات و خیران در این زمینه بهره‌برداری شد، به‌طوری كه تاكنون بیش از 11 هزار بسته معیشتی از محل این مراكز میان نیازمندان استان توزیع شده است.

به گزارش ایكنا از فارس، از زمان آغاز شیوع ویروس كرونا كه تأثیرات منفی بسیاری بر روند زندگی مردم به خصوص در بحث معیشت و اقتصاد خانواده‌ها دارد، سازمان‌ها، نهادها، گروه‌های مردمی و خیران بسیاری برای كمك به نیازمندان ورود به خصوص در این شرایط ورود كردند.

یكی از سازمان‌هایی كه در این خصوص در كنار نهادهایی مانند سپاه، بسیج، كمیته امداد، بهزیستی، بنیاد مستضعفان و غیره ورود ویژه و گسترده‌ای كرده است، سازمان اوقاف و امور خیریه است كه كمك‌های خود را از محل موقوفات منطبق و همچنین كمك‌های خیران انجام داده است.

از ابتدای ماه مبارك رمضان نیز كمك‌های اوقاف در قالب رزمایش «ضیافت همدلی» دنبال شده است كه امروز، 29 اردیبهشت‌ماه نیز بخشی از این رزمایش در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام رحیم صفری گرائی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس در حاشیه این مراسم و در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایكنا فارس گفت: كمك‌های اوقاف در ایام كرونا از اول اسفندماه سال گذشته آغاز شده است كه همچنان هم این روند ادامه دارد.

وی افزود: در گام نخست و با توجه به كمبود شدید اقلام بهداشتی در روزهای نخست به بحث تأمین اقلام بهداشتی و توزیع آنان میان نیازمندان ورود كردیم به‌طوری كه تاكنون بیش از 21 هزار ماسك و 8 هزار دستكش بهداشتی را از محل موقوفات تهیه و توزیع كردیم ضمن اینكه 4 كارگاه تولید مواد ضدعفونی‌كننده نیز در سطح استان راه‌اندازی كردیم كه 13 هزار لیتر مواد ضدعفونی‌كننده تولید و توزیع كردند.

توزیع بسته‌های غذایی در مراكز درمانی

صفری گرائی همچنین از توزیع 2100 بسته غذایی میان مراكز درمانی استان طی ایام كرونا خبر داد و گفت: در بحث توزیع بسته‌های معیشتی نیز اقدامات خوبی انجام داده‌ایم به‌طوری كه تاكنون 11 هزار بسته معیشتی از محل موقوفات شیراز و كمك‌های خیران میان نیازمندان استان توزیع شده و خواهد شد و از این تعداد یك هزار بسته از محل موقوفه معزالوزاره و 2 هزار بسته از محل موقوفه آقاباباخان شیراز است.

وی با بیان اینكه علاوه بر این‌ها مراكز افق امامزادگان نیز بیش از 3 هزار و 500 خانواده را تحت پوشش حمایت‌های خود دارند، گفت: در بحث ضدعفونی بقاع متبركه نیز اقداماتی انجام دادیم به‌عنوان مثال 725 بقعه استان را طی ‌یك بار در روز ضدعفونی كردیم.

توزیع 3 هزار و 758 بسته بهداشتی میان نیازمندان از دیگر مواردی بود كه صفری گرائی از آن‌ها نام برد و ادامه داد: اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس از ابتدای شیوع كرونا ستاد مدیریت بحران را با حضور مدیركل، معاونان و رؤسای ادارات اوقاف تشكیل داد كه در آن اقداماتی نظیر تهیه و تدوین دستورالعمل بهداشتی پیشگیری از ویروس کرنا و اقدامات لازم جهت ضدعفونی کردن اماکن مذهبی وبقاع  متبرکه با همکاری دانشکده علوم پزشکی شیراز و ابلاغ به ادارات استان انجام شد.

اختصاص 300 میلیون ریال برای ضدعفونی كردن اماكن مذهبی

معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس همچنین از اختصاص 300 میلیون ریال جهت تهیه  اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده ویژه اماکن مذهبی و بقاع متبرکه سراسر استان خبر داد و گفت: شست‌وشو و ضدعفونی مستمر و مداوم ادارات و بقاع متبرکه با همکاری نیروهای بسیجی و شهرداری منطقه تاریخی و فرهنگی شیراز و سایر شهرستان‌ها و بستن درب امامزادگان و اماکن  مذهبی و بقاع متبرکه‌ای که هیئت امنای خاصی ندارند  و تعطیلی کلیه مراسم مذهبی و فرهنگی و جمعی اعم از(مراسم ختم،اعتکاف و...)  در مساجد، حسینیه‌ها، بقاع متبرکه جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا  از دیگر فعالیت‌های این ستاد در دوران كرونا بوده است.

برگزاری جلسه توجیهی  ویژه  آموزش هیئت امنا با همکاری دانشکده علوم پزشکی شیراز، تهیه و توزیع بسته‌های  بهداشتی شامل ماسک، افشانه ضدعفونی‌کننده و دستکش جهت خانواده‌های نیازمند توسط مراکز افق بقاع متبرکه سراسر استان، توجیه رؤسای ادارات اجرایی و هیئت امنای اماکن مذهبی مبنی بر الزام اجرای مصوبات کارگروه بهداشت و سلامت شهرستان، تشکیل کارگروه‌های جهادی توسط مراکز افق بقاع متبرکه جهت ضدعفونی کردن اماکن مذهبی و خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف اماکن و همچنین  تهیه مواد شوینده و بهداشتی جهت افراد بی بضاعت پیرامونی بقاع، استفاده از طرفیت فضای مجازی و اطلاع رسانی از روش‌های پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا از دیگر مواردی بود كه صفری گرائی از آن‌ها نام برد.

به گفته وی، ارسال پیامک انبوه از طریق سامانه پیامکی به جامعه مخاطب جهت رعایت بهداشت عمومی در اماکن مذهبی و بهداشت فردی، مکاتبه و بازدید از بقاع متبرکه و اماکن مذهبی و ابلاغ دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌های پیشگیری از ویروس و رعایت نکات بهداشتی، محدود كردن تردد در اماکن مذهبی و بقاع متبرکه، محصور كردن ضریح بقاع متبرکه جهت عدم دسترسی برای دست کشیدن و بوسیدن به جهت جلوگیری از انتشار ویروس از دیگر فعالیت‌های انجام شده این ستاد بوده است.

انتهای پیام
captcha