نکات تغذیه‌ای ویژه بیماران دیابتی برای پیشگیری از ابتلا به كرونا
کد خبر: 3897880
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶

نکات تغذیه‌ای ویژه بیماران دیابتی برای پیشگیری از ابتلا به كرونا

افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری‌های قلبی یا بیماری‌های خود ایمنی، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا با کروناویروس قرار دارند؛ با این حال توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از کروناویروس در تمامی افراد یکسان است.

به گزارش ایكنا از فارس، مینا فیروزی، كارشناس تغذیه مركز شهدای انقلاب شیراز امروز، 21 اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران بیماران دیابتی را جزو گروه پرخطر در خصوص ابتلا به کرونا ویروس برشمرد و گفت: لازم است برای این بیماران توصیه ‌تغذیه‌ای ویژه‌ای برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا در نظر گرفته شود.

وی افزود: بهتر است افراد دیابتی مصرف نان‌های لواش یا بازاری، بربری، ساندویچی و فانتزی را محدود کرده و به جای آن‌ها از نان جو، سنگک و نان‌های سبوس‌دار با رنگ تیره، یا نان‌های محلی یا خانگی که با آرد گندم کامل و سبوس‌دار پخته می‌شود، استفاده کنند.

فیروزی، کاهش مصرف برنج سفید در افراد دیابتی را مهم برشمرد و ادامه داد: برنج باید به همراه سبزیجات یا حبوبات نظیر شوید پلو، لوبیا پلو، عدس پلو، سبزی پلو و دمپخت مورد استفاده قرار گیرد.

وی با تأكید بر مصرف سبزیجات در تمام وعده‌های اصلی و میان وعده‌ها یادآور شد: سبزیجاتی که به این افراد پیشنهاد می‌شود می‌تواند یک بشقاب سبزی خوردن و یا یک بشقاب سالاد با آبلیمو و یا آب نارنج تازه به همراه یک  قاشق غذا خوری روغن کانولا، کلزا یا ذرت و یا یک عدد پیاز خام، یک  عدد فلفل دلمه ترجیحاً رنگ زرد یا نارنجی و یک یا دو عدد عدد گوجه فرنگی، هویج و کاهو همراه باشد.

 کارشناس تغذیه مرکز خدمات جامع سلامت ولیعصر(عج)، غذاهایی را که مصرف آن‌ها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در افراد دیابتی می‌شود را شامل، ماهی، مرغ و گوشت بدون چربی به‌صورت آب‌پز یا کبابی، گوشت چرخ کرده بدون چربی، سینه بوقلمون چرخ کرده با سبزیجات برشمرد.

وی ادامه داد: تخم‌مرغ طبخ شده با روغن بسیار کم یا آب پز شده، انواع حبوبات پخته شده مانند لوبیا گرم، عدسی و نخود پخته، آبگوشت‌های کم چرب دارای حبوبات، از دیگر غذاهایی است که می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

فیروزی همچنین به انواع لبنیات کم چرب مانند پنیر کم نمک، شیر و ماست کم چرب و یا انواع بورانی‌ها مانند ماست خیار، ماست اسفناج، ماست کدو نیز اشاره کرد و آنان را مفید برشمرد و گفت: انواع مغزهای خام بدون نمک نظیر گردو، بادام، پسته، مغز تخمه‌ها، فندق و بادام زمینی، از جمله غذاهای مفید در برنامه غذایی افراد دیابتی است.

وی، نکته مهم در مصرف میوه‌جات را استفاده روزانه سه عدد میوه در میان وعده‌ها عنوان کرد و گفت: بهتر است در هر میان وعده تنها یک میوه مصرف شود و از مصرف دو یا چند میوه با هم در یک وعده اجتناب شود.

انتهای پیام
captcha