چگونگی توانایی مدیریت استرس ناشی از شیوع کرونا
کد خبر: 3882978
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳

چگونگی توانایی مدیریت استرس ناشی از شیوع کرونا

ترس از ویروس کرونا تا حدی که بتوان استرس را کنترل کرد منطقی است، به‌ویژه در شرایط ملتهب کنونی که مردم نگران هستند و کرونا را به‌عنوان عامل مهم تهدید حیات خود و نزدیکان می‌دانند.

به گزارش ایكنا از فارس، مریم قربانی، روان‌شناس بیمارستان مادر و كودك شوشتری شیراز، امروز، 13 اسفندماه در جمع خبرنگاران با اشاره به نگرانی و استرس به وجود آمده از شیوع این بیماری گفت: با توجه به جدیت و شیوع بالای کرونا باید ابعاد روان‌شناختی آن را مدنظر قرار داد و بحران‌های شدید روحی و روانی و استرس بیش از حد افراد جامعه به ویژه کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی را مدیریت کرد، زیرا نگرانی بیش از حد باعث ضعف شدید سیستم ایمنی افراد و ابتلای آن‌ها به ویروس می‌شود.

وی با اشاره به راهکارهای مفید و مؤثر برای کنترل بیماری و کاهش استرس، افزود: با مراجعه به منابع علمی و شناخت کامل راه‌های صحیح رعایت بهداشت فردی به حفظ بهداشت روانی خود نیز کمک کنیم، از غذاها و نوشیدنی‌های مفید و آرام‌بخش برای تقویت سیستم ایمنی و کاهش استرس خود کمک بگیریم، از خود بپرسیم بدترین حالتی که شاید اتفاق بیافتد چیست؟ بنابراین بیهوده از کاه کوه نسازیم، دست از فاجعه‌سازی برداریم و افکار منفی را به ذهن خود راه ندهیم.

قربانی ادامه داد: همچنین تصویرسازی ذهنی مثبت داشته باشیم و حرف‌های مثبت بزنیم، «خنده بهترین داروست»، مدیتیشن (ذهن آگاهی) را یاد بگیریم و خودآگاهی را تحسین کنیم، قدرت تنفس عمیق را باور کنیم و مرتب انجام دهیم، خواب خوب و کافی داشته باشیم و ارزش آن را فراموش نکنیم، ورزش و پیاده‌روی روزانه داشته باشیم، هر روز موسیقی آرامش بخش گوش کنیم و از پخش تصاویر و اخبار غیرموثق و صحنه‌های دلخراش در جمع خانواده به ویژه کودکان، دوستان، همکاران و گروه‌های مجازی خودداری کنیم.

روان‌شناس بیمارستان شوشتری شیراز با بیان اینكه در مواجهه با بیماران خودمان را جای بیمار قرار ندهیم، بلکه با آن‌ها همدردی کنیم، گفت: زمانی را به خوشی‌های ساده اختصاص دهیم و با حفظ سلامت جسم و روان خود در کاهش استرس جامعه سهیم باشیم.

وی با تصریح اینكه با خویشتن‌داری و خود آرام‌سازی استرس خود را کنترل کنیم، گفت: از حضور در جمع‌ها و موقعیت‌های استرس‌زا بپرهیزیم، در مقابل محرک‌های نگران‌کننده، خود را تقویت کنیم و یقین داشته باشیم که ما با کمک هم و به زودی کرونا را شکست می‌دهیم و این را با خود تکرار کنیم.

انتهای پیام
captcha