توصیه‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن
کد خبر: 3882217
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸

توصیه‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

یک متخصص فیزیولوژی ورزشی قلب عروق و تنفس با اشاره به اهمیت انجام تمرین‌های ورزشی به‌صورت انفرادی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در شرایط کنونی، توصیه‌هایی در این زمینه ارائه کرد.

به گزارش ایكنا از فارس، مطالعات ثابت کرده است که ورزش‌های منظم باعث افزایش مقاومت کلی بدن، بیوسنتز میتوکندری، توسعه قلبی عروقی، سنتز بیشتر گلبول‌های سفید و همچنین سازگاری ناشی از تمرین‌های ورزشی موجب توسعه سیستم دفاعی بدن انسان می‌شود.

در مقطع کنونی و برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، لازم است ورزش‌های گروهی و همچنین انجام تمرین‌های ورزشی در اماکن شلوغ و باشگاه‌ها را متوقف کرده و به جای آن ورزش‌های انفرادی توصیه می‌شود.

 ورزش‌های انفرادی تمرین‌هایی هستند که فرد به‌صورت کار با وزنه و یا دویدن بر روی تردمیل در منزل و همچنین دویدن‌های نرم و آهسته در طبیعت و یا پارک‌ها به‌صورت انفرادی انجام می‌دهد. در این شرایط حفظ ایمنی از قبیل ضدعفونی کردن وسایل ورزشی، به‌صورت منظم و همراه با شستن دست‌ها و در محیط های آزاد و خلوت توصیه می‌شود.

افرادی که به‌طور منظم تمرین‌های ورزشی را انجام می‌دادند، در صورت ورزش نکردن و قطع تمرین ورزشی دچار آترونی عضلانی و عوارض ناشی از بی‌تمرینی می‌شوند؛ برای پیشگیری از این مسئله، کار با وزنه و یا انجام تمری‌ های کششی و روش‌های دیگری از قبیل کار با کش و وزن بدن (TRX) به‌صورت کنترلی، دویدن با شیب‌های متفاوت بر روی تردمیل، انجام شنای سوئدی بر روی سطح صاف با دست‌ها و تمرین‌های هوازی کنترلی در منزل به‌صورت ۳ تا ۵ جلسه در هفته و هر وهله تمرین حدود ۳۰ دقیقه بسیار مفید بوده و می‌توانیم این ورزش‌ها را جایگزین کرده و انجام بدهیم.

ورزش‌های ایزومتریک و حرکات کششی مفاصل بدن را نیز می‌توانیم در منزل و یا محیط کار به‌صورت روزانه حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بدون هیچ وسیله ورزشی انجام دهیم.

در صورت استفاده از وزنه، هالتر و سایر تجهیزات ورزشی توصیه می‌شود که قبل از استفاده، وسایل را با الکل ۶۰ درصد و سایر مواد ضدعفونی‌کننده توصیه شده ضدعفونی کنیم.

 تمرین‌های ورزشی هوازی با شدت کم و با کمترین تجهیزات ورزشی را می‌توانیم در حال حاضر جایگزین باشگاه‌های عمومی در مقطع کنونی کنیم.

محسن داودی، متخصص فیزیولوژی ورزشی قلب عروق و تنفس دانشگاه علوم پزشکی شیراز

انتهای پیام
captcha