سراهای محلات در شیراز به سمن‌ها واگذار می‌شوند
کد خبر: 3881125
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳

سراهای محلات در شیراز به سمن‌ها واگذار می‌شوند

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز از تلاش برای واگذاری سراهای محلات این كلان‌شهر به سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، مرتضی جعفری، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز امروز، 5 اسفندماه در جمع خبرنگاران گفت: با تصویب دستور‌العمل واگذاری سراهای محلات توسط شورای شهر، سازمان فرهنگی شهرداری در نظر دارد مدیریت این سراهای محلات را پس از تایید نهایی توسط فرمانداری طی یک فراخوان، گزینش و در صورت کسب امتیازات لازم به سمن‌ها واگذار کند.

وی افزود: در حال حاضر از مجموع 10 سرای محله ساخته شده در شهر شیراز 3 سرای محله درکی، کوشک میدان و فاطمی با به‌کارگیری نیروهای شهرداری به‌صورت موقت در حال فعالیت است؛ اما رویکرد اصلی شهرداری شیراز با توجه به ماهیت ذاتی عملکرد سراهای محله واگذاری به سمن‌های فعال در شهر و محلات خواهد بود.

جعفری با اشاره به پیشینه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در سطح محلات، بیان كرد: در گذشته محله‌های شهری هویت خاص خود را داشتند و روابط شکل سنتی و چهره به چهره داشت.

معاون فرهنگی شهردار شیراز اظهار كرد: در آن زمان نه تنها همسایه‌ها یکدیگر را می‌شناختند و از حال هم خبر داشتند، بلکه در یک محل نیز افراد با یکدیگر آشنا بودند و با هم تعامل می‌کردند، زمانی که هنوز خبری از مراگز خرید بزرگ نبود و افراد نیازهای روزمره خود را در محل زندگی خود تأمین می‌کردند و تقریباً همه بقال، نانوا و آرایشگر محله خود را می‌شناختند.

سراهای محلات؛ مهم‌ترین ركن ساختار اجتماعی محلات

وی، یکی از مهم‌ترین بسترهای تقویت و ترویج مشارکت و مسئولیت‌پذیری شهروندان را در حوزه محله‌های شهری، سراهای محله عنوان کرد و گفت: سراهای محله مهم‌ترین رکن ساختار اجتماعی محلات هستند.

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز ادامه داد: توانمندسازی مردم و افزایش مشارکت آن‌ها از طریق سراهای محله درراستای احیا و برجسته‌سازی هویت و جایگاه محله‌ای مورد تاکید است.

معاون فرهنگی شهردار شیراز یادآور شد: هدف از راه‌اندازی سراهای محلات افزایش مشارکت مردمی در اداره محله از طریق به‌کارگیری توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مادی و معنوی شهروندان، استفاده از امکانات محلات، افزایش اعتماد و ارتباط متقابل بین شهرداری و ساکنان محلات، تلاش در راستای احیا و برجسته‌سازی هویت و جایگاه محلی، افزایش همکاری مشترک شهروندان و شهرداری در انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و رفاهی و ایجاد زمینه فعالیت و پویا کردن سازمان‌های مردم نهاد است.

 

انتهای پیام
captcha