ماهواره ظفر 2 در دست اقدام است / رتبه ایران در دانش فضایی
کد خبر: 3881098
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲

ماهواره ظفر 2 در دست اقدام است / رتبه ایران در دانش فضایی

مدیركل حوزه ریاست سازمان فضایی و دبیر شورای عالی فضایی كشور با یادآوری اینكه یک نسخه ماهواره ظفر پرتاب شد اما شتاب و سرعت پرتابگر این ماهواره کم بود و هم‌اكنون به دنبال تثبیت این فناوری هستیم، گفت: ماهواره ظفر 2 با دقت 16 متر در دست اقدام است.

به گزارش ایكنا از فارس، سعید قربانی، مدیرکل حوزه ریاست سازمان فضایی و دبیر شورای عالی فضایی کشور امروز، 5 اسفندماه در همایش صنعت فضایی، فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌روی كه در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد، گفت: در حال حاضر 92 کشور جهان در حوزه فناوری و خدمات فضا پایه ورود کرده و عضو باشگاه فضایی جهان هستند که از این تعداد 58 کشور توانایی طراحی و ساخت ماهواره را دارند و از این تعداد نیز 10 کشور توانایی پرتاب ماهواره را دارند که کشور ایران جز. این کشورهاست.

وی افزود: کشور ما در حوزه جهانی در چرخه فناوری فضایی جز 10 کشور برتر و در منطقه در برخورداری از دانش فضایی رتبه برتر را دارد.

قربانی با اشاره به فعالیت‌های حوزه ساخت ماهواره بیان کرد: یک نسخه ماهواره ظفر پرتاب شد و ما این اقدام را شکست نمی‌دانیم زیرا شتاب و سرعت  پرتابگر این ماهواره کم بود که اگر زمان شتاب یاری می‌کرد این ماهواره در مدار قرار می‌گرفت که به‌زودی به دنبال تثبیت این فناوری هستیم.

وی اظهار كرد: ماهواره ظفر 2 با دقت 16 متر در دست اقدام است و همچنین ماهواره‌های مخابراتی ناهید را آماده داریم که تا پایان سال 1400 تعداد قابل توجهی ماهواره را در حال ساخت و اقدام داریم که قدم‌های موثری برای ایجاد تکنولوژی‌های فناورانه این ماهواره‌ها از جمله دوربین‌های آن‌ها به حدود یک متر امکان‌سنجی شده که به‌زودی محقق خواهد شد.

قربانی اضافه کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همگرایی، همکاری و هماهنگی با مجموعه‌های ذی‌ربط برنامه راهبردی دوم کشور را با محوریت سرعت در طراحی و ساخت ماهواره‌ها را در دستور کار قرار داده و در حال حاضر فعالیت‌هایی بر روی ماهواره‌های کوچکتر با هزینه‌های کمتر در حال انجام است.

مدیرکل حوزه ریاست سازمان فضایی و دبیر شورای عالی فضایی کشور ادامه داد: برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌هایی برای بهره‌برداری از توان بخش خصوصی در این زمینه انجام شده و درهای این بخش برای ورود بخش خصوصی کاملا باز است.

وی گفت: این در حالی است که امید و انگیزه کافی نیز در بخش خصوصی وجود دارد به‌طوری که هم اینک سه مجموعه فعال در حوزه فضایی در کشور به هم پیوسته و به دنبال سرمایه‌گذاری برای ساخت و پرتاب ماهواره هستند.

برنامه‌ریزی 10 ساله برای پرتاب 300 ماهواره

قربانی ادامه داد: همچنین برنامه‌ریزی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان نیز انجام شده که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است در 10 سال آینده 300 ماهواره را به شکل منظومه پرتاب کنند.

‌وی افزود: این در حالی است که هم‌اکنون جوانان متخصصی ما که عمدتا میانگین سنی زیر 23 سال دارند در حال انجام اقدامات در حوزه کشاورزی، انتقال انرژی، پایش پهنه آبی و پایش زمین هستند و توانسته اند با بهره گرفتن از دانش فضاپایه اقتصاد این بخش را شکوفا کنند.

مدیرکل حوزه ریاست سازمان فضایی و دبیر شورای عالی فضایی کشور بیان كرد: آینده صنعت فضایی کشور بسیار روشن و نوید بخش است و وظیقه ما حمایت، کمک و تسهیل‌گری برای رخدادن اتفاق‌های خوب در این زمینه در کشور است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۸ - ۰۶:۴۶
0
0
دست شما رو می بوسم .و به شما افتخار می کنم.
captcha