جوان‌گرایی؛ نقطه قوت مسابقات قرآن قوه قضائیه/ در طول سال آموزش‌ها را ادامه دهیم
کد خبر: 3875615
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳

جوان‌گرایی؛ نقطه قوت مسابقات قرآن قوه قضائیه/ در طول سال آموزش‌ها را ادامه دهیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ ناظر ستاد عالی مسابقات قرآن در بخش آقایان هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن كریم با اشاره به ویژگی‌ها و ارزیابی‌های خود از این دوره از مسابقات، گفت: یكی از نكات این مسابقات، رویكرد جوان‌گرایی بود به طوری كه نیمی از هیئت داوران از اساتید و پیشكسوتان و نیمی دیگر از اساتید متخصص و جوان تشكیل شده بود كه این مسئله برای آینده داوری ما بسیار با اهمیت است.

مجتبی فردفانی، حافظ بین‌المللی قرآن كریم و ناظر ستاد عالی مسابقات قرآن در هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن قوه قضائیه در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با یادآوری اینكه اولین سال است كه ناظر این مسابقات است، گفت: این مسابقات نسبت به بقیه مسابقاتی كه ناظر آن بودم، از جهت اسكان، برنامه‌ریزی، هماهنگی از قبل برای برنامه‌ها، چاپ بنر، تبلیغات و اطلاع‌رسانی به متسابقان،‌هماهنگی با داوران و ناظران نسبت به مسابقات دیگر خیلی بهتر است.
وی با بیان اینكه اسكان این دوره از مسابقات در بهترین هتل شیراز انجام شد، افزود: بنرهایی در محل برگزاری مسابقات نصب شده و همچنین اطلاع‌رسانی‌هایی كه در گروه ایجاد شده، انجام می‌شد، حكایت از مدیریت زمان مناسب این دوره از مسابقات داشت به طوری كه زمان حضور دقیق هر متسابق در سالن مسابقات برای انجام تلاوت مشخص شده بود و دیگر زمان متسابقان تلف نمی‌شد و هر فردی در زمان معین شده در سالن حضور یافته و تلاوت خود را ارائه می‌داد.
فردفانی اظهار كرد: علاوه بر این‌ها سالن مسابقات بانوان در طبقات دیگر قرار داشت و هیچ ارتباطی با سالن آقایات نداشت و سالن‌های تلاوت آقایان هم با فاصله خوبی نسبت به هم قرار داشتند تا صداها خیلی تداخل پیدا نكند و دو هیئت داوران مجزا هم در بخش آقایان وجود داشت.
این حافظ بین‌المللی قرآن كریم كشورمان ادامه داد: نكته دیگری كه در این مسابقات به خوبی مشاهده شد، رویكرد جوان‌گرایی بود به طوری كه نیمی از هیئت داوران از اساتید و پیشكسوتان و نیمی دیگر از اساتید متخصص و جوان تشكیل شده بود كه این مسئله برای آینده داوری ما بسیار با اهمیت است و استفاده از نیروهای جوان، پرانگیز و با تخصص بالا در داوری یكی از نقاط قوت این مسابقات بود.
وی با یادآوری اینكه مسابقات در دو بخش زیر 16 سال و بزرگسال برگزار شد، گفت: سطح اكثر متسابقان بزرگسال خوب بود و در مقطع زیر 16 سال هم سطح خیلی خوب بود البته پایین‌تر و ضعیف هم داشتیم.

طی كردن سلسله مراتب برای تربیت داور
فردفانی به‌ صحبت‌های معاونت دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه مبنی بر تلاش برای تربیت داوران مسابقات قرآن در این قوه اشاره كرد و گفت:‌ برای رسیدن به مرحله داوری، هر شخصی اعم از قاری و حافظ باید یكسری سلسله مراتب را طی كرده و در مسابقات مختلف حضور یافته و رتبه آورد البته برخی از داوران و اساتید قدیمی هم هستند كه ممكن است رتبه‌های بین‌المللی نداشته باشند ولی به واسطه فعالیت‌ها، پژوهش‌ها، تألیفات و یا سابقه طولانی مدت جلسات قرآنشان، اكنون به‌عنوان داور فعالیت می‌كنند.
وی اضافه كرد: چه اشكالی دارد كه واقعاً امیدی به آینده داشتیم كه می‌خواهیم داور تربیت كنیم و وقتی این انگیزه را داشته باشیم، قطعاً باید متسابقان ما هم سطح خوبی داشته باشند.
این حافظ بین‌المللی قرآن كشورمان افزود: به‌نظر من این حرف بدی نیست كه می‌خواهیم داور تربیت كنیم اما باید توجه داشته باشیم كه فعالیت‌های قرآنی یك كار دیربازده است و نمی‌توان توقع داشت كه در مدت كم به این هدف دست یابیم و باید در طول سال آموز‌ش‌ها را انجام دهیم و تنها به چند روز به مسابقات اكتفا نكنیم.

انتهای پیام
captcha