وضعیت اهل سنت در ایران به مراتب بهتر از وضعیت هم‌كیشانشان در سایر كشورهاست
کد خبر: 3873250
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
قتالی:

وضعیت اهل سنت در ایران به مراتب بهتر از وضعیت هم‌كیشانشان در سایر كشورهاست

گروه اجتماعی ـ امام جمعه اهل سنت بندرعباس، نظام جمهوری اسلامی را یك نعمت الهی دانست و گفت: به راستی وضعیت زندگی ما به عنوان یك اقلیت مختصر در كشور جمهوری اسلامی به مراتب از وضعیت اقلیت‌های سایر كشورها یا از همنوعان خودمان در كشورهای دیگری مثل اهل سنت در مصر و كشورهای عربی، بهتر است.

به گزارش ایكنا از فارس، شیخ سيد عبدالباعث قتالی، امام جمعه اهل سنت بندرعباس شب گذشته، 30 دی‌ماه در گردهمایی منطقه‌ای اهل سنت جنوب كشور كه در شیراز برگزار شد، به آیاتی از سوره مباركه بقره اشاره كرد و گفت:‌ طبق آیات قرآن كریم، خداوند ولی و سرپرست مؤمنان است كه اراده‌اش بر این است كه مؤمنان را از تاریكی و ظلمت به سمت نور هدایت كند.
وی با بیان اینكه جهل یك ظلمت و علم یك نور است و به همین ترتیب نیز حكومت كفر یك ظلمت و حكومت دینی یك نور است، گفت: خداوند اراده فرمود كه مسلمانان واقعی را از ظلمت و تاریكی رهایی بخشند و به سمت نور و روشنایی هدایت كند.

نظام جمهوری اسلامی بر مبنای نور حركت كند
قتالی، این نور را یك هدیه الهی به بندگان مؤمن دانست كه می‌تواند درباره نظام‌ها هم صدق پیدا كند و ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی نیز بر مبنای نور و روشنایی باید ادامه حركت كند و بر عكس آن حكومت‌های طاغوتی هم هستند كه مردم را از نور به سمت ظلمت و تاریكی هدایت می‌كنند.
امام جمعه اهل سنت بندرعباس با تأكید بر اینكه با واقعیت‌ها را بپذیریم،‌ گفت: حتی زمانی كه خطا انجام می‌دهیم باید این واقعیت را بپذیریم و در حقیقت اعتراض به گناه كنیم كه به آن استغفار می‌گویند پس استغفار در راستای فهمیدن واقعیت‌هاست.
وی با بیان اینكه وجود جماعت اهل سنت در كشور جمهوری اسلامی و حضور آنان در كنار ساحل خلیج فارس یك واقعیت است،‌ گفت: حكومت جمهوری اسلامی هم یك واقعیت است كه یك بركت از سوی خداوند است.

وضعیت اهل سنت در ایران به مراتب بهتر از سایر كشورهاست
قتالی تأكید كرد: به راستی وضعیت زندگی ما به عنوان یك اقلیت مختصر در كشور جمهوری اسلامی به مراتب از وضعیت اقلیت‌های سایر كشورها یا از همنوعان خودمان در كشورهای دیگری مثل اهل سنت در مصر و كشورهای عربی، بهتر است یعنی اوضاع دینی و مذهبی و اعتقادی ما از آنان بهتر است كه از بسیاری از مسائل می‌توانیم به این نكته پی ببریم به‌عنوان مثال مساجد و مدارس علوم دینی ما در ایران پررونق است.
امام جمعه اهل سنت بندرعباس با ذكر این نكته كه اعتقادات تمام مسلمانان دنیا به قرآن و سنت باز می‌گردد، گفت: باید واقعیت حضور خودمان و اینكه یك معیشت خوب و ایده‌آل در حرف شرف و بركت و حرمت اسلام داریم، قبول كنیم ضمن اینكه ما این زندگی را با هیچ قیمتی عوض نمی‌كنیم.
وی به برگزاری گردهمایی ائمه جمعه اهل سنت جنوب كشور اشاره كرد و گفت: یكی از بركات این گردهمایی این است كه وحدت و انسجامی كه میان مسلمانان و علمای دینی است، بیشتر می‌شود.

نكاتی درباره سوره كوثر
قتالی با تدكید بر اینكه فضای نشاط و شادابی باید به وجود آید، به سوره كوثر اشاره كرد و گفت: در این سوره خداوند به سه نكته اشاره دارد؛ نخست این كه خداوند خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید ما به تو كوثر اعطا كردیم و كوثر یك نعمت خداوند است و شكر بر آن واجب است.

اهمیت التزام عملی به اسلام
وی، نكته دوم سوره كوثر را التزام عملی به دین و اسلام دانست و گفت: مسلمان باید نماز بخواند و همه این موارد حكایت از این دارد كه حكم به ظاهر است لذا باید پیگیر مسائل دینی و قرآنی باشیم كه مأمور به آن هستیم و در حیات فردی و اجتماعی باید ملتزم به این مطلب باشیم.
امام جمعه اهل سنت بندرعباس اظهار كرد: نكته سوم درباره سوره كوثر، بحث دشمن‌شناسی است یعنی باید دشمن خود را بشناسیم. دشمنان تلاش زیادی می‌كنند تا كارهای خلاف انجام دهند و نقشه‌ها و طرح‌ها علیه مسلمانان ایجاد می‌كنند اما شكست می‌خورند.

سردار سلیمانی را به خوبی نشناختیم
قتالی در ادامه با بیان اینكه برخی از بزرگان دینی روستانشین بود‌اند اما صدها كتاب از آنان به یادگار مانده است یعنی با گذشت یك هزار سال هنوز زنده‌اند، شهید سلیمانی را هم یكی از مصادیق این مسئله دانست و گفت: ما نمی‌دانستیم سردار سلیمانی چه كسی است اما دشمنان خیلی خوب او را شناختند و به همین دلیل او را از ما گرفتند، پس باید افراد مبتكر و خلاق خود را بشناسیم.
امام جمعه اهل سنت بندرعباس با تصریح اینكه منویات مقام معظم رهبری مبنی بر دشمنی با آمریكا بسیار مهم است، گفت: هیچ كشوری در دنیا مانند ایران دارای استقلال نیست و ما برای این استقلال حتی زحمت و مشقیت زیادی را در رابطه با مسائل معیشتی و اقتصادی تحمل می‌كنیم و جامعه اهل سنت هم این نكات را به خوبی می‌دانند و درك می‌كنند.

اهل سنت به‌هیچ عنوان تحت تأثیر داعش نیستند
وی با ذكر این نكته كه در برخی از جاها ممكن است در عقاید اختلافاتی داشته باشیم و هر كسی بسته به سلیقه و اعتقاد خودش یك مذهب دارد، گفت: بسیاری از اتهام‌هایی كه به اهل سنت وارد می‌شود،‌درست نیست به عنوان مثال اهل سنت به‌هیچ عنوان تحت تأثیر داعش نیستند زیرا داعش به راحتی انسان می‌كشد و بسیاری از افراطها و كارهایی كه انجام می‌دهند مانند استفاده و تصرف زنان به‌عنوان كنیز و برده، اصلاً با اصول دین همخوانی ندارد و چنین چیزهایی در هیچ دینی نیامده است و در كجا علمای ما چنین كارهایی را توصیه كرده‌اند؟!
قتالی با تأكید بر اینكه باید همزیستی مسالمت‌آمیز با یكدیگر داشته باشیم،‌ گفت: برادار اهل سنت در بیش از یك هزار كیلومتر در جنوب كشور حضور دارند و البته احساس رضایت از مسئولانی می‌كنیم كه سخنان ما را می‌شنوند و به آن توجه می‌كنند.

انتهای پیام
captcha