فرصتی برای اختلاف میان امت اسلام نداریم/ انقلابی‌گری ربطی به مذهب و ملیت ندارد
کد خبر: 3873207
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵

فرصتی برای اختلاف میان امت اسلام نداریم/ انقلابی‌گری ربطی به مذهب و ملیت ندارد

گروه اجتماعی ـ دبیر دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت كشور با بیان اینكه امروز زمان تقریب است، گفت: امروز فرصتی برای تخریب، نزاع و اختلاف برای امت اسلامی نیست بلكه در زمانه ما انقلاب اسلامی فرصتی برای تقریب امت اسلامی فراهم كرده است و از رهگذر تقریب به سمت تمدن شكوهمند اسلامی در حركت هستیم.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین كاظم لطفیان، دبیر دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت كشور شب گذشته، 30 دی‌ماه در گردهمایی منطقه‌ای اهل سنت جنوب كشور كه در شیراز برگزار شد، به وقایع اخیر اشاره كرد و گفت: رهبر معظم انقلاب با خطبه‌ای زمزم‌ای در همه عالم ایجاد كردند و همه معادلات دشمنان را كه ماه‌ها در اتاق‌های شیشه انجام داده‌اند، از بین بردند.

شهید سلیمانی؛ شهید وحدت و تقریب
وی ضمن گرامیداشت یاد سپهبد شهید قاسم سلیمانی گفت: شهید قاسم سلیمانی شهید وحدت و تقریب بود زیرا معتقد بود ما از دوران دوران سخت تفرقه و اختلاف میان امت اسلامی گذشته‌ایم و از گردنه سخت چند دستگی در میان امت اسلامی عبور كرده‌ایم و این اندیشه زلال و پاك سردار سلیمانی است كه باید آن را منتشر كنیم.

فرصتی برای اختلاف میان امت اسلام نداریم
لطفیان با بیان اینكه امروز زمان تقریب است، گفت: امروز فرصتی برای تخریب، نزاع و اختلاف برای امت اسلامی نیست بلكه در زمانه ما انقلاب اسلامی فرصتی برای تقریب امت اسلامی فراهم كرده است و از رهگذر تقریب به سمت تمدن شكوهمند اسلامی در حركت هستیم و قطعا به این جایگاه تمدنی دست پیدا خواهیم كرد.
دبیر دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت كشور در ادامه سخنان خود به گردهمایی ائمه جمعه اهل سنت اشاره كرد و یادآور شد: ما چه به عنوان یك كل در جامعه و چه به عنوان یك جزء، در منطقه خودمان یك اتمام حجت و فصل‌الخطاب هم در این دنیا و هم در سرای دیگر هستیم.
وی با تأكید بر اینكه باید هم خود و هم جامعه را به تلاوت آیات الهی آراسته كنیم، گفت: باید جامعه‌ای را كه دچار تزلزل شده و سیره پیامبر(ص) را فراموش كرده است، بیدار كنیم وگرنه بازخواست می‌شویم.

امام جمعه، دعوت‌گر به سوی حق باشد
لطفیان با بیان اینكه تمثال یك روحانی آن هم در قامت یك امام جمعه و جماعت، دعوتگر به سوی حق و دلالت‌كننده بر وجود حق باید باشد، گفت:‌ مأموریت ما بسیار مهم و اساسی و حیاتی است چرا كه امروز در عرصه زندگی بشر با آلودگی‌های متعددی روبه‌رو هستیم.
دبیر دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت كشور بیان كرد: امروز زمین به لوث استعمار و استكبار و كسانی كه پنجه در اندیشه پاك و ناب پیامبر اسلام افكنده‌اند، گرفتار شده است و اینجاست كه زبان كارآرایی ندارد و برای زدودن این لوث پلید باید خون به میدان آید و شهید به عرصه بیاید و آنگاه است كه تعبیرمان نسبت به شهدا از جمله سردار سلیمانی این است كه خود به سعادت رسید و در گام بعدی زمین از لوث استعمار و تكفیر پاك شد.
وی با طرح این سئوال كه اگر خون به میدان آمد آیا كفایت می‌كند، گفت: پاسخ این سئوال خیر است زیرا برخی از آلودگی‌هاست كه آب و آفتاب و خون آن را پاك نمی‌كند و آن آلودگی در ساحت اندیشه است و اینجاست كه باید عالم به میدان بیاید و جای شهید هم نیست یعنی خون شهید هم ممكن است در این عرصه كارایی نداشته باشد.

برای زدودن آلاینده‌ها از ساحت اندیشه، باید قلم به میدان آید
لطفیان گفت: ساحت اندیشه بشر اگر دچار ناپاكی و آلایندگی شود، آنجاست كه باید قلم به میدان آید و عنصر ارزشمند تبلیغ پا به عرصه بگذارد و سردمدار و چهره‌های سرشناس این عرصه شما هستید و اینجاست كه مداد عالم افضل از دماء شهدا می‌شود.
دبیر دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت كشور با ذكر این نكته كه این تعابیر چون خوب برای مردم تبیین نمی‌شود فهمش هم برای عوام دچار است،‌ گفت: در سه عرصه آلایندگی و پاك كننده داریم و جایگاه عالم به عنوان نقطه ممتاز آلاینده‌ها از ساحت فكر و اندیشه جامعه باید به درستی برای مردم قابل هضم شود.
وی یادآور شد: آنی كه امروز چهره مقاومت را در عرصه عالم درخشان می‌كند، خون پاك شهید است و آنی كه از همه در ساحت مبارزه فكری با اختاپوس استكبار و احیانا فریب خوردگان داخلی در جهان اسلام مهم‌تر است، ما هستیم.

راز ماندگاری اندیشه
لطفیان، راز ماندگاری یك اندیشه را قرائت، كتابت و تبلیغ و تبیین برشمرد و گفت:‌ امروز ساحت مقدس اسلام و معارف والای آن هم به قرائت، هم كتابت و هم تبیین نیاز دارد و وظیفه مهم ما همین است. اگر بخواهیم اسلام ماندگار شود و پویا بماند و همچنان به‌عنوان یك عنصر مزاحم برای استكبار و استعمار قلمداد شود، باید شما به صحنه بیایید. كیست كه از شما برای قرائت معارف آگاه‌تر باشد و كدام سنگر مهم‌تر از سنگر جمعه است كه شمار فراوانی از امت دلداده به قرآن و رسول اكرم(ص) در آن پا به عرصه می‌گذارد.
دبیر دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت كشور ادامه داد: البته عرصه نماز جمعه، عرصه كتابت نیست اما عرصه مأموریتی شما به‌عنوان یك مدیر و مدرس حوزه قطعاً مسئله كتابت هم خواهد بود و عرصه سوم كه مانایی دین را قطعاً طولانی خواهد كرد عرصه تبلیغ و تبیین است و باید به این مأموریت هم خودمان آگاهی پیدا كرده و هم برای انجام آن همت مضاعفی داشته باشیم.
وی با بیان اینكه عرصه نماز جمعه و جماعت برای ما یك منزلگاهی است برای عبور از یك جایگاه به جایگاه دیگر، گفت: جامعه جمعه و جماعات باید كسانی را كه دچار شك و تردید و دودلی شده‌اند، رهسپار میدان متقن یقین كند. گاهی اوقات تردید و دودلی در ساحت اندیشه جامعه امروز به اوج می‌رسد و اینجاست كه باید خطبه جمعه شما عمیق‌تر شود.
لطفیان با تصریح اینكه امروز تردید هم در حوزه عقیدتی، هم اجتماعی، هم سیاسی و هم فرهنگی رخ می‌دهد، گفت: ما به عنوان زمامدار اصلی این موضوع و مسئله باید این جایگاه یعنی جایگاه مهاجرت انسان از شك به سوی یقین را تبدیل كنیم.

امروز دچار ظاهرگرایی شده‌ایم
وی با تأكید بر اینكه جامعه ما امروز دچار ظاهرگرایی شده است و باید این بیماری مهلك را از بستر جمعه و جماعت درمان كنیم، گفت:‌ همه مفاهیم انقلابی در همین مفهوم زیبا قابلیت تحلیل را دارد. آیا امروز سامانه خیرخواهی امت چه در درون امت اسلامی و چه در بیرون از مرزها دچار اشكال نشده است؟ قطعاً دچار اشكال شده است.
دبیر دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت كشور اضافه كرد: امروز عرصه خیرخواهی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی مرزهای ما را درنوردیده است و افق خویش را در عرصه خیرخواهی در صحنه لبنان و سوریه و یمن و افغانستان سایر بلاد اسلامی كه دچار تزلزل و انحراف در بخش داخلی و خارجی شده‌اند، می‌كشاند.
وی با بیان اینكه در عرصه نماز جمعه باید سامانه خیرخواهی مردم در بستر كل عالم و در درجه دوم در بستر كل امت اسلامی گسترش پیدا كند،‌ گفت: اگر محفل ما محفلی باشد كه مردم از نصحیت عبور كنند و به درك برسند، مسلماً شعارهایی كه در اغتشاشات داده می‌شود، نباید شنیده شود لذا یا آن‌ها سراغ به ما نیامده‌اند یا ما به سراغ آن‌ها نرفته‌ایم كه باید به سراغ آنها برویم چرا ما منتظریم كه ما را دعوت كنند.

ائمه جمعه خودشان به مردم مراجعه كنند
لطفیان با تأكید بر اینكه امام جمعه باید برای درمان دردهای مردم به آن‌ها مراجعه كند و این جایگاه امام جمعه است و متأسفانه از این آرمان‌های ناب فاصله گرفته‌ایم، گفت: مأموریتی كه برای امام جمعه متصور است این است كه هم جنس، هم فكر وهم اخلاق جامعه را اصلاح كند.
دبیر دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت كشور با بیان اینكه امروز دیگر جنس جامعه و فكر آن ناب نیست و اخلاق دیگر اسلامی نیست،‌ گفت: سنگر نماز جمعه برای پالایش و پیرایش جامعه از ساحت این ناپاكی‌هاست و این مأموریت قطعی ماست.

عرصه نماز جمعه فقط عرصه معارف اخلاقی نیست
وی با تصریح اینكه امروز پایگاه نماز جمعه موتور پیشران امت اسلامی یه سمت حركت رو به پیشرفتی است كه در پرتو انقلاب اسلامی باید به آن برسیم، گفت: عرصه نماز جمعه فقط عرصه معارف اخلاقی نیست. قطعاً یكی از بنیان‌های استوار نماز جمعه دعوت به اخلاق و تقواست.
لطفیان بیان كرد: آن چیزی كه امروز جامعه به آن نیازمند است یك حركت اجتماعی و اصلاحی به سمت تمدن است و امروز قطعاً پایگاه جمعه ما باید حركت امت را به سمت تمدن هموار كند. مأموریت ما بسیار سنگین است.
دبیر دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت كشور یادآور شد: امروز تغییر در باورها و آرمان‌ها و نگاه و سبك زندگی جامعه در دستور كار دشمنان قرار گرفته است و فتنه‌های فرهنگی دارد در مقابل دیدگان ما به حركت در می‌آید ضمن اینكه فتنه‌های نظامی كم و بیش به حركت در می‌آید و فتنه‌های سیاسی كم و بیش خود را نشان می‌دهد.
وی با تأكید بر اینكه نماز جمعه‌ای كه نتواند عرصه مبارزه با فتنه فكری، اجتماعی و فرهنگی و انحراف دهنده جامعه باشد، آن خطبه و خطیب جمعه نمی‌تواند طراز تمدن اسلامی باشد، گفت: امروز به تعبیر رهبری جنگی رخ نخواهد داد و اگر قرار بود جنگی رخ دهد زمان بوش انجام می‌شد.
لطفیان اظهار كرد: آمریكا معتقد است كه فقط در پرتو جنگ مذهبی است كه بنیان‌های جامعه اسلامی فرو می‌پاشد و اگر دشمن از عرصه جنگ سخت وارد عرصه جنگ نرم می‌شود و عرصه جنگ نرم در ارتباط با اختلاف و نزاع امت اسلامی پیگیری می‌كند، آیا خطابه جمعه و جماعت ما باید مقابل آن بایستید یا خیر؟

مردم را هوشیار كنیم
وی از ائمه جمعه و جماعات خواست تا مردم را بیدار و هوشیار كنند و گفت: مجلسی كه در آن جامعه به بصیرت رهسپار نشود، آن مجلس علمی و روحانی نیست و خطابه جمعه خطابه كامل و جامع نمی‌تواند باشد.
دبیر دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت كشور با یادآوری این نكته كه استكبار با برخی از اسلام‌ها مشكلی ندارد،‌ گفت: اسلام مبارزه و ستیزه‌گر با استكبار برای آن‌ها دردسرساز شده است و خودشان معتقد است كه ایران دردسرسازترین كشور برای منافع استكبار بوده است و كجا این دردسر را ایجاد می‌كند جز سنگر جمعه و كرسی تدریس و منبر.
وی با بیان اینكه می‌خواهند ما را از دامان اسلام جدا كنند، گفت: در آستانه چهل و یكمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و این نهضت ادامه دارد. نهضت ما نهضت تبیین و امیدآفرینی و اعتمادآفرینی مردم به مسئولان و مسئولان به مردم است لذا تلاش كنیم عرصه سنگر نماز جمعه عرصه امیدآفرینی باشد.

امید و اعتماد جامعه را مخدوش نكنیم
لطفیان افزود: برخی از خطبه‌های نماز جمعه مردم را دچار تردید و بددلی و عدم اعتماد و امید به آینده می‌كند؛ درتس است مشكلات را بیان كنید اما نباید ساحت امید و اعتماد جامعه مخدوش شود وقتی امید و اعتماد جامعه مخدوش شود، شیرازه آن جامعه دچار فروپاشی می‌شود.
دبیر دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت كشور با تأكید بر اینكه باید نهضت تبیین اعتماد و امیدآفرینی از سنگر نماز جمعه به درستی برای مردم آغاز شود و در طول سال تداوم پیدا كند، گفت: امروز گرفتار برخی از بحران‌های اقتصادی هستیم و اگر قرار بود كه دست در دست ناپاكان بگذاریم مشكلی نداشتیم اما مشكل این است كه می‌خواهیم در این عرصه مستقل زندگی كنیم و در هیچ برهه تاریخی استقلال كشور از امروز بهتر تأمین شده است.
وی با بیان اینكه سنگر جمعه‌ای كه به ناپاكان و خبیثان تودهنی نزند، سنگر طراز تمدن اسلامی نیست، گفت: عرصه مقاومت، عرصه دیگری است كه پایگاه جمعه و جماعت باید آن را پرچمداری كنند. عرصه دشمن‌ستیزی و دشمن‌شناسی نیز مأموریت شما به عنوان امام جمعه و جماعت است.

انقلابی‌گری ربطی به مذهب و ملیت ندارد
لطفیان با تأكید بر اینكه انقلابی‌گری ربطی به مذهب و ملیت ندارد، گفت: پایبندی به ارزش‌ها فراتر از مذهب است و ما باید به عنوان یك عنصر انقلابی پایبندی خود را به ارزش‌ها ثابت كنیم و جامعه را به سمت پایبندی به ارزش‌ها فراخوان كنیم.
دبیر دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت كشور ادامه داد: همچنین همت بلند برای پیشرفت و آبادانی ربطی به مذهب ندارد و پایبندی به استقلال كشور از موضوعات مهم است و حساسیت در برابر دشمن اصلا نگاه فرامذهبی و فراجناحی است.
وی با بیان اینكه حساسیت در برابر دشمن در بین شیعه و سنی یكی از اصول مهم انقلابی‌گری است، گفت: تقوای دینی و سیاسی در جبهه ایمان امید و در جبهه كفر یأس و ناامیدی تولید می‌كند.

انتهای پیام
captcha